1515

Kinnevik sänker värdet på Mathem – 208 miljoner upp i rök

Kinnevik skriver ner värdet på miljardbolaget Mathem med 12 procent i sin senaste rapport. Kategorin Food Ventures, där Karma ingår, och ”Norges Mathem” Oda skrivs dock upp en aning. 

Kinneviks vd Georgi Ganev och en av Mathems leveransbilar.
Kinneviks vd Georgi Ganev och en av Mathems leveransbilar.

Pandemin gav en rejäl skjuts till Mathem som säljer livsmedel på nätet. Men nu indikerar Kinnevik KINV B -1,06% Dagens utveckling att det kan det vara dags att omvärdera marknaden något. I sin niomånadersrapport skriver de ner värdet av sin andel om 37 procent i Mathem med hela 208 miljoner kronor till 1 463 Mkr. 

Nedskrivningen är ett tydligt trendbrott för året och motsvarar en värdeminskning på drygt 12 procent mot föregående kvartal. 

Mathems totala värde uppgår därmed till 4,0 miljarder kronor. 

Läs mer: Kinneviks substansvärde backade under kvartalet

Kinnevik baserar nedskrivningen på ”historiska försäljningsmultiplar” jämfört med den övriga e-handel och då främst bolagen som säljer matkassar på nätet. Den uppskattade värderingen innebär en multipel om 1,4 gånger bolagets intäkter under de senaste tolv månaderna per 30 juni 2021, enligt Kinnevik. 

”Motsvarande implicita försäljningsmultipel per 30 september 2021 (datumet för vår värdering) är i linje med jämförelsegruppen och motsvarar en rabatt om 40 procent mot Hellofresh, det mest relevanta jämförelsebolaget inom matkassar på nätet, vilket motiveras av att Mathem befinner sig i ett tidigare stadium av operationell effektivitet och lönsamhetsutveckling”, skriver Kinnevik i rapporten. 

”Vi såg ju även en extrem coronaeffekt i fjol, så jämförelsetalen är utmanande på kort sikt. Men på lång sikt tror vi de nya kunderna stannar kvar och fortsätter handla på Mathem”, säger Torun Litzén, IR-chef på Kinnevik, till Di Digital. 

I kontrast till detta skrivs Food Ventures, där svenska rädda-mat-appen Karma ingår, upp med 12 Mkr till 250 Mkr. Även innehavet i Oda, Norges svar på Mathem som tidigare hette Kolonial, skrivs upp marginellt, närmare bestämt med 13 Mkr till 1 566 Mkr. 

”Värderingen av Oda är oförändrad i norska kronor och lutar sig dels mot en högre förväntad tillväxt drivet av den planerade geografisk expansionen, och del mot det faktum att de har en högre effektivitet i sitt lager. Mathem har inte samma geografiska expansion framför sig, och är i färd med att komma ikapp Odas effektivitet genom det nya lagret i Larsboda som ska tas i bruk under andra halvåret 2022, därför blir bolaget mer känsligt för förändringar i marknadens värderingar av jämförbara bolag”, säger Torun Litzén, IR-chef på Kinnevik.

Läs mer: Kinnevik ökar i Kolonial – är nu största ägare

Läs mer: Karma räddar allt färre måltider – Kinnevik behåller sänkt värdering

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?