1515
Annons

Kinnevik-veteranen Hans-Holger Albrecht lämnar Spotify-konkurrent

Tysken Hans-Holger Albrecht var den sista av Jan Stenbecks direktörer som lämnade Kinnevik-sfären, när han 2015 valde att ta över vd-posten hos den franska Spotify-konkurrenten Deezer. Efter sex år på musikbolaget, som har 16 miljoner användare, går han nu vidare i karriären. ”Jag fram emot nya äventyr”, uppger han.

Hans-Holger Albrecht på Deezers huvudkontor i Paris.
Hans-Holger Albrecht på Deezers huvudkontor i Paris.Foto:Jack Mikrut (Di).

Hans-Holger Albrecht har en stark koppling till Sverige. Han var verksam inom Kinnevik mellan 1997 och 2014 med vd-poster på både mediebolaget MTG MTG B +0,34% Dagens utveckling och teleoperatören Millicom TIGO SDB +1,75% Dagens utveckling och var den siste av Jan Stenbecks direktörer som blev kvar inom sfären.

Under 2015 lämnade han det svenska näringslivet för att, något överraskande, i stället bli ny vd för den franska musikströmningstjänsten Deezer. Bolaget grundades 2007 och är en direkt konkurrent på marknaden till svenska Spotify samt teknikjättarna Apple och Amazon.

Efter drygt sex år i rollen står det nu klart att han lämnar tjänsten. En talesperson på Deezer uppger för Di att vd-bytet sker på Hans-Holger Albrechts eget initiativ eftersom han vill hitta en ny utmaning, men poängterar att det hela är odramatiskt och att han kommer kvarstå som delägare samt styrelseledamot och bidra med sin erfarenhet och sitt kontaktnät.

”Mina år som vd på Deezer har gett mig möjlighet att leda en fantastisk organisation på en tillväxtresa. Med stödet från alla aktieägare och partners, har våra passionerade 600 anställda byggt den fjärde största musikströmningstjänsten i världen. Våra intäkter har växt över 300 procent under de senaste fem åren och varje användare lyssnar i genomsnitt på mer än 600 låtar i månaden”, säger Hans-Holger Albrecht i en kommentar.

Med 73 miljoner låtar på plattformen har Deezer i dagsläget 16 miljoner användare i över 180 länder, även om det är oklart hur stor andel som prenumererar på tjänsten respektive använder deras reklamfinansierade gratisversion. Jämförelsevis hade marknadsledaren Spotify 356 miljoner användare vid utgången av det första kvartalet.

Under Hans-Holger Albrechts ledning har Deezer ställt om sin affärsmodell till direktförsäljning mot konsumenter. När han tillträdde härstammade i stället 80 procent av Deezers intäkter från samarbeten med olika mobiloperatörer, genom vilka kunder kunde ta del av rabatterade prenumerationer. Deezer redovisar däremot inte sina exakta intäkter eller sitt resultat offentligt.

Deezers största ägare är Len Blavatnik, Storbritanniens rikaste person med en förmögenhet om 270 miljarder kronor som också kontrollerar skivbolagsjätten Warner Music genom sitt maktbolag Access Industries. Under 2020 värderades Deezer till 1,46 miljarder dollar, motsvarande 12,1 miljarder kronor, i en nyemission där den mexikanska företagsgruppen Grupo Salinas blev delägare.

”Jag vill rikta ett särskilt tack till Len Blavatnik, som har varit en fantastisk supporter och ägare under dessa år, och till min styrelseordförande Guillaume d’Hauteville”, kommenterar Hans-Holger Albrecht.

Något nytt jobb verkar han däremot ännu inte ha gjort klart med. På sin Linkedin-profil skriver Hans-Holger Albrecht, som fyller 58 år i sommar, att han nu ”ser fram emot nya äventyr”. 

Ny vd för Deezer blir Jeronimo Folgueira som tidigare var vd för det tyska nätdejtingföretaget Spark Networks, som noterades på New York-börsen 2017. Deezer har tidigare haft planer på att genomföra en börsnotering, men dessa materialiserades aldrig under Hans-Holger Albrechts sejour på bolaget.

Läs mer: Hans-Holger Albrecht till Di 2018: ”Vi är den tydliga utmanaren” 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Per Brilioth om börsraset: Det kan se läskigt ut

Investmentbolaget VNV Global har med sitt tunga teknikfokus fallit kraftigt på börsen under året. 

Vd:n Per Brilioth gästade måndagens Börsmorgon och svarade på tittarfrågor om alltifrån Gazprom till problem med spac-bolag. 

VNV Globals vd Per Brilioth.
VNV Globals vd Per Brilioth.Foto:Josefine Stenersen (Di).

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera