1515

Klarna slår tillbaka efter stämningshotet från Pablo Escobar: ”Uppriktigt trötta på det här”

Klarna har ledsnat på den över ett år långa processen med bolaget Pablo Escobar Inc, som stämt betaljätten i USA och nu tänker ta rättsprocessen till Sverige.

”Fallet i USA är avslutat eftersom målsägandens företrädare hotades av sanktioner”, säger Klarnas presschef Niklas Gillström.

Konflikten mellan Klarna och Pablo Escobar Inc går tillbaka till 2019 då betaljätten stoppade köpen av guldfärgade telefoner i bolagets webbshop.
Konflikten mellan Klarna och Pablo Escobar Inc går tillbaka till 2019 då betaljätten stoppade köpen av guldfärgade telefoner i bolagets webbshop.

Företaget som förvaltar arvet efter Medellínkartellens ledare Pablo Escobar har en vana att stämma bolag. 

På sin hemsida listas tre pågående processer, varav en är mot bolagets tidigare operative chef som anklagas för förskingring. 

En annan är riktad mot rapparna 2 Chainz och Snoop för olika grader av varumärkesintrång och den tredje mot Apple, som företaget menar har läckt personlig information om bolagets grundare, Roberto Escobar, bror till Pablo Escobar.

Men även Klarna kan läggas till skaran av bolag som tvingats till processer mot Escobar Inc. Detta efter en över ett år lång konflikt om pengar som Escobars svenske vd Olof Gustafsson menar att Klarna ska betala ut för varor som sålts i bolagets e-handel.

Klarnas checkout-lösning användes på Pablo Escobar Inc:s sajt under tre dagar i slutet av 2019, innan den svenska betaljätten avbröt samarbetet på grund av etiska skäl.

Under tiden tjänsten var aktiv såldes telefoner till ett värde av 4 miljoner kronor, pengar som Olof Gustafsson menar att Klarna fryst olovligen.

I mejl från Klarna till Olof Gustafsson, som Di tagit del av, framkommer att Klarna misstänker att inga telefoner skickats ut och att de därför skjutit fram slutavstämningen och utbetalningen till dess att kunderna kunnat begära pengarna tillbaka.

Escobar Inc menar att den tiden sedan länge passerat och att Klarna ska betala vad de är skyldiga.

Läs mer: Svenskens Pablo Escobar-telefon – en bluff

Processen ledde till en stämningsansökan i USA som precis lagts ned. Anledningen var, enligt Olof Gustafsson, att Klarna AB i Sverige inte gått att delge information om stämningen och att det amerikanska dotterbolaget Klarna Inc inte velat se sig som ansvariga, eftersom avtalen mellan Escobar och Klarna tecknades i Sverige.

Klarna har hittills varit tysta kring processen, men väljer nu att svara på Olof Gustafssons påståenden.

”Vi börjar uppriktigt bli trötta på att lägga tid på det här”, säger Niklas Gillström som fortfarande inte kan gå in på det specifika fallet utan konstaterar, i generella termer, att Klarna alltid skyddar sina kunder.

”Är det så att vi upptäcker att en handlare agerar bedrägligt gentemot konsumenter så vidtar vi åtgärder direkt. Konsumenter ska kunna lita på att det är tryggt att handla med Klarna”, säger han. 

Det kan exempelvis innebära att Klarna stänger av handlaren och håller på utbetalningar för att kunna ersätta konsumenter som inte fått varan de betalat för, menar han.

”Det är förstås inget vi gör lättvindigt, utan bara om vi har väldigt starka indikationer.”

Att rättsprocessen lagts ned frivilligt i USA är inte heller en tolkning han ställer upp på.

”Fallet i USA är avslutat eftersom målsägandens företrädare hotades av sanktioner på grund av upprepade falska och motsägelsefulla påståenden. Om vi, rent hypotetiskt, skulle behöva lägga tid på att svara på det här även inom ramen för det svenska rättssystemet så får vi förstås ta den saken då. Vi kommer alltid stå upp för att konsumenter ska kunna känna sig trygga att handla online.”

Sanktioner mot advokater i federala domstolar i USA beskrivs som ”rule 11” – regel 11 – och syftar till att få bort oseriösa aktörer. I officiella domstolsdokument står enbart att läsa att processen avbrutits frivilligt av den målsägande. 

Enligt Olof Gustafsson kommer bolaget att fortsätta driva processen i Stockholm.

Läs mer: Efter process i USA – Pablo Escobar vill stämma Klarna i Sverige: ”Beredd att lägga flera miljoner”

 


Innehåll från F-secureAnnons

Så enkelt får du ett bra skydd mot cyberbrott – utan att det påverkar din dators prestanda

Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure
Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Genom att automatisera sina attacker kan cyberkriminella i dag slå till mot många och enkelt hitta offer som inte skyddat sina enheter tillräckligt väl.

– Det är viktigt att hålla sina enheter uppdaterade och använda säkerhetsprogram på dem. På så vis undviker man kostsamma och integritetskränkande cyberbrott, säger Mikael Herrala på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Phishing, eller nätfiske, är en typ av cyberbrott som ökar kraftigt. Under 2020 inträffade 34% fler phishingattacker än året innan. Här manipulerar förövarna användare att självmant ge ifrån sig känslig information, som person- eller betaluppgifter, genom att exempelvis få dem att klicka på länkar i brådskande mejl, sms och i chattkonversationer. Informationen kan sedan utnyttjas vid brott eller säljas vidare i kriminella miljöer. 

– Nätfiske ökar kraftigt eftersom det fungerar och det kan automatiseras. Om man får ett oväntat meddelande eller erbjudande som är för bra för att vara sant, blockera avsändaren och radera därefter meddelandet, säger Mikael Herrala.

Ransomware är en annan typ av cyberbrott som ställer till allt mer skada. Genom att på olika sätt få in skadlig kod i offrets dator eller mobila enheter, kan hårddiskar och servrar kapas och krypteras. Offret uppmanas därefter av förövaren att betala en större lösen, till exempel med ospårbar kryptovaluta som Bitcoin, för att få tillbaka tillgången till sin data. 

En ny och ökande typ av cyberbrott är Trickbot, en dold programvara som bland annat tar sig in i offrets dator, öppnar en bakdörr och låter kriminella fjärrstyra datorn för att begå nya brott.

F-Secure TOTAL erbjuder ett brett skydd

Det finns bra och effektiva sätt att skydda sig mot den här typen av cyberbrott. 

F-Secure har utvecklat säkerhetsprogrammet F-Secure TOTAL för privatpersoner och småföretag. Det innehåller flera funktioner och ger ett heltäckande onlineskydd.

– Det skyddar mot mer än bara virus och skadliga program. Det kan blockera webbplatser som försöker lura dig på pengar eller komma åt personuppgifter. Dessutom skyddar det dina pengar när du gör bankärenden och handlar online, förklarar Mikael Herrala.

I skyddet ingår också en VPN-funktion som krypterar användarens internetanslutning för att förhindra att kriminella spionerar eller spårar användarens aktiviteter på nätet. En annan bra funktion är lösenordshanteraren.

– Det är oerhört viktigt att ha långa lösenord och ha olika lösenord för alla sina olika tjänster. Men att komma ihåg dem är för svårt. Med en lösenordshanterare sker det sömlöst över alla dina olika enheter, säger Mikael Herrala.

I F-Secure TOTAL ingår också en avancerad föräldrakontroll som skyddar barn mot olämpligt innehåll på Internet.

F-Secure TOTAL fick prestigepris

I en oberoende jämförelse av AV-TEST, fick F‑Secure SAFE, som är en del av F-Secure TOTAL, de prestigefyllda utmärkelserna Best Protection och Best Performance för år 2020.

– Med F-Secure TOTAL får man ett bra skydd utan att det skapar prestandaförluster. Man kan streama filmer eller spela onlinespel och ändå ha ett fullgott skydd utan att det märks. Det passar hela familjen, avslutar Mikael Herrala.

Klicka här för att prova F-Secure TOTAL utan kostnad. 

Mer från F-secure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med F-secure och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?