1515
Annons

Kinnevik investerar 900 miljoner i Mathem

Börsnoterade Kinnevik genomför en jätteinvestering i Mathem. I samband med affären värderas matleveranstjänsten till 2,4 miljarder kronor. ”Ingen av ägarna har sålt mer än en tredjedel av sitt innehav”, säger grundaren Tomas Kull.

Mathems grundare Tomas och Carolin Kull samt Kinneviks vd Georgi Ganev.
Mathems grundare Tomas och Carolin Kull samt Kinneviks vd Georgi Ganev.Foto:Di.

Kinnevik KINV B -1,01% Dagens utveckling har genomfört en investering värd 900 miljoner kronor i e-handelsbolaget Mathem. Stenbecksfärens börsnoterade investmentbolag blir därmed största ägare i den digitala livsmedelsbutiken med 38 procent av aktierna.

I transaktionen köper Kinnevik bland annat nyemitterade aktier värda 400 miljoner kronor. Mathems grundare Tomas Kull ska nu omsätta det färska kapitalet genom stora investeringar i verksamheten.

”Kunderna kommer att märka av ett ännu bredare utbud, högre kvalité och bättre service. Vi kommer göra fler satsningar på färdigmat, inspiration och nya samarbeten. Vår idélåda är proppfull och pengarna gör att vi kan nå våra uppsatta mål ännu snabbare”, säger han till Di Digital.

Kinnevik köper därutöver existerande aktier i Mathem för 500 miljoner kronor. Bland bolagets tidigare storägare fanns Verdane Capital, Anders Holch Povlsen, grundarna Karolin och Tomas Kull samt H&M:s vd Karl-Johan Persson.

”Det är ingen ägare som har lämnat helt och hållet. Men i samband med affären ville Kinnevik få ett tillräckligt stort ägande, eftersom de tror så mycket på oss. Samtliga ägare har därmed varit tvungna att lämna ifrån sig en liten del, men ingen har sålt mer än en tredjedel av sitt innehav”, säger Tomas Kull.

Läs mer: Clas Ohlson CLAS B +0,70% Dagens utveckling går in i Mathem 

Däremot har Clas Ohlson inte behövt sälja några aktier, enligt Tomas Kull, som en del av det avtal som slöts i december 2017. Den 10-procentiga ägarandel som Clas Ohlson då förvärvade för 221 Mkr späds dock ut efter Kinneviks intåg.

Mathem ingick samtidigt ett strategiskt samarbete med den börsnoterade prylkedjan, som innebar att utvalda produkter nu kunde göra livsmedlen sällskap i varukorgarna. Enligt Tomas Kull innehåller var tionde kasse som bolaget levererar nu en vara från Clas Ohlson.

I samband med Kinneviks aktieköp värderas hela Mathem till 2,4 miljarder kronor. 

Mathem omsatte ungefär 1,5 miljarder kronor under 2018 och genomförde över en miljon leveranser, uppger Tomas Kull i samband med affären. Det motsvarar en intäktstillväxt på nästan 36 procent från 1,1 miljarder kronor året innan.

Ni har inte gått med vinst sedan starten och gjorde en förlust på 168 miljoner kronor under 2017. Vad blev resultatet i fjol?

”Vi fokuserar på den här affären just nu. Vi får återkomma med exakta siffror när bokslutet är helt färdigt”, säger Tomas Kull.

Läs mer: Kinnevik storsatsar på norsk matbutik på nätet 

Mathem är inte Kinneviks första investering inom segmentet. I fjol investerade vd:n Georgi Ganev runt 327 miljoner svenska kronor i den norska onlinebaserade matbutiken Kolonial. 

”Mat är en sektor med enorm potential givet att den står för en så stor del av hushållens utgifter. Köpmönsterna är attraktiva där konsumenter handlar ofta och med ett högt genomsnittligt ordervärde”, säger Georgi Ganev i en kommentar.

Mathem grundades 2006 och sysselsätter i dagsläget runt 1 500 personer. Mathems grundare Tomas Kull hoppas nu kunna utbyta lärdomar med flera av Kinneviks andra portföljbolag: till exempel e-handlarna Zalando och Qliro QLIRO -2,78% Dagens utveckling , matsvinnsappen Karma, leveransbolaget Budbee och tidigare nämnda Kolonial.

”Vi är väldigt glada att Kinnevik har investerat i oss. Vanliga matkunder börjar upptäcka nätmaten och intresset är större än någonsin. Den trenden vill vi fånga upp. Mathem är redan väl positionerade, men med Kinneviks hjälp kan vi accelerera ytterligare”, säger Tomas Kull.

Transaktionens slutförande är villkorat av sedvanliga godkännanden från tillsynsmyndigheter och förväntas ske under första kvartalet 2019.

Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera