1515
Annons

King-veteranernas spelstudio säljs till leksaksjätte

De lämnade King för att starta eget. Redan efter tre år säljs spelstudion Nørdlight till den kanadensiska leksaksjätten Spin Master. 

Till höger: Nørdlights medgrundare Daniel Rapp, Simen Sandvaer och Olle Bäck.
Till höger: Nørdlights medgrundare Daniel Rapp, Simen Sandvaer och Olle Bäck.Foto:Montage

Efter åtta år på speljätten King lämnade Olle Bäck och Simen Sandvaer för att starta en egen spelstudio med större kreativ frihet. Tillsammans med Daniel och Magnus Rapp, som tidigare investerat i spelstudios från bland annat Skövde spelhögskola, samt Carl Bjerkne, tidigare produktchef och affärsutvecklare på King, lanserade de Nørdlight 2019. 

Sedan dess har man samarbetat med spelstudion Noid, som ägs av den kanadensiska speljätten Spin Master. Här har Nørdlight tagit fram och testat olika spelidéer kring ett mobilspel om Rubiks kub, vars varumärke ägs av Spin Master. 

I höstas gick även Spin Master och Almi in i Nørdlight efter en investering om totalt 10 miljoner kronor. Men nu är livet som självständig spelstudio över. Nørdlight säljs till Spin Master för hemlig summa. 

”Vi vill satsa helhjärtat på vårt samarbete med Spin Master och systerstudion Noid. Projektet vi gör med dem ser vi som början på ett spännande äventyr och att realisera ett stort projekt som Rubiks kub förtjänar och kräver stora muskler”, säger Nørdlights vd Olle Bäck. 

Ni betonade ju friheten i att vara självständiga när ni startade Nørdlight. Varför inte ta in pengar istället för att sälja?
”Vi har hittat ett så bra partnerskap med Spin Master och Noid. Vi känner oss trygga över att få ha kvar vår självständighet och delar samma värderingar kring att bygga spel och hur man behandlar anställda.” 

Största ägare vid försäljningen är grundarna Olle Bäck och Simen Sandvaer samt Daniel och Magnus Rapp via bolaget Double Dragon Innovation. 

Vid bolagets senaste kapitalanskaffning hösten 2021 värderades Nørdlight till 40 Mkr. Bolaget har tagit in runt 15 Mkr i riskkapital sedan start. 

På sikt ska Nørdlight avvecklas som ett eget aktiebolag för att bli en del av Spin Master. Även framöver kommer spelstudion fortsätta fokusera på arbetet med Rubiks kub. 

”Vårt mål är att det här spelet ska bli en lika självklar app som Candy Crush eller Clash och of Clans”, säger Olle Bäck. 

Under 2021 omsatte Nørdlight strax under 2 Mkr och gjorde en förlust på 237.000 kronor. Bolaget sysselsätter 12 medarbetare. Samtliga kommer att jobba kvar.

Innehåll från DeelAnnons

Svenska bolag anställer fler utomlands

Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.
Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Sverige är ett av de europeiska länder vars företag snabbast ökar sin anställningstakt utomlands. Det visar Global Hiring Report från Deel - ett bolag som möjliggör för företag att anställa vem som helst, var som helst.

– Vi märker en stor efterfrågan på våra tjänster, säger Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Genom att använda data från över 100 000 kontrakt i 150 länder, och över 500 000 lönedatapunkter från Deel och tredjepartskällor, visar Deel vilka länder som anställer globalt, vem som anställs för vilka roller, och hur detta fenomen påverkar globala betalningar och löner. 

Trenderna granskades över sex månader, från januari till juni 2022. 

– Att Deel haft en rekordsnabb tillväxt ligger i linjer med flera större trender, som viljan till distansarbete i samband med pandemin, global brist på talang och en kulturförändring i vad en arbetsplats kan vara. Både arbetstagare och arbetsgivare tjänar på att gränserna suddas ut menar vi, säger Daniel Eisenberg, som själv leder Deels expansion i Norden på distans från Kenya. 

