1515

Kivra och Telia startar bolag i Finland

Det digitala brevlådebolaget Kivra och telekomjätten Telia startar samriskbolag för digitala brevlådor i Finland. Nyheten presenterades vid Kivras vårmingel under måndagen och är bolagets första satsning utanför Sverige.

Telias vd Johan Dennelind och Stefan Krook, grundare och vd på Kivra.
Telias vd Johan Dennelind och Stefan Krook, grundare och vd på Kivra.Foto:Pressbild.

Konkurrensen hårdnar på marknaden för de digitala brevlådor. Under måndagen aviserade Postnord att man utmanar marknadsledaren Kivra genom att ansöka om tillstånd hos Skatteverket för att bli en digital brevlåda. Och under måndagskvällen kunde Kivra svara genom att berätta om ett nytt samriskbolag man startar med Telia i Finland.

"Vi har hela tiden tänkt att om vi knäcker koden i Sverige så kan vi lyckas även i andra länder. Kivra erbjuder en neutral och oberoende infrastruktur som förenklar för användarna och sparar på miljön och där är Telia en drömpartner med sitt nu mycket starka hållbarhetsfokus och ekosystem tänk”, säger Stefan Krook, grundare och vd på Kivra. 

Kivra lanserades 2011 och har bland annat H&M-chefen Karl-Johan Persson (NTL) och Wallenberg-stiftelsernas investeringsbolag FAM som delägare. Idag används tjänsten av 2,4 miljoner svenskar för att ta emot officiell post digitalt. Det rör sig främst om myndighetspost samt räkningar från elbolag, teleoperatörer, banker och försäkringsbolag.

Läs mer: Kivras digitala brevlåda når 2 miljoner användare 

Nyheten om samarbetet aviserades vid ett vårmingel på Kivras kontor i centrala Stockholm under måndagskvällen. På plats var bland andra Telias vd Johan Dennelind.

”Hållbarhet är viktigt för Telia och Kivra har byggt en tjänst som räddar 2000 träd i månaden nu. Ökad hållbarhet och ökad kundnytta. Bra kombination”, säger han.

Kivra (NTL) och Telias nya samriskbolag ska heta Kivra Oy och erbjuda ungefär samma typ av tjänst som Kivra tillhandahåller i Sverige idag.

"Det finska bolaget ska byggas på Kivras teknik och tecknar därför ett licensavtal med Kivra om immateriella rättigheter. Telia blir även bolagets första kund när tjänsten lanseras i slutet av 2019”, säger Stefan Krook, som till att börja med blir vd även för det finska bolaget.

Partnerna investerar inledningsvis drygt 20 miljoner kronor i Kivra Oy, varav 70 procent kommer från Kivra AB och 30 procent från Telia. Delägandet delas upp på samma vis, men man hoppas ta in nya investerare under vägens gång.

”Det är spännande att ha Telia med som partner i detta. Men vi öppnar upp för andra investerare och partners, inte minst inom el, bank, telekom och försäkring. Även konkurrenter till Telia är välkomna”, säger Stefan Krook.

Telias vd Johan Dennelind beskriver satsningen som ett sätt för Telia att ”gå från ego- till ekosystem”.

"Alla gamla och stora bolag som tror att de sitter på ultimata lösningar på allt tänker fel. Vi vill jobba med entreprenörer och nya bolag och delta i moderna ekosystem. Framtidsinriktade partnerskap är viktigt för oss och ibland kan det komma med en investering som i detta fall.” säger han.

NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, grundarna och bolagen i den nordiska tech-sektorn.


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?