Annons

Klarna minskar personalstyrkan – igen

Trots vårens stora sparpaket väntar fortsatta nedskärningar på Klarna. Det rapporterar SvD. 

Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski.Foto:Joey Abrait

I slutet av maj genomförde den svenska fintechjätten Klarna ett sparpaket med målet att minska personalstyrkan med runt 10 procent, motsvarande 700 personer. Inte långt senare tvingades bolaget fylla på med nytt kapital till en kraftigt minskad värdering

Men vårens sparpaket ska inte ha varit nog. Nu väntar ytterligare personalneddragningar. 

I början av veckan ska ett livesänt videomeddelande gått ut till tre avdelningar på Klarna, bland annat inom it och rekrytering. Beskedet till de runt 500 medarbetarna är att bolaget ”behöver omstrukturera domänerna för att spegla den mer fokuserade karaktären hos dagens Klarna”. Det rapporterar SvD

Klarna bekräftar nedskärningarna till tidningen men vill inte svara på hur många som berörs. Inte heller facket vet hur många som berörs. 

”På mötet fick vi information om att budget för året var satt för att vi skulle vara 10.000 anställda vid slutet av Q4. Nu räknas det på 6.000, så nedskärningarna kommer att spegla det”, säger en anonym person till SvD.

När Di intervjuade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i augusti uppgav han att det inte var aktuellt att genomföra fler neddragningar. 

Det pressade läget bekräftas av bolagets resultat för årets andra kvartal. Förlusten ökar till drygt 3,6 miljarder kronor, vilket innebär att bolaget gått back med hela 6,2 miljarder kronor under året. Det är 340 procent högre än samma period i fjol. 

Läs mer: Fortsatt värderingsslakt för miljardvärderade teknikbolag 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera