1515

Klarna värvar ny finanschef inför börsnoteringen

Klarna siktar på att börsnoteras i USA inom ett par år. Nu rekryterar bolaget en ny finanschef i form av Niclas Neglen – som har en lång erfarenhet från banksektorn i Storbritannien.

Klarnas nya finanschef Niclas Neglen och bolagets vd och grundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas nya finanschef Niclas Neglen och bolagets vd och grundare Sebastian Siemiatkowski.Foto:Press och Di.
Foto:Press.

Klarna har utsett Niclas Neglen till ny finanschef. Svensken är utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm och har en lång bakgrund inom banksektorn i Storbritannien, där han senast varit Europa-chef för HSBC och tidigare haft höga chefspositioner hos GE.

Bolagets vd Sebastian Siemiatkowski informerade personalen på Klarna om tillsättningen i förra veckan, och nu bekräftar bolaget uppgifterna för Di Digital. Han tillräder sin roll vid årsskiftet.

”Vi är väldigt glada att välkomna Niclas till Klarna. Vi ser fram emot att jobba tillsammans med honom i vår strategi att behålla vår marknadsledande position globalt, medan vi investerar för tillväxt”, säger Aoife Houlihan, bolagets kommunikationschef.

Hon tillägger att kandidater från hela världen har utvärderats under rekryteringsprocessen. Valet föll till slut på Niclas Neglen, som fortsatt kommer att vara baserad i London.

Niclas Neglens bakgrund inom banksektorn skulle potentiellt kunna hjälpa Klarna i deras kommande noteringsprocess. Det senaste budet från bolaget är att en börsintroduktion är aktuell i USA inom ett till två år.

”Han har en bakgrund både på investerarsidan och från banksektorn. Dessutom har han erfarenhet att leda organisationer på komplexa marknader”, kommenterar Aoife Houlihan.

Camilla Giesecke har varit Klarnas finanschef sedan 2017. Hon kommer att stanna kvar i bolaget och bli dess nya expansionschef, med start från årsskiftet, för att till exempel arbeta med framtida företagsförvärv.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?