1515

Kits förlust: 22 miljoner kronor

Mediesnackisen Kit gjorde en förlust på 22 Mkr under fjolåret. ”Vi följer den plan som vi tog in pengar på”, säger vd och medgrundare Peder Bonnier i en intervju med Di Digital.

Peder Bonnier är vd och medgrundare på Kit
Peder Bonnier är vd och medgrundare på KitFoto:Christian Caspar

Peder Bonnier tar emot på Kits nya kontor på Norra Stationsgatan i Stockholm, det tredje sedan starten under hösten 2014.

Företaget flyttade in för bara ett par veckor sedan. Ett gäng byggarbetare kliver fortfarande runt i lokalerna. Glasrutor och brädor står staplade mot de färgglada tapeterna.“Det finns inga lediga kontor nånstans i stan. Vi har gått från rivningskontrakt till rivningskontrakt”, säger han.

Kit (NTL) har varit en stor snackis i mediesverige sedan starten. Sommaren 2014 lämnade de tre grundarna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg sin tidigare arbetsgivare Bonnier Tidsskrifter. Planen var att starta en mediesajt “för en tid när konsumtion av redaktionellt innehåll är social, mobil – allmänt jävla fientlig mot allt som har varit mediebolagens livsådra”, som en av grundarna skrev vid lanseringen. 

Det är också Bonnier som finansierar nysatsningen: Efter en investering på 50 Mkr äger Bonnier Growth Media (NTL) ungefär två-tredjedelar av Kit. Resten av ägandet är fördelat på de tre grundarna och bolagets anställda.

Sajten kit.se, tydligt inspirerad av amerikanska förlagor som Vox och Buzzfeed, såg dagens ljus i april 2015. Sedan dess har varumärket – idag med flera avknoppningar – byggt upp en omfattande närvaro framförallt på Facebook.

Hur många läser då Kit? Grundarna har ända sedan starten avböjt att avslöja några läsarsiffror. 

Klart är dock att satsningen kostat stora pengar. År 2015 sammanfattas med en förlust på 22 Mkr, säger Peder Bonnier.

Intäkterna för året var “mer eller mindre noll”.

“Vi började sälja i Q1 i år. Särskilt det senaste kvartalet har varit väldigt bra. Det känns som att vi har en produkt som marknaden behöver och våra kunder, som jag upplever det, är mycket nöjda”, säger Peder Bonnier.

Kommer Kit att göra vinst i år?

“Nej”

En stor del av pengarna gick åt till rekrytering. Vid starten av 2015 arbetade fem personer för Kit. Vid slutet av året hade siffran vuxit till 25 personer. Idag har företaget 35 anställda.

I början av 2016 hade Kit ungefär 28 Mkr kvar i kassan. Några planer på att ta in ytterligare kapital finns inte, enligt Peder Bonnier. 

Givet att kostnaderna inte minskar dramatiskt talar det för att bolaget räknar med att nå lönsamhet inom två år. 

“I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka. Som det ser ut nu kommer vi inte behöva mer kapital. Sen beror ju allting givetvis på hur marknaden utvecklar sig”, säger han.

Ägaren, Bonnier Growth Media, ser sitt engagemang i Kit som långsiktigt, säger han. 

“Att bygga medieprojekt har alltid tagit lång tid. Det kräver branschkunniga, uthålliga ägare. Det tog väldigt många år att ta Aftonbladet och Dagens industri dit de är idag på nätet", säger han. 

Är Aftonbladet en förebild?

“Frågar du om vi vill bli en institution? Gärna. Vi har stora ambitioner."

Fundera gärna över vad kvällstidningarnas tv-satsningar kostade under 2015.

Att ett riskkapitalfinansierat bolag gör stora förluster under sina första levnadsår hör till sakens natur. Ändå är Kit ett anmärkningsvärt projekt av flera skäl. 50 Mkr är en stor summa pengar för en första investeringsrunda, inte minst i ett oprövat grundarteam och i ett helt nystartat projekt, verksamt på en marknad som i övrigt präglas av kraftiga nedskärningar och fallande intäkter.

Kanske är det en bidragande anledning till den uppmärksamhet – och de ibland starka känslor – som Kit rört upp i branschen. 

“Det finns en gräns för hur mycket fluff som går att yttra utan att någon ställer den relevanta frågan: kommer detta någonsin gå runt?”, skrev nyligen Ehsan Fadakar, sociala medier-chef på Schibsted, i en debattartikel om Kit.

Peter Bonnier vill gärna nyansera:

“Det är, helt ärligt, en av de saker jag är förvånad över. Hur intresserad branschen har varit av vad vi håller på med. Det görs väldigt stora investeringar i mediesverige, många betydligt större än den i det här projektet. Där, kan jag kanske tycka, har vi varit disproportionerligt omskrivna”, säger han.

“Fundera gärna över vad kvällstidningarnas tv-satsningar kostade under 2015”, fortsätter han. 

Foto:

Mediesajten Kit, med Bonnier Growth Media som största ägare, gör en förlust på 22 Mkr år 2015.

Kits 35 anställda är fördelade på redaktion, marknad och “Kit creative studios”, produktionsbyrån som tillsammans med den egna teknikplattformen ska bli motorn i företagets affär. Kortfattat handlar det om att skapa innehåll – ”content marketing” på branschspråk – för betalande kunders räkning, som sen publiceras på den egna plattformen och distribueras via sociala medier.

På sätt och vis har Kits affärsmodell alltså mer gemensamt med en reklambyrå än ett traditionellt mediehus. Värdet ligger i att skapa attraktivt innehåll för betalande kunder, säger Peder Bonnier, inte i att sälja tillgång till en stor publik av läsare eller prenumeranter.

“Volym har blivit en commodity. Räckvidd är inte längre ett problem för de här stora annonsörerna”, säger Peder Bonnier.  

Vad är det då ni tar betalt för?

“Det beror på vad kunden vill ha. Vissa vill driva konvertering eller engagemang – typ antal reaktioner, kommentarer eller delningar. Andra vill ha en hög genomläsningsgrad, att folk faktiskt tar del av innehållet”, säger Peder Bonnier.

“Det vi försöker göra är att lära oss att om du vill berätta en historia för säg en kvinna i 25 till 45-årsåldern söder om dalaälven, så tenderar just det här eller det här att fungera”, fortsätter han.

Kit har så här långt gjort “ett 30-tal” betalda kampanjer. Bland kunderna märks Swedbank, Tre, Warner Music, SF och den Bonnier-ägda e-bokstjänsten Bookbeat.

Några stora förändringar är inte planerade för året som kommer.

“Det finns inga slagkraftiga visioner mer än att vi kör på och jobbar vidare. Vi har bra traction på läsare och annonsörer. Nu handlar det om att fortsätta utveckla och bygga vår säljorganisation. Det låter kanske tråkigt, men det är så det är”, säger Peder Bonnier.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?