1515

Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still

Klarnas intåg i USA fick bolagets värdering att rusa. Men fintechjätten har missat målen på amerikanska marknaden med råge, kan Di Digital avslöja. Värderingen är oförändrad sedan 2015.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski, den enda av tre grundare som är kvar operativt i bolaget.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski, den enda av tre grundare som är kvar operativt i bolaget.Foto:Bloomberg

I mars 2015 började Klarna tala öppet om sin planerade USA-expansion. Över 800 miljoner kronor hade öronmärkts till den viktiga amerikanska marknaden. 

Några månader senare rusade bolagets värdering till 19 miljarder kronor och fintechjätten blev Sveriges klart högst värderade techbolag efter Spotify (NTL).

Men sedan dess har Klarnas värdering stått still – trots att betaljättens intäkter stigit med över 40 procent de senaste tre åren.

Att aktiepriset är oförändrat har flera anledningar. En av de främsta är att USA-lansering har missat målen på flera punkter. Det uppger flera av varandra oberoende källor för Di Digital.

Man tar knappt betalt i USA

För att få upp sina transaktionsvolymer har Klarna (NTL) pressat priserna i USA. Varje gång en e-handlare köper något via Klarna förlorar bolaget pengar, enligt Di Digitals källor.

”Man tar knappt betalt i USA”, säger en person med insyn, som beskriver den amerikanska affären som ”kraftigt olönsam”.

Klarna redovisar inte hur stor del av försäljningen som uppstår i USA, men enligt Di Digitals uppgifter har intäkterna hamnat långt under förväntan.

Klarna kommunicerade höga mål till investerarna inför lanseringen, enligt en person med insyn. Då räknade man med att omsätta 400 miljoner kronor i USA under 2016 och 1 miljard kronor under 2017.

Enligt Di Digitals källor är man i dagsläget långt ifrån målet för 2016.

För ett knappt år sedan fick USA-chefen Brian Billingsley lämna Klarna. I samband med det gjorde sig bolaget av med halva teamet i USA. Antalet anställda gick från cirka 120 till 60, enligt flera källor.

Läs mer: Spotifys hemliga besked: Vi är snart värda 200 miljarder

I dag finns det vissa tecken på att Klarnas USA-affär ger bättre resultat.

I stället för att hårdlansera sin breda e-handelslösning ”Checkout” har fintechbolaget börjat fokusera mer på mindre engångskrediter, uppger en person med insyn i bolaget. Detta gav under 2017 resultat i arbetet med kunder som Microsoft. Klarna utfärdar då krediter till konsumenter som vill köpa produkter i en lite lägre prisklass, till exempel surfplattor.

I dag har Klarna delvis återanställt i USA. Bolaget har också tecknat avtal med sin huvudkonkurrent Stripe. Avtalets omfattning är dock okänd för Di Digitals källor.

Klarna vill inte kommentera sin värdering eller hur det går för bolaget i USA i konkreta siffror. Den amerikanska marknaden är "fragmenterad” och präglas av hög konkurrens, skriver Klarnas talesperson i en kommentar.

”Olika marknader ser olika ut och vi tar oss tiden att förstå konsumentbeteenden och handlarnas behov för att identifiera problemen vi försöker lösa. Sedan anpassar vi vår produkt därefter”, säger Aoife Houlihan på Klarna i ett mejl till Di Digital.

Klarna har i dag 71 anställda i USA, uppger hon, och sex konsulter kopplade till bolaget.

En ytterligare faktor som tryckt ner priset på Klarnas aktie är ett högt säljtryck.

Läs mer: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss" 

Niklas Adalberth, en av Klarnas tre grundare, lämnade sin operativa roll i bolaget 2015. Sedan dess har han sålt aktier för hundratals miljoner kronor för att starta Norrsken Foundation. Ryska miljardären Jurij Milners DST Global och riskkapitalbolaget General Atlantic sålde sina sista Klarna-aktier i fjol.

Säljtrycket bidrog till att kortjätten Visa, riskkapitalbolaget Permira och den danska modemiljardären Anders Holch Povlsen förra året kunde köpa Klarna-aktier för samma pris som sattes 2015.

Klarnas nya ägare tänker ”långsiktigt”, uppgav vd:n Sebastian Siemiatkowski nyligen i en intervju med Di. Permira, som sedan i fjol är Klarnas näst största ägare, uppger att de har i genomsnitt fem års horisont på sina investeringar.

Men knäckfrågan är enligt Di Digitals källor hur länge Sequoia Capital, Klarnas största ägare, vill vara kvar i bolaget. 

Intervju: Nordenchefen Martin Tivéus om Klarnas framtid 

Sequoia, som gick in tidigt i succéer som Youtube, investerade i Klarna 2010. Sedan dess har Klarnas värdering ökat från 1 miljard kronor till 19 miljarder kronor.

En börsnotering är inget Sebastian Siemiatkowski utesluter – även om han nyligen uppgav att han skulle bli ”förvånad” om det skedde under 2018. 

Läs nästa del ur Di Digitals avslöjande:

Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen”


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?