1515
Annons

Klarna-profil går in i svensk kalendertjänst – lanserar i USA

Kalendertjänsten Simpliday tar in drygt 7 miljoner kronor och går in på den amerikanska marknaden. Bland investerarna finns Wellstreet, som leds av tidigare Klarna-chefen Mikael Wintzell.

Malmöbolaget Simpliday lanseras i USA med hjälp av riskkapital från Klarna-chef.
Malmöbolaget Simpliday lanseras i USA med hjälp av riskkapital från Klarna-chef.

Malmöbolaget Simpliday sammanför kalendrar, att göra-listor och e-post – både privata och arbetsrelaterade – i en app. Med tjänsten vill de ge användaren en bättre överblick över alla personliga åtaganden, men också låta användaren lägga åtaganden på andra personer.

”De stora bolagen, med Google som det enda undantaget, ligger hopplöst efter när det gäller den här typen av tjänster. Jag är bara glad så länge Apple behandlar sin kalenderapp så styvmoderligt”, säger Johan Gunnars, vd och en av Simplidays grundare.

Bolaget grundades för snart två år sedan av Johan Gunnars och Sebastian Mutsson och har under de senaste två åren utvecklat tjänsten och byggt ett ekosystem kring den. Under förra året släpptes appen i Kanada och enligt Johan Gunnars börjar man få en bra användarbas där. Därför tar man nu in 7,1 Mkr, varav 1,8 Mkr är ett lån från Almi Skåne. Inom en månad lanseras tjänsten i USA och pengarna ska främst gå till marknadsföring.

”USA är den marknad som omsätter mest pengar när det kommer till produktivitet”, säger Johan Gunnars.

Foto:
Johan Gunnars, vd och en av grundarna till kalendertjänsten Simpliday.

Pengarna i nyemissionen kommer från befintliga investerare som Pia Althin och Ulf Ljunggren, men också nya investerare, som bland andra Mikael Wintzells Wellstreet Partners.

"För vår del var den här investeringen självklar av främst två skäl, teamet som står bakom Simpliday samt den exceptionella användarupplevelsen. Båda ser vi som fenomenala. Lägg till det en ambitiös expansionsplan och en framgångsrik beta-fas med intressanta affärsmodeller, så blir det uppenbart att det kommer att bli en väldigt spännande resa framöver”, säger Mikael Wintzell.

Sammanlagt har Simpliday nu tagit in drygt 16 Mkr i tre finansieringsrundor.

”Det är mig veterligen få svenska startups som har tagit in så pass mycket kapital utan att först ha släppt en produkt på marknaden. Jag ser det som ett tecken på att vi är någonting stort på spåren”, säger Johan Gunnars.

Tjänsten är gratis, men i samband med USA-lanseringen A/B-testar man fyra olika intäktsmodeller.

”Det handlar om olika former av freemium-modeller där vi vill hitta olika modeller som passar olika typer av användare”, säger Johan Gunnars.

 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera