I slutet av förra året meddelades att Mathem köper upp Axfood AXFO -0,41% Dagens utveckling -ägda Mat.se, där Axfood i utbyte fick nyemitterade aktier och en ägarandel om 16,5 procent av det nya samägda bolaget.
Största delägare är fortsatt Kinnevik KINV B -0,30% Dagens utveckling , som tillsammans med övriga storägare Axfood, Verdane och AMF stod för den största delen av rundan. Även andra existerande och nya delägare deltog.
Bolaget värderas till 2,3 miljarder kronor innan tillskottet, i linje med den värdering Kinnevik satte i samband med kvartalsrapporten. Det är ett tapp från kapitalrundan i april i fjol på 1,1 miljarder kronor som värderade bolaget till 4 miljarder kronor.
”Multipeln som vi jämförs med har förändrats radikalt, så självklart följer vi med på den resan ur ett värderingsperspektiv. Samtidigt är det ingenting negativt som har hänt i Mathem. Vi följer vår affärsplan, så det känns lite konstigt på ett sätt”, säger Mathems vd Johan Lagercrantz.
De underliggande trenderna ligger ändå kvar, menar han.
”Det tror även våra ägare på, annars hade de inte stöttat oss som de gör i den här nyemissionen. Det är en rätt stor summa vi tar in, framför allt med tanke på turbulensen i omvärlden. På ett sätt blir summan relativt ännu större.”
Kapitaltillskottet ska bland annat användas till den nya logistikanläggningen i Larsboda i Stockholm som beräknas tas i drift under det fjärde kvartalet i år.
”Efter det ska vi även titta på att automatisera fler anläggningar i Sverige. Automatiseringen av plockprocessen är nyckeln till att ta det stora steget mot lönsamhet. Vi står fast vid vår prognos att nå lönsamhet 2024.”
I fjol omsatte bolaget 2,7 miljarder kronor, och hade en förlust på runt en halv miljard kronor. Pandemieffekterna innebär tuffa jämförelsetal, men omsättningsmålet är att växa och klå 2021 års siffror, något som kommer uppnås. Den kraftigt stigande inflationen med efterföljande höjda matpriser har dock inte haft så stor påverkan för Mathems del än.
”Dels är den största fördelen med oss bekvämligheten, att man frigör tid. Vår målgrupp är kanske inte de mest priskänsliga. Sedan slår inflationen lika över hela branschen mer eller mindre. Vi har även haft en liten kudde i våra strategiska samarbeten med Axfood och Dagab, som gjort att vi sänkt våra priser övergripande.”
Mathem rekryterar nu till huvudkontoret och techavdelningen.
”Vi följer vår affärsplan och det innebär att fortsätta rekrytera till vår techavdelning. Vi fortsätter att växa även där.”
Hur går era noteringsplaner?
”Vi tittar fortsatt på notering som ett troligt alternativ när vi når 'break even' 2024. Så en notering i häradet 2024/2025 är inte omöjligt, men det finns inga beslut.”
Läs mer: Fortsatt med större pengaregn till utvalda startups