Annons

Klarna straffas med mångmiljonbelopp

Klarna tvingas betala 7,5 miljoner kronor för att ha brutit mot regler i dataskyddsförordningen, gdpr.

Enligt Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har Klarna lämnat ”missvisande information”.

Betaljätten meddelar att det tänker överklaga beslutet.

Klarna har inte följt gdpr-regelverket, menar Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
Klarna har inte följt gdpr-regelverket, menar Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.

IMY har granskat Klarnas integritetspolicy – vilken regleras av gdpr – och upptäckt en rad brister i bolagets sätt att informera om sin datahantering under åren 2019 och 2020. Betaljätten har under granskningen ”löpande ändrade den information som ges ut”, skriver myndigheten.

Beslutet är fattat på information som IMY inhämtade fram till juni 2020 och i ett pressmeddelande slås fast att Klarna inte lämnat information om vilket ändamål, och med stöd av vilken rättslig grund, personuppgifter behandlades.

”Klarna är ett finansiellt bolag som behandlar personuppgifter om väldigt många personer och på många olika sätt. Det är viktigt att den information som Klarna ger om hur bolaget behandlar personuppgifter är korrekt och så fullständig som möjligt. Här har vi sett brister”, säger jurist Hans Kärnlöf som lett granskningen.

Vidare skriver myndigheten att betalbolaget ”lämnade ofullständig och missvisande information om vilka som var mottagare av olika kategorier av personuppgifter när uppgifter delades med svenska respektive utländska kreditupplysningsföretag.”

Vilka uppgifter som lämnats utanför EU och EES, bristfällig information om de registrerades rättigheter, rätten till radering av uppgifter, rätten om dataportabilitet och rätten att göra invändningar mot hur ens personuppgifter behandlas, ska också ha varit oklart vid IMY:s granskning.

IMY har mot bakgrund av bristerna utfärdat en administrativ sanktionsavgift på 7,5 miljoner kronor.

Klarna skriver i ett svar att de tänker överklaga beslutet, av två huvudskaliga skäl:

”För det första anser vi att beslutet är otydligt och vi saknar en förklaring till varför informationen i Klarnas integritetspolicy var så pass bristande att det rättfärdigar en bot. För det andra, hoppas vi att en överklagan kan ge förtydligande och vägledning i hur en korrekt implementering av gdpr bör se ut för att säkerställa framtida efterlevnad, något IMY inte tidigare tillhandahållit”, skriver bolaget.

Sedan 2020 har Klarna gjort ”så pass omfattande förbättringar att slutsatserna i IMY:s beslut inte längre är relevanta”, skriver de vidare.

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera