1515

Klarna-grundaren investerar i digitala skolböcker

Niklas Adalberths Norrsken Foundation investerar i edtechbolaget Kognity tillsammans med familjen Brandbergs stiftelse Gullspång Invest.

Klarna-grundaren Niklas Adalberth.
Klarna-grundaren Niklas Adalberth.

Edtechbolaget Kognity utvecklar digitala verktyg som ska maximera inlärningen – dels genom att utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.

Hittills har Kognity framför allt levererat lösningar till det internationella gymnasieprogrammet, IB, men med 15 miljoner kronor i nytt kapitalet hoppas edtechbolaget nå ut till fler.

”Vi ska investera pengarna i produkten, men även kunna avancera i distributionen globalt genom att lägga till utbildningssystem på lokal nivå”, säger Karin Bjerde, global affärsutvecklingsansvarig på Kognity.

Läs mer: Finansprofil går in i digitala skolböcker 

Investerar gör Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse för socialt entreprenörskap, Norrsken Foundation, tillsammans med familjen Brandbergs stiftelse Gullspång Invest. Därtill är även de befintliga affärsänglarna Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work, med i rundan.

Sedan Di Digital senast skrev om Kognity har bolaget hunnit utveckla sin digitala lärobok från att enbart rikta sig till IB-studenter till att även fungera för ytterligare två utbildningssystem, nu i brittiska skolor. En utmaning är att skala en produkt som måste individanpassas, menar Karin Bjerde. 

”Den heliga graalen för startupbolag är en disruptiv och skalbar produkt, men det är enligt oss inte det bästa sättet att jobba inom edtech. Du måste vara anpassad till lokala läroplaner och arbeta med befintlig klassrumssituation. Vi försöker istället förbättra det som redan fungerar, genom både teknik och innehåll”, säger hon.

I och med att Norrsken Foundation blir en del av ekvationen, blickar Kognity nu mot möjligheten att ta fram en utbildningslösning även för utvecklingsländer.

”Målet är att nå 1,5 miljarder elever över hela världen, inte bara i väst. På lång sikt vill vi även vara verksamma i utvecklingsländer och skapa lokalt anpassade edtechprodukter för att ha en global påverkan. Det är där vi tror att det kan få störst effekt”, säger Karin Bjerde.

Lär mer: Finansprofilernas AI-bolag Sana Labs tar sig in i svenska skolan med nytt miljonkontrakt 

Hittills har Kognity, som grundades 2014 av Nicholas Johansson och Hugo Wernhof, inte genererat någon vinst, däremot har bolaget vuxit kraftigt sedan starten. För det brutna räkenskapsåret som slutade i augusti förra året uppgick omsättningen till drygt 19,8 miljoner kronor med ett resultat runt nollsträcket. Det är dock en klar förbättring från året innan då bolaget omsatte 3,6 miljoner kronor och förlorade 10 miljoner.

”Det viktigaste för oss är att fortsätta bygga ut försäljningsorganisationen för att nå ut till så många elever som möjligt. Samtidigt vill vi hålla ett positivt kassaflöde och gör därför nyemissioner vid produktinvesteringar”, säger Kognitys finanschef Niklas Åkesson.

Kognity har i dag 70 anställda och har hittills använts av över 100 000 elever i över 75 länder.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?