1515

Kivra och Telia startar bolag i Finland

Det digitala brevlådebolaget Kivra och telekomjätten Telia startar samriskbolag för digitala brevlådor i Finland. Nyheten presenterades vid Kivras vårmingel under måndagen och är bolagets första satsning utanför Sverige.

Telias vd Johan Dennelind och Stefan Krook, grundare och vd på Kivra.
Telias vd Johan Dennelind och Stefan Krook, grundare och vd på Kivra.Foto:Pressbild.

Konkurrensen hårdnar på marknaden för de digitala brevlådor. Under måndagen aviserade Postnord att man utmanar marknadsledaren Kivra genom att ansöka om tillstånd hos Skatteverket för att bli en digital brevlåda. Och under måndagskvällen kunde Kivra svara genom att berätta om ett nytt samriskbolag man startar med Telia i Finland.

"Vi har hela tiden tänkt att om vi knäcker koden i Sverige så kan vi lyckas även i andra länder. Kivra erbjuder en neutral och oberoende infrastruktur som förenklar för användarna och sparar på miljön och där är Telia en drömpartner med sitt nu mycket starka hållbarhetsfokus och ekosystem tänk”, säger Stefan Krook, grundare och vd på Kivra. 

Kivra lanserades 2011 och har bland annat H&M-chefen Karl-Johan Persson (NTL) och Wallenberg-stiftelsernas investeringsbolag FAM som delägare. Idag används tjänsten av 2,4 miljoner svenskar för att ta emot officiell post digitalt. Det rör sig främst om myndighetspost samt räkningar från elbolag, teleoperatörer, banker och försäkringsbolag.

Läs mer: Kivras digitala brevlåda når 2 miljoner användare 

Nyheten om samarbetet aviserades vid ett vårmingel på Kivras kontor i centrala Stockholm under måndagskvällen. På plats var bland andra Telias vd Johan Dennelind.

”Hållbarhet är viktigt för Telia och Kivra har byggt en tjänst som räddar 2000 träd i månaden nu. Ökad hållbarhet och ökad kundnytta. Bra kombination”, säger han.

Kivra (NTL) och Telias nya samriskbolag ska heta Kivra Oy och erbjuda ungefär samma typ av tjänst som Kivra tillhandahåller i Sverige idag.

"Det finska bolaget ska byggas på Kivras teknik och tecknar därför ett licensavtal med Kivra om immateriella rättigheter. Telia blir även bolagets första kund när tjänsten lanseras i slutet av 2019”, säger Stefan Krook, som till att börja med blir vd även för det finska bolaget.

Partnerna investerar inledningsvis drygt 20 miljoner kronor i Kivra Oy, varav 70 procent kommer från Kivra AB och 30 procent från Telia. Delägandet delas upp på samma vis, men man hoppas ta in nya investerare under vägens gång.

”Det är spännande att ha Telia med som partner i detta. Men vi öppnar upp för andra investerare och partners, inte minst inom el, bank, telekom och försäkring. Även konkurrenter till Telia är välkomna”, säger Stefan Krook.

Telias vd Johan Dennelind beskriver satsningen som ett sätt för Telia att ”gå från ego- till ekosystem”.

"Alla gamla och stora bolag som tror att de sitter på ultimata lösningar på allt tänker fel. Vi vill jobba med entreprenörer och nya bolag och delta i moderna ekosystem. Framtidsinriktade partnerskap är viktigt för oss och ibland kan det komma med en investering som i detta fall.” säger han.

NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, grundarna och bolagen i den nordiska tech-sektorn.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?