1515

King-grundarna investerar i Arthro Therapeutics

Medtechbolaget Arthro Therapeutics tar in 20 miljoner kronor av bland andra King-grundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital.

King-grundaren Sebastian Knutssons (th) och Arthro Therapeutics vd Jakob Dahlgren.
King-grundaren Sebastian Knutssons (th) och Arthro Therapeutics vd Jakob Dahlgren.

Ledsjukdomen artros drabbar var fjärde person över 45 år, enligt läkarförbundet. Sjukdomen är en av Sveriges vanligaste kroniska sjukdomar. Medtech-bolaget Arthro Therapeutics (NTL) har utvecklat en digital behandlingsmetod för artros som man hävdar är flera gånger mer effektiv än traditionella behandlingar. 

Läs även: Genombrott för svenskt medtech-bolag – skriver på med landstinget

Malmöbolaget, som har Atomicos Sophia Bendz (NTL) och affärsängeln Hampus Jakobsson i ägarkretsen, tar nu in 20 miljoner kronor av bland andra King-grundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital. 

”Vården är ett väldigt intressant område där vi verkligen kan effektivisera och än så länge har vi bara börjat krafsa på ytan. Sen tror vi verkligen på bolagets och grundarens vision”, säger Christian Dörffer, vd och investeringsansvarig på Sweet Capital.

Enligt Arthro Therapeutics har bolaget fångat upp 40 procent av den privata sjukförsäkringsmarknaden för artros i Sverige. 

Vården är ett väldigt intressant område där vi verkligen kan effektivisera och än så länge har vi bara börjat krafsa på ytan.

”Vi har visat att vi levererar kliniska bevis och resultat motsvarande traditionella behandlingar, men med hälften av resurserna. Nu har vi gått igenom den här långa processen och ska nu skala upp genom att marknadsföra och sälja,” säger Arthro Therapeutics vd och medgrundare Jakob Dahlberg.  

Bolaget uppger att efter att ha lyckats hjälpa hundratals patienter vill Arthro nu skala upp programmet till tusentals patienter. Bolaget har redan avtal med två svenska landsting, region Skåne och Västmanlands landsting. 

”Vi kommer att börja med att skala upp i Sverige och tittar sen på Europa”, säger Jakob Dahlberg.

Arthro kom i kontakt med Sweet Capital efter att ha vunnit Techcrunch pitchtävling förra sommaren. Priset var en lunch med ett antal riskkapitalbolag där Jakob Dahlberg hamnade bredvid King-grundaren Sebastian Knutsson.

”Vi snackade lite och jag berättade om vad vi gör. Vi hade just tagit in en såddrunda men han bad mig höra av mig senare så att han kunde koppla ihop mig med Christian som roddar fonden. Så var det på den vägen”, säger Jakob Dahlberg.

Läs mer: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?