1515

Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss"

Det svenska betalbolaget Klarna har efter 20 månaders väntan fått sin banklicens av Finansinspektionen. ”Vi ser en enorm möjlighet att ta en betydande marknadsandel”, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski till Di Digital.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

”Det här är något vi har längtat efter att få på plats. För oss är det här en nystart för bolaget. Vi ger oss in i ett nytt segment, vi har satt infrastrukturen och vi har starka ägare bakom oss som är med och driver på förändringen”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski till Di Digital.

Läs mer: Klarna blir bank: "Vi ska omforma sektorn" 

Klarna som 2015 hade en transaktionsvolym på nästan 130 miljarder kronor och 60 miljoner kunder i Europa är nu det största europeiska fintechbolaget att ha en banklicens, uppger Financial Times.

Med 60 miljoner användare uppger Klarna för Di Digital att de redan är en av Europas största banker. Klarna-vd:n tror att bolagets upparbetade relationer till kunderna kommer att hälpa dem att locka bankkunder.

”Klarna används i dag av nästan 7 miljoner svenskar årligen. Vi har en etablerad relation till våra kunder kopplad till just finansiella tjänster. Vi ser en enorm möjlighet att ta en betydande marknadsandel.”

Läs mer: Analys: ”Därför är Klarna inte längre en startup” 

Han passar samtidigt på att ge en känga till storbankerna.

”Bankindustrin har höga vinster, och många skulle säga, en bristfällig konkurrens, som inte gynnar konsumenten.”

I Financial Times uppgavs under måndagen att banksatsningen skulle innefatta bland annat lönekonton och betalkort. Men Sebastian Siemiatkowski vill inte bekräfta detta. Inte heller när några banktjänster kommer lanseras, eller på vilka marknader.

Men han ger ändå en ledtråd om att det är som en nischad digital bank som Klarnas framtid finns.

”Marknaden får se det i takt med att vi lanserar tjänster. Men vi tror att bankindustrin går från lokalt starka aktörer med en bred produktportfölj, till att bli globala och specialiserade.”

För exempelvis bostadslån eller pensionssparande finns det andra nischade aktörer, säger han.

”Med det sagt så är det inte otänkbart att Klarna tillsammans med en partner rekommenderar en bolåneföremedlare.”

Sebastian Siemiatkowski har flera gånger uttryckt sig kritiskt mot storbankerna för vad han upplever som dålig kundservice till höga priser.

Förra hösten till exempel spådde han att deras bolånemarginaler skulle kollapsa inom några år.

Läs mer: Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade” 

Finns det inte en risk att Klarna blir trögrörliga nu när ni blir bank?

”Jag försöker säkerställa att vi är snabbrörliga och en startup i sinnet, men samtidigt är som en bank vad gäller trygghet, risk och regelefterlevnad. Med modern teknik finns det spännande sätt att uppnå både och.”

Varför är storbankerna fortfarande dominanta?

”Det kan man skriva en uppsats om. Det här är en förtroendebransch och det tar tid. Kunderna är försiktiga, bankerna har starka varumärken och hittills har det varit alldeles för svårt att byta. Men generationsskiftet som pågår bland kunderna och ett nytt bankdirektiv från EU kommer att driva på förändringen."

Är tanken att Klarna Bank ska ersätta eller komplettera kundernas nuvarande bankval?

”Vi får se. Men det är klart att om vi idag har förtroendet att hantera betalningar så är det inte otänkbar att vi utvecklas i en riktning där vi tar ansvar för mer än bara vardagliga köp på nätet.”

Man kommer inte att få se några Klarna Bank-kontor ute på stan. Sebastian Siemiatkowski ifrågasätter om banker över huvud taget kommer att ha fysiska kontor i framtiden.

”Nu måste man fråga sig om kontoren fortfarande har en roll att spela. Se vad aktörer som Kry och Min Doktor har gjort genom att erbjuda läkartjänster över video. Varför kan inte banktjänster ske på samma sätt?”

 I en intervju kallade du Klarna bankvärldens Ryanair, varför då?

”Bankindustrin står inför samma förändringar som när flygindustrin avreglerades. Säga vad man vill om Ryanair. De har förändrat flygindustrin. Vi vill ta på oss ledartröjan och driva på förändringen av bankindustrin i Europa.”

Läs mer: Tidslinje över Klarna: Från sågat studentprojekt till betalfenomen 

 

FAKTARUTA: Från kreditmarknadsbolag till bank

Banker och kreditmarknadsbolag har som huvudsaklig verksamhet att ta emot insättningar från allmänheten och att bevilja krediter för egen räkning. För att bli bank krävs ett tillstånd, en så kallad bankoktroj, vilket ges ut av Finansinspektionen.

Ett kreditmarknadsbolag, vilket Klarna tidigare varit verksamt som, skiljer sig inte mycket från en bank. Även de är underställda Finansinspektionen och både banker och kreditmarknadsbolag har rätt att bedriva inlåning och utlåning samt innefattas av statens insättningsgaranti.

Den stora skillnaden mellan kreditmarknadsbolag och banker är att banken måste vara ansluten till minst ett generellt betalningssystem, antingen via clearingsystem som bankgirot eller via kortsystem som Visa och Mastercard.

1980 fanns det 14 bankaktiebolag och 420 medlemsbanker i Sverige. I dag finns det 41 bankaktiebolag, 2 medlemsbanker och 47 sparbanker. Klarna är nu ett bankaktiebolag.

Källa: Finansinspektionen  


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?