1515
Annons

Klarna-profil går in i svensk kalendertjänst – lanserar i USA

Kalendertjänsten Simpliday tar in drygt 7 miljoner kronor och går in på den amerikanska marknaden. Bland investerarna finns Wellstreet, som leds av tidigare Klarna-chefen Mikael Wintzell.

Malmöbolaget Simpliday lanseras i USA med hjälp av riskkapital från Klarna-chef.
Malmöbolaget Simpliday lanseras i USA med hjälp av riskkapital från Klarna-chef.

Malmöbolaget Simpliday sammanför kalendrar, att göra-listor och e-post – både privata och arbetsrelaterade – i en app. Med tjänsten vill de ge användaren en bättre överblick över alla personliga åtaganden, men också låta användaren lägga åtaganden på andra personer.

”De stora bolagen, med Google som det enda undantaget, ligger hopplöst efter när det gäller den här typen av tjänster. Jag är bara glad så länge Apple behandlar sin kalenderapp så styvmoderligt”, säger Johan Gunnars, vd och en av Simplidays grundare.

Bolaget grundades för snart två år sedan av Johan Gunnars och Sebastian Mutsson och har under de senaste två åren utvecklat tjänsten och byggt ett ekosystem kring den. Under förra året släpptes appen i Kanada och enligt Johan Gunnars börjar man få en bra användarbas där. Därför tar man nu in 7,1 Mkr, varav 1,8 Mkr är ett lån från Almi Skåne. Inom en månad lanseras tjänsten i USA och pengarna ska främst gå till marknadsföring.

”USA är den marknad som omsätter mest pengar när det kommer till produktivitet”, säger Johan Gunnars.

Foto:
Johan Gunnars, vd och en av grundarna till kalendertjänsten Simpliday.

Pengarna i nyemissionen kommer från befintliga investerare som Pia Althin och Ulf Ljunggren, men också nya investerare, som bland andra Mikael Wintzells Wellstreet Partners.

"För vår del var den här investeringen självklar av främst två skäl, teamet som står bakom Simpliday samt den exceptionella användarupplevelsen. Båda ser vi som fenomenala. Lägg till det en ambitiös expansionsplan och en framgångsrik beta-fas med intressanta affärsmodeller, så blir det uppenbart att det kommer att bli en väldigt spännande resa framöver”, säger Mikael Wintzell.

Sammanlagt har Simpliday nu tagit in drygt 16 Mkr i tre finansieringsrundor.

”Det är mig veterligen få svenska startups som har tagit in så pass mycket kapital utan att först ha släppt en produkt på marknaden. Jag ser det som ett tecken på att vi är någonting stort på spåren”, säger Johan Gunnars.

Tjänsten är gratis, men i samband med USA-lanseringen A/B-testar man fyra olika intäktsmodeller.

”Det handlar om olika former av freemium-modeller där vi vill hitta olika modeller som passar olika typer av användare”, säger Johan Gunnars.

 


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?