1515

Kivra röt ifrån mot regeringen – om ett år kan de få betalt från staten

Den digitala brevlådan Kivra har väntat på ersättning från staten i fem år och nyligen röt bolaget till mot ansvarige minister Anders Ygeman (S). Nu kommer nya bud från regeringen – planen är att utbetalningar kan ske i början av 2022.

Anna Bäck är Kivras vd – Karl Johan Persson och Stefan Krook är storägare.
Anna Bäck är Kivras vd – Karl Johan Persson och Stefan Krook är storägare.Foto:Filip Erlind/Press.

Det svenska bolaget Kivra har i dag uppemot 3,9 miljoner registrerade privatpersoner till sin digitala brevlåda.

Totalt använder drygt 30 000 myndigheter, företag och organisationer tjänsten för att skicka räkningar, myndighetspost och andra viktiga dokument. 

Från staten får bolaget inte betalt för sitt arbete, trots att Kivra i ungefär fem års tid blivit lovade att en ersättningsmodell ska komma på plats. 

I slutet av november röt vd:n Anna Bäck till mot digitaliseringsminister Anders Ygemans (S) brutna löften.

”Totalt har regeringens springnota nu kostat Kivra 170 miljoner kronor”, sa hon till Di.

Läs mer: Kivra ryter ifrån mot förseningarna

Under tiden har storägarna fått finansiera verksamheten med 230 Mkr i riskkapital. Kivra kontrolleras av 41:an Invest, som ägs till hälften av Kivras ordförande Stefan Krook och H&M:s ordförande Karl-Johan Persson, liksom familjen Wallenbergs investmentbolag FAM.

Nu har det dock skett framsteg i processen. Regeringen har skickat ut ett lagförslag på remiss, med förhoppningen att nya regler för ersättning kan träda i kraft den 1 januari 2022.

Det är Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, som får i uppdrag att utforma en modell och nivå på ersättning till de privata brevlådeoperatörerna som Kivra. Exakt hur stor den kommer bli är därmed ännu inte bestämt.

”Arbetet med att ta fram en modell har tagit alldeles för lång tid, men vi är glada att regeringen nu har presenterat sitt förslag”, kommenterar vd:n Anna Bäck i dag, och tillägger att bolaget ser fram emot dialogen med DIGG och de utpekade remissinstanserna.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?