1515

Klarna bekräftar: Tar in 8,5 miljarder – värderas nu till 262 miljarder kronor och går om storbankerna

Klarna tar in 8,5 miljarder kronor för att fortsätta växa i USA och expandera verksamheten globalt. Den nya värderingen blir 262 miljarder kronor, en ökning med 180 procent sedan i fjol, vilket gör börsaktuella Klarna till Europas största utmanare inom finanssektorn. ”Det är egentligen inte så konstigt”, sa vd:n Sebastian Siemiatkowski nyligen till Di om den kraftiga värdeökningen.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.Foto:Jack Mikrut

Den svenska betaljätten Klarna ökade sina intäkter med hela 40 procent under 2020 och nådde en omsättning om 10 miljarder kronor. Bolaget gör just nu en hårdsatsning i USA, som delvis bidrog till att förlusten i fjol summerades till 1,4 miljarder kronor.

Bakom Klarna står en rad internationella riskkapitalbolag. Så väl Bloomberg som CNBC har under de senaste veckorna rapporterat att Klarna är på väg att ta in ytterligare 1 miljard dollar, motsvarande nästan 8,5 miljarder kronor, genom en nyemission.

Nu bekräftar Klarna uppgifterna och enligt bolagets egen utsago blev kapitalrundan övertecknad med fyra gånger. Det är både existerande och ett antal nya delägare som skjuter till kapitalet, men Klarna avböjer att ge fler detaljer om fördelningen och investerarna i dagsläget. Nyemissionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket.

Efter transaktionen värderas dock Klarna på pappret till 31 miljarder dollar, med de nya pengarna inräknade, vilket motsvarar 262 miljarder kronor i dagens penningvärde. Bolaget tog senast in kapital under hösten 2020 till en värdering om 93 miljarder kronor, men nu stiger således värderingen med över 180 procent på ett halvår. 

Det innebär även att Klarna nu är Europas högst värderade fintechbolag – och med god marginal större än de svenska storbankerna Handelsbanken, SEB och Swedbank. Däremot är Nordea, som numera har sitt huvudkontor i Finland, fortfarande något större med ett nuvarande börsvärde om 314 miljarder kronor.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski uttryckte nyligen i en intervju med Di att det förhållandet i första hand motiveras av bolagets globala framgångar. 

”Det är egentligen inte så konstigt. Den amerikanska marknaden är lika stor som alla våra europeiska marknader kombinerade, gånger två. Det går inte att jämföra oss med svenska banker som är aktiva i ett par länder. Om du som Klarna tillhandahåller den här typen av tjänster till en global population finns en enorm potential, det är inte svårare än så”, sa Sebastian Siemiatkowski till Di om den nya värderingen.

Största ägare i Klarna är det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia med drygt 20 procent av aktierna, följt av brittiska Permira och den danska modemiljardären Anders Holch Povlsen som kontrollerar drygt 10 procent vardera. Två av grundarna, Victor Jacobsson och Sebastian Siemiatkowski, ägde före den nya jätteemissionen 10 respektive 7,5 procent av Klarna.

Kapitalrundan är förmodligen den sista före en börsnotering i USA, som enligt de senaste buden från Sebastian Siemiatkowski själv lär ske under 2022 – även om det inte är helt uteslutet att den sker senare i år.

Ungefär 1 procent av kapitalet från den senaste nyemissionen, vilket motsvarar 10 miljoner dollar eller 85 miljoner kronor, ska vidare finansiera ett nytt hållbarhetsprojekt på Klarna. Bolaget ska presentera fler detaljer om åtagandet i april.

Läs mer: Klarna passerar drömgräns – vd:n till attack mot bankerna: ”Ganska rutten bransch”

Totalt har nu över 15 miljoner amerikaner någon gång handlat med hjälp av Klarnas tjänster, vidare har bolaget planer på att etablera sig på fem nya marknader under de närmsta månaderna – vid sidan om sina nuvarande 19 länder. Det är ingen vild gissning att det nya kapitalet till stor del ska finansiera den globala expansionen.

I USA gör Klarna det möjligt för konsumenter att shoppa på avbetalning i fyra lika stora delar, helt räntefritt och utan avgifter om kunden betalar i tid, från vilken e-handelsbutik som helst. I stället tjänar bolaget pengar på att sluta avtal direkt med varumärken, som betalar ut en sorts kommission till Klarna. 

Den internationella affärsmodellen och produkten skiljer sig därmed väsentligt åt mot Klarnas populära kassalösning i Sverige, som gjort att bolaget hanterar uppemot hälften av alla transaktioner inom e-handeln på sin hemmamarknad.

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?