1515
Annons

Klarna tar in kinesisk jätte som delägare

Det kinesiska bolaget Ant Financial, med starka band till e-handelsjätten Alibaba, blir ny delägare i svenska Klarna. ”Vi kommer inte att gå in på den kinesiska marknaden”, säger Aoife Houlihan på Klarna.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Alibabas grundare Jack Ma.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Alibabas grundare Jack Ma.Foto:Di och TT.

Det svenska betal- och kreditbolaget Klarna har under det senaste året tagit in nästan 6,3 miljarder kronor i externt kapital.

Nu genomför bolaget ännu en transaktion där Ant Financial från Kina blir ny delägare. 

”Ant Financial kommer äga mindre än en procent av aktierna. Investeringen sker delvis genom en nyemission och köp av existerande aktier som några ägare säljer”, säger Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna, till Di Digital.

Hon vill däremot inte uppge hur stor investeringen är i reda pengar. 

Nyligen värderades dock hela Klarna till 53 miljarder kronor, vilket i så fall skulle innebära att en andel på en procent värderas till 530 miljoner kronor. 

Läs mer: Klarnas okända jätteaffär: Storbank plöjer ned miljarder i betalbolaget

Skälet bakom investeringen är att Klarna och Ant Financial vill fördjupa sitt samarbete. Klarnas delbetalningar ska nu integreras djupare som ett betalsätt på Alibabas väldsomfattande e-handelsplattform.

”Men som vår vd Sebastian Siemiatkowski varit tydlig med tidigare kommer vi inte att gå in på den kinesiska marknaden. Det här samarbetet handlar om Alibabas plattformar i USA och Europa, samt i Australien där vi nyligen lanserade”, säger Aoife Houlihan till Di Digital.

Ant Financial knoppades av 2011 från entreprenören Jack Mas e-handelsgigant Alibaba – som fortfarande äger runt en tredjedel av bolaget.

Bolaget har växt fram ur betalsystemet Alipay, som har hundratals miljoner användare i Kina och som lanserades av Alibaba år 2004.

Ant Financial har ofta pekats ut som världens högst värderade fintechbolag och uppges nu sikta på en börsnotering. Enligt Reuters bytte aktier i januari ägare i gråhandeln till ett pris som indikerade en värdering på 200 miljarder dollar – eller motsvarande knappt 1 900 miljarder kronor.

2018 tog det kinesiska fintechbolaget in motsvarande över 120 miljarder kronor i riskkapital. I samband med den finansieringsrundan skickade Ant Financial ut dokument till spekulanter där såväl Visa som Mastercard och lokala banker pekades ut som hotade av bolagets ambitioner.

Ant Financial har de senaste åren gjort flera investeringar i icke-kinesiska bolag, men Klarna blir deras första europeiska portföljbolag.

Den största potentiella affären – ett försök att köpa upp det amerikanska penningöverföringsbolaget Moneygram – gick dock i stöpet i början av 2018 när en amerikansk kommitté som övervakar utländska direktinvesteringar ingrep pågrund av oro kring hur kunddatan skulle hanteras.

Enligt Aoife Houlihan känner Klarna ingen oro för att låta ett kinesiskt bolag få inflytande i bolaget.

”Det handlar som sagt om en liten ägarandel. Alibabagruppen är en global världsledare inom både e-handel som betalningar”, säger Aoife Houlihan, och fortsätter:

”Deras mål är inte att få inflytande i Klarnas verksamhet, utan investeringen görs för att bägge parter ska känna långsiktigt förtroende för varandra. Vi har tidigare haft samma upplägg med Visa och H&M.”

Läs även: Klarna premiärköper bolag i USA

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera