1515

Klarna-veteranens e-handelsbolag tar in 70 miljoner

E-handelsföretaget Nosto, med svenske vd:n Jim Löfgren i spetsen, tar in närmare 70 miljoner kronor för att fortsätta expandera internationellt. ”Vi har nått en punkt där skulle kunna vara lönsamma, men prioriterar tillväxt”, säger den tidigare Klarna-chefen.

Nostos vd Jim Löfgren.
Nostos vd Jim Löfgren.Foto:Press.

Den finska startupen Nosto (NTL), med svensken Jim Löfgren som vd, tar in runt 70 miljoner kronor i nytt kapital. I rundan deltar riskkapitalbolagen Tesi (NTL), Wellington Partners (NTL) och Open Ocean (NTL).

Bolaget hjälper andra e-handelsföretag att optimera sina försäljningsplattformar och leverera personliga köpupplevelser till varje kund. I dagsläget har Nosto drygt 2 500 anslutna e-handlare i över 100 länder.

”Vår patenterade teknologi, som är baserad på maskininlärning och artificiell intelligens, kan fånga upp beteendesignaler hos slutkunden. Vi analyserar dessa och hjälper e-handlaren att få ett ökat engagemang och lojalitet hos sina kunder, bättre konvertering och ofta ett högre ordervärde”, säger Jim Löfgren till Di Digital.

Enligt Nosto självt så har deras kunder ökat försäljningen med i genomsnitt 22 procent årligen, i jämförelse med branschsnittet på 14 procent. 

”Men vi har ett enormt fokus på slutkunden, det vill säga konsumenten, i vår utveckling. Ett konkret exempel är att vi kan hjälpa e-handlaren att anpassa sina annonser genom att lyfta fram de enskilda varumärken som kunden historiskt har föredragit”, säger Jim Löfgren.

I Sverige har man bland annat kunder som Apoteket, Babyshop, Gina Tricot, Odd Molly, Royal Design och Åhléns.

”Norden är vår hemmamarknad och traditionellt varit den största för Nosto. Här är vi marknadsledande och har väldigt goda och långvariga relationer med många e-handlare”, säger Jim Löfgren.

Nostos affärsmodell är att sälja en licens till e-handlaren för att använda deras teknologi. Enligt Jim Löfgren uppgick Nostos omsättning till över 100 Mkr under 2017, en ökning från runt 67 Mkr året innan.

Bolaget är inte lönsamt på sista raden, enligt Jim Löfgren, men har i princip ett positivt operationellt kassaflöde.

”Vi har nått en punkt där skulle kunna vara lönsamma, men prioriterar tillväxt. Därför väljer vi att fortsätta investera och ta in mer pengar”, säger han.

Nosto grundades 2011 av Antti Pöyhönen, Jani Luostarinen och Juha Valvanne. 

I dag har bolaget drygt 100 anställda globalt, men planerar att växa sin personalstyrka framöver på kontoren i New York, Los Angeles, London, Berlin, Paris, Stockholm och Helsingfors. 

Läs mer: Klarnas USA-chef lämnar bolaget 

Jim Löfgren var Klarnas USA-chef mellan mars 2017 och maj 2018. Betaltjänstföretaget har, enligt tidigare uppgifter till Di Digital, inte lyckats nå sina omsättningsmål i USA men säkrat kontrakt med större kunder såsom Microsoft, Lenovo och Overstock.

Han är fortsatt baserad i New York, eftersom Nosto lägger mycket resurser på den nordamerikanska marknaden.

Nostos totala kapitalanskaffning uppgår nu till drygt 225 Mkr, med de nya pengarna inräknade.

”Kapitalet ska delvis gå till att fortsätta skala upp på de marknader där vi redan ser en hög tillväxt. Nordamerika och USA är ett exempel, där vi växt med 260 procent under de senaste tre åren. Men vi ser också en väldigt positiv utveckling i Latinamerika, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen”, säger Jim Löfgren.

Hur ser konkurrensen ut?

”Inom storkundsegmentet är spelare som Adobe aktiva med sina mjukvaror. Men vi har en bra position och ofta kommer e-handlare till oss efter att ha testat billigare appar eller försökt utveckla något på egen hand. I de allra flesta fall får handlaren en väldigt fin avkastning på sin investering om de använder Nosto”, säger Jim Löfgren.

Läs mer: Viddget vill ta tillbaka mänsklig kundservice – fyller på kassan med 7 miljoner 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?