1515
Annons

Kivras digitala brevlåda når 2 miljoner användare

Den digitala brevlådan Kivras användarskara växer. Sedan årsskiftet har 150 000 svenskar anslutit sig. Därmed har Kivra nu över 2 miljoner användare.

Karl Johan Persson, vd H&M, och Kivras vd Stefan Krook.
Karl Johan Persson, vd H&M, och Kivras vd Stefan Krook.Foto:Filip Erlind

Den digitala brevlådan Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolagets huvudägare är 41:an Invest (NTL), som ägs av Kivra-vd:n Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.

Hittills i år har över 150 000 svenskar skaffat Kivra, vilket innebär att det totala antal användare nu passerat 2 miljoner. En anledning till varför de digitala brevlådorna har sett en ökad tillväxt kan ha att göra med skattemyndighetens löfte om tidigarelagd skatteåterbäring för personer med digitala brevlådor.

Läs även: Så fick han Wallenbergarna och H&M-bossen på kroken 

Förutom privatpersoner har bolaget även sett en ökning av antalet företagskunder. Hundratals nya företag har anslutit sig i år, vilket innebär att tusentals företag och myndigheter nu skickar sin post digitalt via Kivra, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi ser nu en exponentiell tillväxt av avsändare vilket dels innebär att nyttan med tjänsten ökar, men det kommer dessutom resultera i fortsatt stark användartillväxt eftersom fler företag nu erbjuder sina kunder möjligheten att få sin post i Kivra”, skriver Stefan Krook, vd och medgrundare av Kivra, i pressmeddelandet.

Läs även: Digitala brevlådan Kivra fyller på kassan 

Bolagets tillväxt har dock varit kostsam och Kivra tog så sent som i december in 25 miljoner kronor. I en intervju med Di Digital förväntade sig vd:n Stefan Krook att bolaget skulle omsätta över 20 miljoner kronor under 2017, vilket är tre gånger mer än 2016, men han flaggade samtidigt för att att förlusten kommer att överstiga 22 Mkr. 

Enligt Kivra själva går de back på runt en femtedel av den post de hanterar. Detta eftersom den svenska staten inte betalar ett digitalt porto på samma sätt som för fysiska brev. 

”Det är inte bara att vi inte tjänar pengar på våra statliga kunder, utan att vi förlorar pengar på dem”, sa Stefan Krook till Di Digital i december i fjol.


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?