1515

Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar

Klarnas medgrundare Niklas Adalberth är en av investerarna bakom Just Arrived, en marknadsplats som ska få nyanlända svenskar i jobb snabbare.

Fredric Ghatan och Andreas König grundare av Just Arrived.
Fredric Ghatan och Andreas König grundare av Just Arrived.

När SVT tidigare i år avslöjade att Arbetsförmedlingen lagt 100 miljoner kronor på att bygga en ny sajt röt Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski till:

Men det är faktiskt en annan av Klarnas grundare som är först ut med att försöka få ordning på jobbsökandet i Sverige. Niklas Adalberth, tidigare vice vd på Klarna, som nu går in med 2 Mkr i jobbsajten Just Arrived.

”Just Arrived fyller en viktig funktion att som digital tjänst kunna visualisera, och koppla samman, nyanlända och svenska företag med varandra”, säger Niklas Adalberth.

Man skulle kunna kalla oss ett Uber för jobb, men det är inte sant

Just Arrived är en marknadsplats för att förmedla kortare uppdrag mellan arbetsgivare och arbetstagare.

”Man skulle kunna kalla oss ett Uber för jobb, men det är inte sant. Vi har nämligen möjlighet att ta fullt arbetsgivaransvar genom ett samarbete med Frilans finans”, säger Andreas König, medgrundare av Just Arrived.

En arbetssökande kan skriva på arabiska med en arbetsgivare som talar svenska.

Just Arrived är en stiftelse utan vinstintresse och sajten har byggts av ett 80-tal volontärer från drygt 20 olika företag. Utöver Niklas Adalberth har också Lars-Henrik Friis-Molin, grundare av Universum Group, investerat 1 Mkr i stiftelsen.

”Målgruppen som vi vill nå är de som söker sitt första jobb i Sverige. Vi har byggt in Google translate i appen så en arbetssökande kan skriva på arabiska med en arbetsgivare som talar svenska”, säger Andreas König.

Läs mer: Welcome! Appen som ska minska utanförskapet

Tjänsten lanseras i en första version nu i veckan. Planen är att förmedla främst kortare jobb inom servicebranschen så att arbetstagarna successivt ska kunna bygga upp ett cv. Arbetsgivarna och arbetstagarna betygsätter också varandra på sajten.

”Vår grundtes är att trösklarna till svensk arbetsmarknad är för höga. På det här sättet tror vi att vi kan hjälpa väldigt många nyanlända”, säger Andreas König.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjar sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren får vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterar hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång. 

Eventet heter Salesforce Live och arrangeras av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger: 

– Under 90 tempofyllda minuter inspireras vi av nya sätt att tänka, och tar del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen får vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost. 

Från Handelsbanken deltar Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättar om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden. 

Anmäl dig här 

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?