1515

Klarna uppges ha lagt bud på tyskt lånebolag

Klarna uppges ha lagt ett bud på tyska lånebolaget Billpay. Bolaget ägs av kontroversiella brittiska långivaren Wonga som uppges överväga budet.

Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna.
Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna.

Svenska betaltjänsteföretaget Klarna har lagt ett bud på brittiska långivaren Wongas verksamhet i Tyskland, Billpay. Det rapporterar Sky News som fått information från källor.

Storleken på erbjudandet för Billpay framgår inte. Wonga förvärvade Billpay för tre år sedan men påbörjade en försäljningsprocess av enheten för några månader sedan. Efter att ha bestämt sig för att ställa in tidigare samtal med potentiella friare uppges bolaget nu överväga Klarnas bud.

Billpay har kallats för Tysklands svar på Paypal.

När Wonga köpte Billpay 2013 var Rocket Internet, som då var den största ägaren i Billpay, och Kinnevik några av de investerare som sålde sina aktier.

Läs mer: Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Wonga är för närvarande en förlustbringande verksamhet. Under de senaste två åren har bolaget gått back hela 1,4 miljarder kronor (120 miljoner pund) men förväntas enligt ledningen återgå till svarta siffror 2017. Det som främst har tyngt verksamheten har varit diverse skandaler och kostnader relaterade till nedskärningen av flera hundratals anställda.

Wonga har byggt sin verksamhet på kortfristiga lån, företaget är en så kallad ”payday lender”. Kontroverserna kring lånemetoden har dock gjort att bolaget på senare tid börjat diversifiera verksamheten mot flexibla låneprodukter.

Di Digital har sökt Klarna för en kommentar.

Läs mer: Klarna-höjdaren hoppar av

Di Digital rapporterade tidigare i veckan att en av Klarnas medgrundare, Victor Jacobsson, lämnar bolagets styrelse. Han ersätts av Mikael Walther, med bakgrund från Goldman Sachs och aktivistfonden Cevian. Sedan några år tillbaka är Sebastian Siemiatkowski, som är vd i Klarna, den enda av de tre medgrundarna som jobbar operativt i bolaget.

Den tredje av grundarna, Niklas Adalberth, klev av sin operativa roll i fjol och har sedan dess grundat välgörenhetsorganisationen Norrsken Foundation.

Di Digital/Finwire


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?