1515
Annons

Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still

Klarnas intåg i USA fick bolagets värdering att rusa. Men fintechjätten har missat målen på amerikanska marknaden med råge, kan Di Digital avslöja. Värderingen är oförändrad sedan 2015.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski, den enda av tre grundare som är kvar operativt i bolaget.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski, den enda av tre grundare som är kvar operativt i bolaget.Foto:Bloomberg

I mars 2015 började Klarna tala öppet om sin planerade USA-expansion. Över 800 miljoner kronor hade öronmärkts till den viktiga amerikanska marknaden. 

Några månader senare rusade bolagets värdering till 19 miljarder kronor och fintechjätten blev Sveriges klart högst värderade techbolag efter Spotify (NTL).

Men sedan dess har Klarnas värdering stått still – trots att betaljättens intäkter stigit med över 40 procent de senaste tre åren.

Att aktiepriset är oförändrat har flera anledningar. En av de främsta är att USA-lansering har missat målen på flera punkter. Det uppger flera av varandra oberoende källor för Di Digital.

Man tar knappt betalt i USA

För att få upp sina transaktionsvolymer har Klarna (NTL) pressat priserna i USA. Varje gång en e-handlare köper något via Klarna förlorar bolaget pengar, enligt Di Digitals källor.

”Man tar knappt betalt i USA”, säger en person med insyn, som beskriver den amerikanska affären som ”kraftigt olönsam”.

Klarna redovisar inte hur stor del av försäljningen som uppstår i USA, men enligt Di Digitals uppgifter har intäkterna hamnat långt under förväntan.

Klarna kommunicerade höga mål till investerarna inför lanseringen, enligt en person med insyn. Då räknade man med att omsätta 400 miljoner kronor i USA under 2016 och 1 miljard kronor under 2017.

Enligt Di Digitals källor är man i dagsläget långt ifrån målet för 2016.

För ett knappt år sedan fick USA-chefen Brian Billingsley lämna Klarna. I samband med det gjorde sig bolaget av med halva teamet i USA. Antalet anställda gick från cirka 120 till 60, enligt flera källor.

Läs mer: Spotifys hemliga besked: Vi är snart värda 200 miljarder

I dag finns det vissa tecken på att Klarnas USA-affär ger bättre resultat.

I stället för att hårdlansera sin breda e-handelslösning ”Checkout” har fintechbolaget börjat fokusera mer på mindre engångskrediter, uppger en person med insyn i bolaget. Detta gav under 2017 resultat i arbetet med kunder som Microsoft. Klarna utfärdar då krediter till konsumenter som vill köpa produkter i en lite lägre prisklass, till exempel surfplattor.

I dag har Klarna delvis återanställt i USA. Bolaget har också tecknat avtal med sin huvudkonkurrent Stripe. Avtalets omfattning är dock okänd för Di Digitals källor.

Klarna vill inte kommentera sin värdering eller hur det går för bolaget i USA i konkreta siffror. Den amerikanska marknaden är "fragmenterad” och präglas av hög konkurrens, skriver Klarnas talesperson i en kommentar.

”Olika marknader ser olika ut och vi tar oss tiden att förstå konsumentbeteenden och handlarnas behov för att identifiera problemen vi försöker lösa. Sedan anpassar vi vår produkt därefter”, säger Aoife Houlihan på Klarna i ett mejl till Di Digital.

Klarna har i dag 71 anställda i USA, uppger hon, och sex konsulter kopplade till bolaget.

En ytterligare faktor som tryckt ner priset på Klarnas aktie är ett högt säljtryck.

Läs mer: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss" 

Niklas Adalberth, en av Klarnas tre grundare, lämnade sin operativa roll i bolaget 2015. Sedan dess har han sålt aktier för hundratals miljoner kronor för att starta Norrsken Foundation. Ryska miljardären Jurij Milners DST Global och riskkapitalbolaget General Atlantic sålde sina sista Klarna-aktier i fjol.

Säljtrycket bidrog till att kortjätten Visa, riskkapitalbolaget Permira och den danska modemiljardären Anders Holch Povlsen förra året kunde köpa Klarna-aktier för samma pris som sattes 2015.

Klarnas nya ägare tänker ”långsiktigt”, uppgav vd:n Sebastian Siemiatkowski nyligen i en intervju med Di. Permira, som sedan i fjol är Klarnas näst största ägare, uppger att de har i genomsnitt fem års horisont på sina investeringar.

Men knäckfrågan är enligt Di Digitals källor hur länge Sequoia Capital, Klarnas största ägare, vill vara kvar i bolaget. 

Intervju: Nordenchefen Martin Tivéus om Klarnas framtid 

Sequoia, som gick in tidigt i succéer som Youtube, investerade i Klarna 2010. Sedan dess har Klarnas värdering ökat från 1 miljard kronor till 19 miljarder kronor.

En börsnotering är inget Sebastian Siemiatkowski utesluter – även om han nyligen uppgav att han skulle bli ”förvånad” om det skedde under 2018. 

Läs nästa del ur Di Digitals avslöjande:

Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen”

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera