1515

Kinnevik investerar 900 miljoner i Mathem

Börsnoterade Kinnevik genomför en jätteinvestering i Mathem. I samband med affären värderas matleveranstjänsten till 2,4 miljarder kronor. ”Ingen av ägarna har sålt mer än en tredjedel av sitt innehav”, säger grundaren Tomas Kull.

Mathems grundare Tomas och Carolin Kull samt Kinneviks vd Georgi Ganev.
Mathems grundare Tomas och Carolin Kull samt Kinneviks vd Georgi Ganev.Foto:Di.

Kinnevik KINV B -0,48% Dagens utveckling har genomfört en investering värd 900 miljoner kronor i e-handelsbolaget Mathem. Stenbecksfärens börsnoterade investmentbolag blir därmed största ägare i den digitala livsmedelsbutiken med 38 procent av aktierna.

I transaktionen köper Kinnevik bland annat nyemitterade aktier värda 400 miljoner kronor. Mathems grundare Tomas Kull ska nu omsätta det färska kapitalet genom stora investeringar i verksamheten.

”Kunderna kommer att märka av ett ännu bredare utbud, högre kvalité och bättre service. Vi kommer göra fler satsningar på färdigmat, inspiration och nya samarbeten. Vår idélåda är proppfull och pengarna gör att vi kan nå våra uppsatta mål ännu snabbare”, säger han till Di Digital.

Kinnevik köper därutöver existerande aktier i Mathem för 500 miljoner kronor. Bland bolagets tidigare storägare fanns Verdane Capital, Anders Holch Povlsen, grundarna Karolin och Tomas Kull samt H&M:s vd Karl-Johan Persson.

”Det är ingen ägare som har lämnat helt och hållet. Men i samband med affären ville Kinnevik få ett tillräckligt stort ägande, eftersom de tror så mycket på oss. Samtliga ägare har därmed varit tvungna att lämna ifrån sig en liten del, men ingen har sålt mer än en tredjedel av sitt innehav”, säger Tomas Kull.

Läs mer: Clas Ohlson CLAS B +2,85% Dagens utveckling går in i Mathem 

Däremot har Clas Ohlson inte behövt sälja några aktier, enligt Tomas Kull, som en del av det avtal som slöts i december 2017. Den 10-procentiga ägarandel som Clas Ohlson då förvärvade för 221 Mkr späds dock ut efter Kinneviks intåg.

Mathem ingick samtidigt ett strategiskt samarbete med den börsnoterade prylkedjan, som innebar att utvalda produkter nu kunde göra livsmedlen sällskap i varukorgarna. Enligt Tomas Kull innehåller var tionde kasse som bolaget levererar nu en vara från Clas Ohlson.

I samband med Kinneviks aktieköp värderas hela Mathem till 2,4 miljarder kronor. 

Mathem omsatte ungefär 1,5 miljarder kronor under 2018 och genomförde över en miljon leveranser, uppger Tomas Kull i samband med affären. Det motsvarar en intäktstillväxt på nästan 36 procent från 1,1 miljarder kronor året innan.

Ni har inte gått med vinst sedan starten och gjorde en förlust på 168 miljoner kronor under 2017. Vad blev resultatet i fjol?

”Vi fokuserar på den här affären just nu. Vi får återkomma med exakta siffror när bokslutet är helt färdigt”, säger Tomas Kull.

Läs mer: Kinnevik storsatsar på norsk matbutik på nätet 

Mathem är inte Kinneviks första investering inom segmentet. I fjol investerade vd:n Georgi Ganev runt 327 miljoner svenska kronor i den norska onlinebaserade matbutiken Kolonial. 

”Mat är en sektor med enorm potential givet att den står för en så stor del av hushållens utgifter. Köpmönsterna är attraktiva där konsumenter handlar ofta och med ett högt genomsnittligt ordervärde”, säger Georgi Ganev i en kommentar.

Mathem grundades 2006 och sysselsätter i dagsläget runt 1 500 personer. Mathems grundare Tomas Kull hoppas nu kunna utbyta lärdomar med flera av Kinneviks andra portföljbolag: till exempel e-handlarna Zalando och Qliro QLIRO -0,16% Dagens utveckling , matsvinnsappen Karma, leveransbolaget Budbee och tidigare nämnda Kolonial.

”Vi är väldigt glada att Kinnevik har investerat i oss. Vanliga matkunder börjar upptäcka nätmaten och intresset är större än någonsin. Den trenden vill vi fånga upp. Mathem är redan väl positionerade, men med Kinneviks hjälp kan vi accelerera ytterligare”, säger Tomas Kull.

Transaktionens slutförande är villkorat av sedvanliga godkännanden från tillsynsmyndigheter och förväntas ske under första kvartalet 2019.

Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?