1515

Kivras digitala brevlåda når 2 miljoner användare

Den digitala brevlådan Kivras användarskara växer. Sedan årsskiftet har 150 000 svenskar anslutit sig. Därmed har Kivra nu över 2 miljoner användare.

Karl Johan Persson, vd H&M, och Kivras vd Stefan Krook.
Karl Johan Persson, vd H&M, och Kivras vd Stefan Krook.Foto:Filip Erlind

Den digitala brevlådan Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolagets huvudägare är 41:an Invest (NTL), som ägs av Kivra-vd:n Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.

Hittills i år har över 150 000 svenskar skaffat Kivra, vilket innebär att det totala antal användare nu passerat 2 miljoner. En anledning till varför de digitala brevlådorna har sett en ökad tillväxt kan ha att göra med skattemyndighetens löfte om tidigarelagd skatteåterbäring för personer med digitala brevlådor.

Läs även: Så fick han Wallenbergarna och H&M-bossen på kroken 

Förutom privatpersoner har bolaget även sett en ökning av antalet företagskunder. Hundratals nya företag har anslutit sig i år, vilket innebär att tusentals företag och myndigheter nu skickar sin post digitalt via Kivra, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi ser nu en exponentiell tillväxt av avsändare vilket dels innebär att nyttan med tjänsten ökar, men det kommer dessutom resultera i fortsatt stark användartillväxt eftersom fler företag nu erbjuder sina kunder möjligheten att få sin post i Kivra”, skriver Stefan Krook, vd och medgrundare av Kivra, i pressmeddelandet.

Läs även: Digitala brevlådan Kivra fyller på kassan 

Bolagets tillväxt har dock varit kostsam och Kivra tog så sent som i december in 25 miljoner kronor. I en intervju med Di Digital förväntade sig vd:n Stefan Krook att bolaget skulle omsätta över 20 miljoner kronor under 2017, vilket är tre gånger mer än 2016, men han flaggade samtidigt för att att förlusten kommer att överstiga 22 Mkr. 

Enligt Kivra själva går de back på runt en femtedel av den post de hanterar. Detta eftersom den svenska staten inte betalar ett digitalt porto på samma sätt som för fysiska brev. 

”Det är inte bara att vi inte tjänar pengar på våra statliga kunder, utan att vi förlorar pengar på dem”, sa Stefan Krook till Di Digital i december i fjol.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?