1515

Klarna växer kraftigt – startar hubb i Berlin

Klarna har nyanställt fler än 200 personer i år. En stor del av rekryteringen sker i Berlin, där fintechbolaget skapar en ingenjörshubb, kan Di Digital avslöja.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto:Evelina Carborn/Jonas Eng

Klarna anställer just nu aggressivt. Sedan årsskiftet har betaljätten rekryterat över 200 personer. Antalet anställda överstiger nu 2000, en siffra som även omfattar konsulter som arbetar med bolaget.

Rekryteringen följer vd:n Sebastian Siemiatkowskis uttalade mål att anställa 1000 personer på tolv månader. Det skulle ge ett nära 60 procent större team.

”Rekryteringen sker inom verksamhetens alla områden och marknader men det kommer att ligga ett särskilt fokus på utvecklings- och produktsidan”, säger Klarnas talesperson Aoife Houlihan.

Flera källor uppger för Di Digital att en stor del av tillskotten sker i Berlin, där Klarna bygger en ingenjörshubb.

Fintechbolaget ska ha valt Berlin för ändamålet eftersom det är lättare att hitta utvecklare där än i Stockholm. Bostadssituationen är också mindre ansträngd.

Dessutom är Klarnas huvudkontor på Sveavägen fullt, enligt en av Di Digitals källor.

Läs mer: Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen” 

Klarna bekräftar att man investerar i Tyskland men också i Österrike och Schweiz.

”Vi förvärvade Billpay, med bas i Berlin, förra året. Vi har också närvaro i München och Linden och våra behov att växa inom utveckling och produkt blir bara större”, säger Aoife Houlihan.

Hon tillägger att en väsentlig del av rekryteringen också kommer att ske i Sverige.

Tyskland är Klarnas näst största marknad och stod förra året för en tredjedel av omsättningen på 4,3 miljarder kronor. Den svenska marknaden stod för 38 procent.

För ett drygt år sedan köpte Klarna det Berlin-baserade betalbolaget Billpay. I samband med förvärvet ökade antalet Klarna-anställda i Tyskland från drygt 200 till närmare 280. Vid årsskiftet hade 20 procent av bolagets nära 1400 anställda Tyskland som bas.

Läs mer: Klarnas USA-chef lämnar bolaget

Drygt 60 procent av Klarnas anställda var vid årsskiftet baserade i Sverige.

Di Digital har tidigare rapporterat att Klarnas ambitiösa USA-lansering missat försäljningsmålen. Under våren har Klarna också sjösatt en omorganisation där tiotals chefer fått lämna bolaget.

Det är sällan Klarna ”gullar med sina chefer”‚ sade en uppgiftslämnare då.

Under det senaste året har det brittiska riskkapitalbolaget Permira köpt befintliga Klarna-aktier för omkring 2 miljarder kronor. Permira har i genomsnitt fem års horisont på sina investeringar.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?