1515
Annons

Klarna-grundare investerar i terapi-sajt

Klarna-grundaren Niklas Adalberth går in som delägare när terapi-bolaget Competencer tar in nytt kapital. ”Vi ser en jättemöjlighet i att arbeta preventivt mot psykisk ohälsa”, säger medgrundaren Tove Toll. 

Janna Jarlman,Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundare av Competencer.
Janna Jarlman,Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundare av Competencer.

Stockholmsbolaget Competencer har tagit fram en plattform som kopplar samman terapeuter och coacher med personer som söker hjälp. Dessutom kan mötena ske direkt i webbläsaren genom bolagets videogränssnitt.

”Det går bra att skicka kylskåp över hela världen, men att köpa en timmes kompetens är jättekrångligt. Det vill vi ändra på”, säger Janna Jarlman som tillsammans med Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundat Competencer.

Bolaget har varit en del i såväl Stings inkubatorprogram som Handelshögskolan i Stockholms business lab. Affärsmodellen bygger på att Competencer tar en förmedlingsavgift på mötena som bokas genom plattformen samt att rådgivarna får betala en månadskostnad för att synas på plattformen.

”Det som har varit coolt under första året är att vi sett att rådgivarna själva fungerar som en säljkanal. Om de är duktiga på att synas får de med sig sina klienter till Competencer vilket fyller på efterfrågesidan”, säger Janna Jarlman.

Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar

Competencer tog in en miljon kronor i finansiering från bland annat Stockholms affärsänglar förra sommaren. Nu fyller de på med ytterligare 3 miljoner kronor i kapital, bland investerarna finns Stockholms affärsänglar, Klarna-grundaren Niklas Adalberth och investmentbolaget Recapex som bland annat samarbetar med Axel Johnsson-sfären.

”Recapex är spännande eftersom de tre som ligger bakom det har arbetat med Bookatable och Match.com tidigare. De förstår verkligen modellen”, säger Janna Jarlman.

Competencer är en del i en större trend av bolag som till exempel Kry och Mindoktor som arbetar med att digitalisera vården och patientmöten. Enligt Janna Jarlman är planen att nu växa för att bli förstahandsvalet för dem som söker rådgivare, coacher eller terapeuter i Sverige.

Läs mer: EQT Ventures investerar i Min Doktor

”Vi har insett att det här verkligen hjälper människor och gör det möjligt för dem att ta tag i sakerna som skaver lite i vardagen. Det finns studier som visar att framför allt KBT-terapi har i princip lika goda resultat över internet som vid fysiska möten”, säger Janna Jarlman. 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?