1515

Kivras vd om coronakrisen: ”När myndigheterna börjar betala blir vi lönsamma”

Den digitala posttjänsten Kivra omsatte närmare 100 miljoner kronor i fjol. Men vinsten dröjer. ”Vi fick nyligen veta att coronakrisen försenat lagförslaget som ska få myndigheter att börja betala för vår tjänst”, säger vd Anna Bäck.

Kivras vd Anna Bäck, samt delägaren Karl-Johan Persson, som är ordförande i H&M, och Stefan Krook, delägare, grundare och ny ordförande i Kivra.
Kivras vd Anna Bäck, samt delägaren Karl-Johan Persson, som är ordförande i H&M, och Stefan Krook, delägare, grundare och ny ordförande i Kivra.Foto:Filip Erlind/Press

Den digitala post- och kvittotjänsten Kivra fortsätter att växa snabbt. Bolaget har idag över 3,7 miljoner registrerade privatpersoner i Sverige och tjänsten växer med 50 000- 60 000 nya användare varje månad. Totalt använder drygt 27 000 myndigheter, privata företag och organisationer tjänsten för att skicka officiell post såsom räkningar, myndighetspost och andra viktiga dokument.

Även intäkterna växer snabbt. Under 2019 steg Kivras omsättningen med 61 procent till drygt 98 miljoner kronor. Förlusten uppgick samma år till 34,2 Mkr, något man hanterade genom att ta in närmare 40 Mkr i en nyemission i slutet av 2019. För kapitalet stod de befintliga storägarna 41:an Invest, som ägs till hälften av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, liksom familjen Wallenbergs investmentbolag FAM. Totalt sedan starten har bolaget därmed tagit in drygt 230 Mkr

”2019 var ett fantastiskt år då vi förberedde två stora lanseringar: kvittosatsningen och lanseringen i Finland. Båda skedde i februari år och har fallit väl ut. Hela 1,3 miljoner svenskar använder idag vår digitala kvittolösning idag”, säger Anna Bäck, vd för Kivra sedan mars 2019

Läs mer: En miljon svenskar har valt digitala kvitton från Ica – på två månader 

Hon betonar även att Kivra lyckats förbättra sin kärnverksamhet, som alltså kretsar kring officiell post som skickas digitalt. 

”Vi har länge varit duktiga på räkningar, myndighetspost och viktiga dokument. Nu satsar vi på att bli mer heltäckande inom post som lönespecifikationer, deklarationer, årsbesked från banker och försäkringsbolag, vårdkallelser med mera. Målet är att hjälpa människor med all sin vardagsadministration”, säger vd:n. 

Hon betonar att Kivra även investerat mycket i att förbättra sin tjänst, som för många är en app i telefonen. Det går exempelvis numera att betala räkningar direkt i appen. 

”Den är smidigare på många sätt. Vår rating i app-butikerna har stigit från 3,3 till 4,6 i snitt”, säger Anna Bäck.

Under 2020 spår hon fortsatt tillväxt – och fortsatta förluster. 

”Vi ska fortsätta expandera kvittotjänsten och fortsätta satsa i Finland. Vi fortsätter även att rekrytera och har hittills anställt 12 personer sedan coronakrisen bröt ut i början av mars. Vi tittar även på andra tjänster, men har inget nytt att meddela ännu”, säger hon.

En viktig förändring är att grundaren Stefan Krook tog över som Kivras ordförande vid bolagsstämman i veckan. 

”Vi jobbar redan nära varandra. Egentligen ser jag det främst som ett förtydligande av hans roll”, säger Anna Bäck.

Hon var tidigare teknikchef på Glocalnet, ett IP-telefonibolag som Stefan Krook grundade 1997 och sålde till norska Telenor 2006.

När går Kivra med vinst?

”När myndigheterna börjar betala för sin post.”

När kan det börja ske?

”Det finns ju ett lagförslag som vi hoppades skulle röstas igenom till hösten och börja gälla vid årsskiftet. Men i veckan fick vi veta att coronakrisen försenat processen med minst ett halvår. Nu talar man om en lagändring tidigast den första juli 2021. Vi jobbar aktivt mot Anders Ygemans departement i frågan.” 

Kivra tar ut en avgift på cirka 2-3 kronor per skickat digitalt brev, beroende på vilken volym kunden upphandlar. 

”Det är ungefär hälften av vad det kostar att skicka vanliga inrikesbrev”, säger vd Anna Bäck och betonar att miljövinsten är betydligt större än så. 

Läs mer: Karl-Johan Perssons brevlåda en förlustaffär: ”Vi vill ha betalt av staten”

Hur stort kan Kivra bli i Sverige?

”Målet är att nå hela Sveriges vuxna befolkning, alla som använder bank-id. Det är minst fem år dit.”


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?