1515

Kinnevik investerar 112 miljoner i digitalt vårdbolag

Familjen Stenbecks Kinnevik investerar 112 miljoner kronor i den amerikanska hälsostartupen Livongo Health.

Foto:Jack Mikrut

Investmentbolaget Kinnevik har investerat 12,5 miljoner dollar i det digitala vårdbolaget Livongo Health. Rundan på 52,5 miljoner dollar leddes av Kinnevik samt bolagets befintliga ägare General Catalyst. 

Efter investeringen kommer Kinnevik  att äga 3,5 procent av Livongo.

"Livongo är vår andra investering inom sjukvård, en sektor där vi ser möjligheter för tekniska plattformar att leverera bättre resultat till mer överkomliga priser", kommenterar Joakim Andersson, tillförordnad vd för Kinnevik i ett pressmeddelande.

Förra året investerade Kinnevik 120 Mkr i det brittiska digitala vårdbolaget Babylon health som erbjuder AI-rådgivning till patienter och läkarbesök via videolänk. 

Läs mer: Kinnevik-bolaget vill revolutionera vården med AI 

Livongo är en digital plattform för diabetespatienter som innefattar mätning av blodglukosnivåer med återkoppling i realtid och tillgång till rådgivning. Bolaget har i dag 25.000 patienter knutna till plattformen.

"Diabetes är en stor och växande livslång diagnos som kräver en övergripande planering för att möta patientens behov. Vi har imponerats av Livongos plattform och deras inverkan på diabetesmarknaden i USA och är glada över att samarbeta med ledningen för att bygga en världsledande aktör inom kronisk vård på lång sikt", kommenterar Joakim Andersson.

Digitala tjänster för diabetespatienter är ett område där det just nu händer mycket. Förra veckan kunde Di Digital rapportera att det svenska riskkapitalbolaget Creandum investerat i det Silicon Valley-baserade diabetesbolaget Virta som nyligen tog in 260 miljoner kronor.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?