1515

Kinnevik säljer hantverkssajt för 100 miljoner

Kinnevik och grundarna säljer hantverksportalen Offerta för drygt 100 miljoner kronor. Köpare är riskkapitalbolaget Alfven & Didrikson, som bland annat är delägare i Trustly och Acast.

Maria Åhr, vd för Alfvén & Dirikson, tar nu över som huvudägare i Offerta som grundats av Jens Nilsson.
Maria Åhr, vd för Alfvén & Dirikson, tar nu över som huvudägare i Offerta som grundats av Jens Nilsson.

Offerta (NTL) lanserades 2008 av grundarna Jens Nilsson, Shahrooz Latifzadeh och Niels Bosma. Från början var tanken att bygga en marknadsplats för köp av bygg- städ- och flytt-tjänster.

”De tjänsterna är fortfarande kärnan i vad Offerta gör. Sedan starten har vi byggt ett starkt varumärke med stora uppdragsvolymer, både bland privatpersoner, småföretag och bostadsrättsföreningar”, säger vd:n och grundaren Jens Nilsson.

Idag vänder sig cirka 70 000 kunder till Offerta varje år. Totalt har bolaget förmedlat över en miljon offerter de senaste tio åren. Merparten av tjänsterna är relaterade till bygg och städ. Andra vanliga kategorier är flytt, bokföring, data- och it, och mäkleri. 

Under 2016 växte Offertas försäljning med 30 procent till 71 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 8 Mkr, bolagets första vinst på årsbasis sedan starten.

Läs mer: Offerta ger sig in i mäklarbranschen

”Vi tjänar bra nu, samtidigt som vi växer fort. Vi har högst varumärkeskännedom och är marknadsledande, sett både till uppdrags- och offertvolymer inom den här sektorn”, säger Jens Nilsson.

Sommaren 2012 gick Kinneviks dotterbolag Metro International in och köpte 70 procent av Offerta för en hemlig summa på, enligt källor till Di Digital, cirka 10 miljoner kronor.

Nu säljer Kinnevik, grundarna och affärsängeln Vivianne Holm hela bolaget till investmentbolaget Alfven & Didrikson (NTL) för en bit över 100 miljoner kronor. 

”Jag och Shahrooz Latifzadeh, samt hela ledningsgruppen återinvesterar stora delar av det kapital vi får in i Offerta. Vi tycker det finns massor av tillväxt och möjligheter kvar på marknaden”, säger Jens Nilsson.

Bland Alfvén & Didriksons ägare finns grundarna Måns Alfvén och Hjalmar Didriksson samt bland annat familjen Wallenbergs stiftelse FAM, fjärde AP-fonden och EQT:s grundare Conni Jonsson. Bolaget är aktivt inom techsektorn med investeringar i bland annat betalbolaget Trustly, podcastingbolaget Acast och det digitala låsbolaget Glue (NTL).

Läs mer: Doldisägarna investerar miljoner i finsk HR

Offertas styrelse kommer initialt att bestå av Alfvén & Didriksons vd Maria Åhr samt medgrundaren Måns Alfvén och Jens Nilsson.

”Vi går in i ett bolag med en stark marknadsposition och en attraktiv affärsmodell i en marknad som kommer fortsätta att växa i betydelse framöver. Tillsammans med Jens och hans team ser vi stora möjligheter i att ytterligare utveckla Offertas tjänster under kommande år. Vi kommer även löpande utvärdera intressanta svenska och internationella samarbeten och potentiella tilläggsförvärv”, säger Maria Åhr.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?