Deel hjälper i dagsläget över 50 svenska bolag att anställa och leda globala team. Sverige, som har en stark startup-sektor, har ett stort behov av att fylla positioner och hitta talang för att möjliggöra sina tillväxtresor. Svenska företag är, tillsammans med estländska och schweiziska, de företag i Europa som har snabbast växande anställningstakt utomlands, enligt Deels undersökning. 

– Svenska startups har problem med att anställa i den takt de växer i. I förlängningen hotar det Sveriges tillväxt, säger Daniel Eisenberg. 

– Genom att lämna över allt komplicerat pappersarbete och lokal arbetsrätt till oss kan bolagen fokusera på sin tillväxt och lyfta blicken från en svensk arbetsmarknad där det kan vara tufft att hitta rätt kompetenser. En duktig programmerare är en duktig programmerare, oavsett om hen sitter i Djakarta, Vasastan eller i Silicon Valley.

Letar i andra europeiska länder

Svenska företag vänder främst blickarna mot andra europeiska länder när de letar arbetskraft utomlands. Storbritannien, Polen, USA och Tyskland är populära arbetsmarknader bland svenska arbetsgivare, visar rapporten.  

– Hittar du en kandidat i Tyskland idag kan personen få lön via vår plattform redan i morgon. Vi har koll på de lokala lagarna. Om det till exempel sker en lagändring i Österrike en dag så uppdaterar vi dagen efter. Det måste gå fort, avslutar Eisenberg.

Utländska bolag vänder också blickarna mot Sverige när det är dags att anställa. De vanligaste rollerna företag från andra länder hittar i Sverige är dataanalytiker, mjukvaruutvecklare, designer, produktchef och affärsutvecklare. 

 

Mer från Deel

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deel och ej en artikel av Dagens industri

Svenskt mattespel går i konkurs

Lundabolaget Akribian släppte förra året sin app som med hjälp av kbt-träning och dataspelsdesign lär barn matematik. Nu rapporterar nyhetssajten Rapidus att bolaget har gått i konkurs.

Foto:Kasper Dalkarl
Foto:Kasper Dalkarl

Akribians spel ”Count on me!” har över tio års forskning och tre års utveckling bakom sig. Det baseras på forskning inom inlärningspsykologi, kbt och grundaren Martin Hassler Hallstedts egen doktorsavhandling. Matteäventyret i riket Numberia riktar sig till barn 6–7 år som genom att behärska matematik ta sig vidare i äventyret. 

När Di skrev om Akribian förra året hade bolaget tio anställda. Enligt Rapidus har bolaget haft svårt att få upp intäkterna samt finansiera verksamheten och har därför nu ansökt om konkurs.

Samtidigt kan spelet få fortsätta att leva då det pågår en budgivning om det och de immateriella rättigheterna.

”I normalfallet när en startup går i konkurs finns det inte så mycket av värde kvar i bolaget, det brukar vara några skrivbord och datorer. Här har man en färdig produkt som man har lagt flera miljoner på att utveckla”, säger konkursförvaltaren Jimmy Pilo på Ackordscentralen Syd till Rapidus. 

Bland fordringsägarna finns investerare som Almi. Bolaget har fått in kapital på omkring 50 miljoner kronor, med 22 Mkr i riskkapital och bidrag kom från Sparbanksstiftelsen i Skåne och Vinnova. Även dataspelsbolaget Massive bistod med expertis och sitt testlabb.

”Den här appen har varit gratis att ladda ner och kopplad till någon typ av abonnemang, riktad direkt till föräldrar till lågstadiebarn. Jag är ingen expert på hur man tjänar pengar på appar, men här verkar problemet ha varit just det. Om jag förstår det rätt så försökte man med en ny emissionsrunda i somras, men där sa ägarna stopp”, säger Jimmy Polo till Rapidus.

Läs mer: 10 års forskning och 50 miljoner bakom mattespel för barn

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera