1515
Annons

Klarna-anställd: ”Kom som en chock för alla”

Klarnas medarbetare blev överrumplande av gårdagens varselbesked. 

”Det kom som en stor chock för alla. Chefer på lägre beslutsnivåer hade ingen aning om det här”, säger Sen Kanner, anställd och fackklubbsledare för Unionen.

Foto:Claudio Bresciani/TT

Under måndagseftermiddagen meddelande Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski de anställda att 10 procent av personalstyrkan kommer att få lämna bolaget. Det innebär att 700 tjänster ryker

Beskedet kom som men blixt från klar himmel för de anställda och för facket, något SvD var först att rapportera om.

”Det kom som en stor chock för alla. Chefer på lägre beslutsnivåer hade ingen aning om det här, de var lika förvånade som vi var. Några visste inte att deras egen underavdelning skulle försvinna”, säger Sen Kanner, anställd och fackklubbsledare för Unionen. 

Läs mer: Svenska delägarna: ”Klarnas vd gör rätt som skär ned” 

En organisationsförändring och bemanning på den nya organisationen sker i två faser. Då Klarna inte har kollektivavtal behöver man inte förhandla om själva organisationsförändringen, som är fas ett. 

”Däremot måste alla arbetsgivare förhandla i den andra fasen med alla berörda arbetstagarorganisationer där frågan rör uppsägningar på grund av arbetsbrist”, säger Ia Hamn, ombudsman på Unionen.

Denna förhandlingskyldighet, som gäller alla företag med regleras i 13 § sista stycket av medbestämmandelagen, MBL. Om det inte finns arbetstagare som är med i en facklig organisation är det däremot fritt fram för arbetsgivaren. 

Under tisdagen har bolagets hr-avdelning haft individuella möten med ett flertal anställda. De ges nu ett erbjudande om avgångsvederlag. 

”De har tekniskt sett inte blivit uppsagda. På så så vis kan Klarna bli av med anställda utan att förhandla med facket. Standarderbjudandet är på runt tre månadslöner, så det är inget lukrativt erbjudande. Men eftersom folk är osäkra accepterar många detta just nu”, säger Sen Kanner.

Vid onsdagens slut ska alla som påverkas av neddragningarna vara informerade. Efter det sätter förhandlingarna med facket igång. 

”Teoretiskt sett kan Klarna anse att tillräckligt många lämnat, då behöver vi inte gå in i förhandlingar. Men Unionen och Saco kommer att kontakta Klarnas hr-avdelning i dag”, fortsätter Sen Kanner.

Informationen kring varslet skickades ut under måndagseftermiddagen med ett förinspelat meddelande från Klaras vd Sebastian Siemiatkowski. Enligt Di:s uppgifter ska han även uppmanat de anställda att arbeta på distans under resterande delen av veckan. Det rimmar illa med arbetsgivares skyldighet att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete, menar Ia Hamn.

”Inför en sådan här förändring måste man göra en risk- och konsekvensanalys utifrån personalens mående. Att komma med ett sådant osäkert uppsägningsbesked där man inte har möjlighet att ställa frågor, och man dessutom uppmanas stanna hemma, brukar inte vara bra för måendet. Därtill har vi en långhelg”, säger Ia Hamn.

Enligt Främjandelagen måste alla varsel på över fem personer anmälas till Arbetsförmedlingen. För upp till 25 personer måste detta ske två månader före driftinskränkningen, upp till 100 personer fyra månader innan och fler än hundra sex månader innan. 

”Vi varken kan bekräfta eller dementera enskilda varsel på grund av sekretess”, kommenterar Nina Brevinge, pressekreterare på Arbetsförmedlingen. 

 

Läs mer: Klarnas jätteförlust värre än skräckscenariot 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?