1515

King-miljardärernas nya fond backar psykologiapp

För ett år sedan grundade King-miljardärerna startupprogrammet Sweet Studio. Nu har fonden, som förvaltar ett kapital på runt 100 miljoner kronor, gjort sin allra första investering i psykologiappen Alex.

Anders Frostenson, vd på Sweet Studio, och Alex två grundare Oliver Fleetwood och John Drakenberg Renander.
Anders Frostenson, vd på Sweet Studio, och Alex två grundare Oliver Fleetwood och John Drakenberg Renander.Foto:Press.

Grundarna av spelsuccén King, som ligger bakom mobilspelet Candy Crush och köptes ut från den amerikanska börsen för omkring 50 miljarder kronor 2015, har investerat delar av sin förmögenhet i ett tjugotal nya techbolag via Sweet Capital.

För ett år sedan satte spelmiljardärerna upp ett helt nytt projekt, systerfonden Sweet Studio. Det kan närmast beskrivas som ett startupprogram där tanken är att hjälpa techentreprenörer med kapital och produktutveckling redan från idéstadiet.

Bakom kulisserna har en hel del pågått sedan lanseringen, enligt vd:n Anders Frostenson, även om det varit tyst utåt. Nu kan Di Digital berätta att psykologiappen Alex är det första bolaget som säkrat en investering från Sweet Studio.

”Det här är Sweet Studios första skörd. Tillsammans med grundarna har vi varit med och byggt produkten och designat appen. Vi har hjälpt till att finansiera det och fått en ägarandel i Alex. Sedan har vi gjort en mindre första investering på 1,5 miljoner kronor inför lanseringen”, säger Anders Frostenson på Sweet Studio.

Läs mer: King-grundarna sjösätter startuplåda tillsammans med Doberman-veteran 

Bakom bolaget står John Drakenberg Renander och Oliver Fleetwood. Genom appen ska människor kunna söka hjälp för att ta sig ur dåliga vanor och psykisk ohälsa, så som rökning, alkohol, socker och stress. Tjänsten vilar på en grund av kognitiv beteendeterapi, KBT, och bygger på maskininlärning.

”Tröskeln för att få hjälp med dåliga vanor har varit för hög inom vården. Vi vill ändra på det och har skapat en tjänst där man får ett personligt stöd utan att det faktiskt finns en människa på andra sidan”, säger John Drakenberg Renander.

Med hjälp av data kan Alex erbjuda enklare verktyg, så som andningsövningar, till en användare som till exempel vill sluta röka. Men först får personen svara på ett antal frågor om varför man röker, motivationen att sluta, och vilka situationer och känslolägen som triggar igång ett sug efter cigaretter.

Hur ska ni ta betalt för tjänsten?

”Eftersom det är en konsumentprodukt är det troligt att användaren kommer att få tillgång till appen mot en summa. Samtidigt för vi diskussioner om partnerskap med en rad stora multinationella bolag i olika industrier som kan ha ett intresse av att kunna erbjuda vår tjänst i sin verksamhet”, säger John Drakenberg Renander.

Alex ska lansera sin app under hösten 2018 och före årsskiftet hoppas bolaget slutföra en större såddrunda, som i regel ligger under 10 miljoner kronor. Det kan också bli aktuellt att ansöka om en CE-märkning i framtiden, för att bli godkänd som medicinsk utrustning, även om det inte är något krav i dagsläget.

Läs mer: King-grundarnas Sweet Capital lockar startups med sovplats i London 

Sweet Studio har redan aviserat att de kommer att följa upp sin investering i Alex under den kommande rundan. Efter sommaren siktar Sweet Studio på att kunna presentera ytterligare två nya portföljbolag. Tillgångarna i fonden uppgår i skrivande stund till ungefär 100 miljoner kronor, enligt Anders Frostenson.

Detta är inte den första terapi-relaterade investeringen som görs av King-grundarna, vars kassako Candy Crush blivit kritiserad för att just göra sina användare beroende. Redan 2016 backade man den svenska psykologiappen Shim genom Sweet Capital – där Lars Markgren, Thomas Hartwig, Patrik Stymne, Sebastian Knutsson och Riccardo Zacconi samtliga sitter med i investeringskommitén.

Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.
Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.Foto:Richard Drew (AP)

Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?