1515
Annons

Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnar Telias styrelse – Klarna-chefen tar vid

Valberedningen i Telia föreslår att Jimmy Maymann och Martin Tivéus väljs till nya ledamöter av styrelsen. Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnar därmed styrelsen, där han suttit sedan 2013.

Martin Tivéus, Nordenchef på Klarna, och Spotify-grundaren Martin Lorentzon.
Martin Tivéus, Nordenchef på Klarna, och Spotify-grundaren Martin Lorentzon.

Telia stökar om i styrelsen. Jimmy Maymann och Martin Tivéus väljs till nya ledamöter och Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnar.

”Jag kan bekräfta att Martin Lorentzon inte finns med på listan över kandidater till omval i styrelsen”, säger Ralf Bagner, pressansvarig på Telia.

Jag kan bekräfta att Martin Lorentzon inte finns med på listan.

Jimmy Maymann är en dansk entreprenör med fokus på digital teknologi och ny media. Han har varit ansvarig för det amerikanska mediebolaget AOL:s media- och konsumentområden och innan dess var han bland annat vd för Huffington Post.

Martin Tivéus är Nordenchef på Klarna. Dessförinnan har han bland annat varit vd på Avanza och Glocalnet.

Omval föreslås av ledamöterna Susanna Campbell, Marie Ehrling, Olli-Pekka Kallasvuo, Nina Linander, Anna Settman och Olaf Swantee.

Enligt kallelsen föreslås omval av Marie Ehrling till ordförande av styrelsen och Olli-Pekka Kallasvuo till vice ordförande. 

Ett namn som saknas på listan är alltså Spotify-grundaren Martin Lorentzon som suttit i Telias styrelse sedan 2013.

När Spotify 2015 tog in 4,5 miljarder kronor i finansiering fanns var Telia en av de nya delägarna. Telekombolaget investerade då motsvarande 950 Mkr i Spotify. 

Läs mer: Telia drar in miljardbelopp på Spotify 

Affären var kontroversiell. Telias dåvarande styrelseledamot Mats Jansson riktade kritik mot beslutet.

”Jag var emot köpet”, sade han i en intervju med Di.

Spotify-investeringen anses heller inte ha fått samma strategiska effekt, i form av samarbeten och liknande, som det var tänkt, enligt uppgift till Di Digital.

Däremot har investeringen betalat sig.

I samband med musikjättens stundande notering på New York-börsen kan den posten snart bli värd 2,4 miljarder kronor. 

Läs mer: Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp

Direkt / Di Digital


Lyssna på Digitalpodden Special om Spotifys 12-åriga historia här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?