1515
Annons

Klarna-veteranen ska hjälpa storbankerna tackla bolåneutmanare

Nystartade fintechbolaget Stoer vill digitalisera storbankernas bolåneprocesser och förbättra deras försvar mot utmanarna på marknaden. Nu backas bolaget av tunga finansprofiler.

Pär Isaksson, vd och grundare av fintechbolaget Stoer.
Pär Isaksson, vd och grundare av fintechbolaget Stoer.Foto:Joey Abrait

Nya startupbolag håller på att skriva om spelreglerna på bolånemarknaden, som traditionellt har dominerats av storbankerna. När aktörer som uppstickaren Enkla rubbar balansen med låga räntor och snabba processer, måste bankerna uppdatera sina rutiner, menar Pär Isaksson, grundare och vd för det nystartade fintechbolaget Stoer.

”Ett modernt kundmöte är A och O. Jag tror att det är speciellt viktigt för den yngre generationen som är 25-30 år och ska köpa sitt första bolån. Det gäller oavsett om kundmötet sker i form av självbetjäning hemma i soffan eller på ett bankkontor”, säger han.

Läs mer: Enkla utmanar storbankerna med bolåneränta på 0,95 procent 

Stoers tjänst bygger på att erbjuda bankerna en digital infrastruktur som förenklar och effektiviserar bolåneprocessen i allt från ansökningar till appar och datahantering. Tjänsten integreras i bolånegivarens egna system och Stoer har inget eget varumärke gentemot kunden.

”Vi finns med i hela kundresan, från ansökan och under alla de 50 år som bolånet sedan lever. Därtill bygger vi även compliance (efterlevnad av regler, red anm). Man skulle kunna säga att vi är lika mycket ett regtechbolag som ett fintechbolag”, säger Pär Isaksson.

Med sig i grundarteamet har han en rad branchveteraner, däribland Mats Andersson, tidigare teknikchef på Nordea och Nasdaq, Lina Williamsson, tidigare chef för compliance på Klarna och Kjell Sundquist, före detta finanschef och styrelseledamot på Payex. Själv kommer Pär Isaksson från en bakgrund som it-chef på Klarna. 

”Jag var ansvarig för infrastrukturen som Klarna lanserade i England och USA och byggde den från grunden. Det var en lärorik resa som vi har med oss i bagaget när vi jobbar med Stoer”, säger han.

Läs mer: Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Det är klart att vi påverkas" 

Stoer gör sig redo att lansera tjänsten skarpt i höst och expandera vidare i övriga Norden under 2019. För det krävs kapital. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor i en runda som leds av Swedbanks tidigare finanschef Göran Bronner tillsammans med Lancelots vd Sverker Thufvesson, Intentias grundare Björn Algkvist och Centigos grundare Kristian Liljefors.

”Vi har en drömuppsättning med affärsänglar som kompletterar varandra på ett fantastiskt sätt. Göran står för spetskompetens inom finans och Björn har en gedigen erfarenhet inom systemutveckling. Även Sverker och Kristian bidrar med råd och dåd i kommande rundor, men också i hur man bygger företag”, säger Pär Isaksson.

Kommentar: Lyckas Enkla börjar även Handelsbanken stänga kontor

Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital, kommenterar uppstickarnas hot mot storbankerna.
Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital, kommenterar uppstickarnas hot mot storbankerna.Foto:Amanda Lindgren

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera