1515
Annons

Klarna-konkurrenten: Börsnotering var ett bättre alternativ

Det nederländska fintechbolaget Adyen har haft en raketfärd på börsen. Enligt bolagets medgrundare Roelant Prins var börsen ett bättre alternativ än att ta in nytt kapital, allt för att behålla makten över bolaget.

Adyens medgrundare och kommersiell chef Roelant Prins.
Adyens medgrundare och kommersiell chef Roelant Prins.Foto:Amanda Lindgren

I juni noterades det nederländska betaltjänstbolaget Adyen på Amsterdamsbörsen. Sedan dess har aktien rusat med knappt 166 procent och bolaget har nått ett börsvärde på ungefär 189 miljarder kronor. I jämförelse är Telia värderat till 179 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Trots att Adyen är en stor spelare på fintech-scenen i Europa, med kunder som Spotify, Uber och Netflix, var bolaget relativt okänt innan man gick till börsen.

”Vi blev kända genom vår börsnotering i Europa. Arbetet med att komma dit har varit en lång resa, innan noteringen var det inte många som kände till oss”, säger Adyens medgrundare och kommersiella chef Roelant Prins, från scenen på Sthlm Tech Fest.

Läs mer: Här är allt du behöver veta om succénoteringen Adyen 

Adyen ökade vinsten med 75 procent under förra kvartalet, resultatet på sista raden landade på 48,2 miljoner euro, motsvarande drygt 500 miljoner kronor.

Men bolaget har tagit framgångarna med ro. Precis som man gjorde efter att man gick in på börsen, berättar Roelant Prins.

”Klockan nio, när börsen öppnade, träffades vi och sa några ord. Men vi drack ingen champagne eller så.”

Läs mer: Börsraketen Adyen ökar vinsten med 75 procent 

Enligt Roelant Prins administrerade bolaget transaktioner för 70 miljarder euro, eller 740 miljarder kronor, under de senaste sex månaderna. Adyen valde, till skillnad från det svenska fintechbolaget Izettle, att satsa på börsen snarare än att bli uppköpta av en större aktör.

Roelant Prins berättar att börsen var ett bättre alternativ för bolaget eftersom man ville fortsätta vara själständiga. Något som varit viktigt för bolaget under hela vägen från starten 2006 i Amsterdam till i dag. Nya investerare betyder fler åsikter och mindre självbestämmande, enligt medgrundaren.

”Vi gillar vår väg och vill ha flera alternativ. Till slut måste man skapa likviditet samtidigt som vi ville vara självständiga. Då tar man antingen in mer pengar från flera investerare eller går till börsen, vi valde börsen”, säger han.

Strategin har dock kostat. Flera gånger tackade Adyen nej till erbjudanden som skulle kunna ge stora inkomster. Allt för att hålla sig till den inslagna vägen mot framgång.

”Oavsett om något skulle ge miljoner i intäkter så sa vi nej om det inte var en del av vår strategi. Vi höll oss stenhårt till vår strategi”, säger Roelant Prins.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?