1515
Annons

King-miljardärernas nya fond backar psykologiapp

För ett år sedan grundade King-miljardärerna startupprogrammet Sweet Studio. Nu har fonden, som förvaltar ett kapital på runt 100 miljoner kronor, gjort sin allra första investering i psykologiappen Alex.

Anders Frostenson, vd på Sweet Studio, och Alex två grundare Oliver Fleetwood och John Drakenberg Renander.
Anders Frostenson, vd på Sweet Studio, och Alex två grundare Oliver Fleetwood och John Drakenberg Renander.Foto:Press.

Grundarna av spelsuccén King, som ligger bakom mobilspelet Candy Crush och köptes ut från den amerikanska börsen för omkring 50 miljarder kronor 2015, har investerat delar av sin förmögenhet i ett tjugotal nya techbolag via Sweet Capital.

För ett år sedan satte spelmiljardärerna upp ett helt nytt projekt, systerfonden Sweet Studio. Det kan närmast beskrivas som ett startupprogram där tanken är att hjälpa techentreprenörer med kapital och produktutveckling redan från idéstadiet.

Bakom kulisserna har en hel del pågått sedan lanseringen, enligt vd:n Anders Frostenson, även om det varit tyst utåt. Nu kan Di Digital berätta att psykologiappen Alex är det första bolaget som säkrat en investering från Sweet Studio.

”Det här är Sweet Studios första skörd. Tillsammans med grundarna har vi varit med och byggt produkten och designat appen. Vi har hjälpt till att finansiera det och fått en ägarandel i Alex. Sedan har vi gjort en mindre första investering på 1,5 miljoner kronor inför lanseringen”, säger Anders Frostenson på Sweet Studio.

Läs mer: King-grundarna sjösätter startuplåda tillsammans med Doberman-veteran 

Bakom bolaget står John Drakenberg Renander och Oliver Fleetwood. Genom appen ska människor kunna söka hjälp för att ta sig ur dåliga vanor och psykisk ohälsa, så som rökning, alkohol, socker och stress. Tjänsten vilar på en grund av kognitiv beteendeterapi, KBT, och bygger på maskininlärning.

”Tröskeln för att få hjälp med dåliga vanor har varit för hög inom vården. Vi vill ändra på det och har skapat en tjänst där man får ett personligt stöd utan att det faktiskt finns en människa på andra sidan”, säger John Drakenberg Renander.

Med hjälp av data kan Alex erbjuda enklare verktyg, så som andningsövningar, till en användare som till exempel vill sluta röka. Men först får personen svara på ett antal frågor om varför man röker, motivationen att sluta, och vilka situationer och känslolägen som triggar igång ett sug efter cigaretter.

Hur ska ni ta betalt för tjänsten?

”Eftersom det är en konsumentprodukt är det troligt att användaren kommer att få tillgång till appen mot en summa. Samtidigt för vi diskussioner om partnerskap med en rad stora multinationella bolag i olika industrier som kan ha ett intresse av att kunna erbjuda vår tjänst i sin verksamhet”, säger John Drakenberg Renander.

Alex ska lansera sin app under hösten 2018 och före årsskiftet hoppas bolaget slutföra en större såddrunda, som i regel ligger under 10 miljoner kronor. Det kan också bli aktuellt att ansöka om en CE-märkning i framtiden, för att bli godkänd som medicinsk utrustning, även om det inte är något krav i dagsläget.

Läs mer: King-grundarnas Sweet Capital lockar startups med sovplats i London 

Sweet Studio har redan aviserat att de kommer att följa upp sin investering i Alex under den kommande rundan. Efter sommaren siktar Sweet Studio på att kunna presentera ytterligare två nya portföljbolag. Tillgångarna i fonden uppgår i skrivande stund till ungefär 100 miljoner kronor, enligt Anders Frostenson.

Detta är inte den första terapi-relaterade investeringen som görs av King-grundarna, vars kassako Candy Crush blivit kritiserad för att just göra sina användare beroende. Redan 2016 backade man den svenska psykologiappen Shim genom Sweet Capital – där Lars Markgren, Thomas Hartwig, Patrik Stymne, Sebastian Knutsson och Riccardo Zacconi samtliga sitter med i investeringskommitén.

Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.
Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.Foto:Richard Drew (AP)
Innehåll från BillogramAnnons

Ändrade köpbeteenden ställer nya krav på framtidens betallandskap

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.
Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.

E-handeln fortsätter att öka och har, i kombination med en stark ”Köp nu, betala sen”-trend, kastat om spelplanen för det moderna betallandskapet. Allt fler köp görs mot faktura, och med det kommer nya förväntningar på en smidig och enkel betalupplevelse. Nu står många företag inför stora förändringar för att lyckas hålla jämna steg med utvecklingen.

Trenderna som dominerar på den svenska betalmarknaden 

Fakturan har funnits i olika tappningar i omkring 5000 år. Ändå har den utvecklats oändligt långsamt. Dagens fakturor ser i princip likadana ut som de som utställdes för hundra år sedan, men något håller på att hända med betallandskapet. I framtiden är det inte alls säkert att fakturan fortsatt kan se ut på samma sätt.

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram, säger att det ställs allt högre krav på enkelhet och användarvänlighet i samband med betalningen, speciellt bland yngre konsumenter.

– De kanaler man når ut till olika kunder genom blir en allt viktigare fråga. De som är unga idag är vana vid att sköta en stor del av livet digitalt – oftast via mobilen. Den upplevelse de skulle mötas av i ett traditionellt fakturaflöde, med ett fysiskt brev som skickas till dem eller betalning via dator och internetbank, håller helt enkelt inte måttet längre. De förväntar sig mer. 

Viktigt att möta kunderna där de redan är

Utmaningen framöver, menar Suijkerbuijk, ligger i att tillhandahålla ett format för faktura och betalning som är lätt att ta till sig och som känns enkelt och naturligt för användaren. 

– Idag är vi ganska beroende av e-post och sms för vår kommunikation, men det kommer med stor sannolikhet att ändras. Vi ser redan exempel i andra delar av världen, där företag i allt högre grad använder Whatsapp och Messenger för att nå kunderna. För många tror jag att en sådan flödesbaserad kommunikation skulle passa bättre i en kund-/leverantörsrelation. Det blir enklare för kunderna att välja om de vill agera direkt eller senare, samtidigt som företagen kan kommunicera mer frekvent, utan att det innebär ett störande moment för mottagaren.

Framtidens faktura: EU-direktiv driver teknisk innovation 

”De som erbjuder mervärde kommer att stå som vinnare”

På frågan om vad som kommer att hända i landskapet kring faktura och betalning menar Jonas Suijkerbuijk att vi, åtminstone på kort sikt, kommer att se en utveckling som präglas av en stundande lågkonjunktur.  

– De som hittills inte investerat i kundlojalitet får nu bråttom att göra det, om det inte redan är för sent. Att ”göra fel” kommer att stå leverantören mycket dyrare än vad det gjort tidigare och en sund kundhantering kommer på många sätt att bli avgörande framåt. För företagen blir det därför viktigare att kunna erbjuda flexibilitet och enkelhet i alla led – och dit räknas betalningen i allra högsta grad.

På längre sikt ser Suijkerbuijk en utveckling där dagens fakturor kommer att fasas ut, till förmån för enklare och mer kundtillvända format. Han avslutar:

– Redan när vi startade Billogram sa vi: ”Om fem år finns inte pappersfakturan”. Här sitter vi nu, drygt tio år senare, och det är fortfarande rätt mycket pappersfakturor i omlopp. Utvecklingen har gått väldigt långsamt, men vi ser att den har ökat de senaste åren i takt med att fler och fler utmanare dykt upp på marknaden och den digitala mognaden ökat bland både företag och konsumenter. Därför tror jag ändå att pappersfakturan kommer att fasas ut allt mer under de kommande åren. Det som vi idag betraktar som en faktura kommer istället att abstraheras i allt högre grad, och tillgodogöras i andra, mer interaktiva gränssnitt som även inkluderar själva betalningen. De företag som ser möjligheterna i detta, och erbjuder mervärde i kundrelationens alla led, kommer att stå som vinnare i kampen om kunderna.

Läs mer om framtidens betallandskap här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera