1515

Klarna-grundare investerar i terapi-sajt

Klarna-grundaren Niklas Adalberth går in som delägare när terapi-bolaget Competencer tar in nytt kapital. ”Vi ser en jättemöjlighet i att arbeta preventivt mot psykisk ohälsa”, säger medgrundaren Tove Toll. 

Janna Jarlman,Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundare av Competencer.
Janna Jarlman,Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundare av Competencer.

Stockholmsbolaget Competencer har tagit fram en plattform som kopplar samman terapeuter och coacher med personer som söker hjälp. Dessutom kan mötena ske direkt i webbläsaren genom bolagets videogränssnitt.

”Det går bra att skicka kylskåp över hela världen, men att köpa en timmes kompetens är jättekrångligt. Det vill vi ändra på”, säger Janna Jarlman som tillsammans med Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel grundat Competencer.

Bolaget har varit en del i såväl Stings inkubatorprogram som Handelshögskolan i Stockholms business lab. Affärsmodellen bygger på att Competencer tar en förmedlingsavgift på mötena som bokas genom plattformen samt att rådgivarna får betala en månadskostnad för att synas på plattformen.

”Det som har varit coolt under första året är att vi sett att rådgivarna själva fungerar som en säljkanal. Om de är duktiga på att synas får de med sig sina klienter till Competencer vilket fyller på efterfrågesidan”, säger Janna Jarlman.

Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar

Competencer tog in en miljon kronor i finansiering från bland annat Stockholms affärsänglar förra sommaren. Nu fyller de på med ytterligare 3 miljoner kronor i kapital, bland investerarna finns Stockholms affärsänglar, Klarna-grundaren Niklas Adalberth och investmentbolaget Recapex som bland annat samarbetar med Axel Johnsson-sfären.

”Recapex är spännande eftersom de tre som ligger bakom det har arbetat med Bookatable och Match.com tidigare. De förstår verkligen modellen”, säger Janna Jarlman.

Competencer är en del i en större trend av bolag som till exempel Kry och Mindoktor som arbetar med att digitalisera vården och patientmöten. Enligt Janna Jarlman är planen att nu växa för att bli förstahandsvalet för dem som söker rådgivare, coacher eller terapeuter i Sverige.

Läs mer: EQT Ventures investerar i Min Doktor

”Vi har insett att det här verkligen hjälper människor och gör det möjligt för dem att ta tag i sakerna som skaver lite i vardagen. Det finns studier som visar att framför allt KBT-terapi har i princip lika goda resultat över internet som vid fysiska möten”, säger Janna Jarlman. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?