1515

King-grundare går in i färsk hudvård – lanserar med Axel Johnsons e-handelsraket

Hudvårdsforskaren Johanna Gillbro, som står bakom boken Hudbibeln, har lagt in tio års kunskaper i färska hudvårdsprodukter. Med en investering från bland andra King-grundaren Thomas Hartwig och börsbolaget Biogaia satsar hennes bolag Skinome på att utmana hudvårdsindustrin.

Stephanie Matti (till vänster) är marknadschef på Skinome, hudvårdsforskaren Johanna Gillbro har grundat bolaget och Lydia Engholm är vd.
Stephanie Matti (till vänster) är marknadschef på Skinome, hudvårdsforskaren Johanna Gillbro har grundat bolaget och Lydia Engholm är vd.

En kräm som behöver stå i kylen är något nytt för de flesta, men inte för hudvårdsforskaren Johanna Gillbro. Hon har hudsjukdomen Vitiligo, som drabbar 0,5–1 procent av befolkningen och i korthet handlar om att huden förlorar sitt pigment.

Det var också sjukdomen som gjorde att Johanna Gillbro utbildade sig till apotekare och senare doktorerade i det som kallas experimentell dermatologi och behandling av vitiligo. 

Under sin tid som forskare i dermatologi och senare i hudvårdsbranschen på skönhetsjätten Oriflame började hon reflektera kring den stora skillnaden mellan dermatologi och hudvård. Att det inte alls finns samma krav och regelverk för hudvårdsprodukter som för läkemedel. 

Redan 2012 började hon fundera kring hur hon kunde ta färsk hudvård till marknaden, men startade Skinome först 2018. Då tillsammans med Marcus Jacobsson som har gått vidare och grundat e-handelsplattformen Tipser, och i dag rådgivare och styrelseledamot på Skinome.

”Jag hade ingen erfarenhet kring entreprenörskap och har inte haft en dröm kring det, drivet låg endast i att bidra till en positiv utveckling i branschen”, säger Johanna Gillbro, som är grundare och vetenskaplig rådgivare till Skinome.

Vid starten 2018 fick hon in en summa pengar från ett affärsängelnätverk, men annars har verksamheten utvecklats från egen ficka. 

Kapitalanskaffningen har dröjt längre än planerat på grund av pandemin, men nu får Skinome in 15 miljoner kronor. Investerare är bioteknikbolaget Biogaia, som utvecklar produkter med probiotiska egenskaper och även är en viktig partner till Skinome. Även King-grundaren Thomas Hartwig och Emma Hartwig är med och investerar.

”Emma Hartwig har läst Johannas bok Hudvårdsbibeln som gavs ut 2019 och hörde av sig till oss”, säger Skinomes vd Lydia Engholm.

Hon träffade Johanna Gillbro när de var kollegor på skönhetsföretaget Oriflame och anställdes som vd för Skinome i januari 2020.

”Man kan tro att det sker mycket innovation inom hudvårdsbranschen när det kommer nya ingredienser och produktformat hela tiden som utlovar mirakeleffekter. Men det har knappt skett någon innovation på andra områden. Som till exempel hur vi utvecklar, lagerhåller och säljer produkter”, säger Lydia Engholm, som har åtta års erfarenhet från produktutveckling på Oriflame.

I november i fjol lanserades Skinomes två första produkter, en ansiktskräm och en rengöringslotion. Priserna ligger i en mellanklass jämfört med andra produkter och krämen sålde snabbt slut via Skinomes egna webbshop.

Den tredje produkten släpps i april och samtidigt startar man ett samarbete med Axel Johnsons skönhetsbolag Skincity, som omsatte över en halv miljard kronor under 2020. Skincity säljer hudvårdsprodukter på nätet och har anställda hudterapeuter som guidar kunderna.

”Vi behöver en partner där vi kan vara med och utbilda personalen”, säger Johanna Gillbro.

Johanna Gillbro är apotekare och har forskat kring hudvård i över tio år.
Johanna Gillbro är apotekare och har forskat kring hudvård i över tio år.

Planen är att totalt lansera ytterligare 5-6 produkter, men Skinome vill ha en minimalistisk hållning till hudvård. Både utifrån ingredienser och hur många produkter man säljer. Bolaget producerar produkterna i Sverige och har en logistikpartner i Varberg som levererar med en kyld logistikkedja. 

”Det är en stor utmaning att hitta ett sätt att utveckla våra formuleringar så att vi kan möta regelverket men ändå dra ner på de tillsatser som inte är bra för huden. Nu har vi också hittat en produktions- och logistiklösning som möter våra krav”, säger Lydia Engholm.

Olika tillsatta konserveringsmedel gör att hudvårdsprodukter håller sig i rumstemperatur och det har tagit många år för Skinome att utveckla en metod för att minimera dem. Bolaget har åtta anställda och ett eget labb i Stockholm med fyra egna kemister, två från Frankrike, en från Belarus och en nyutexaminerad student från Linköpings universitet.

”Många av de substanserna man använder i hudvård överlag ska förvaras i kylskåp eller frys, men vad händer med de ämnena i rumstemperatur och med hållbarhet för krämerna i 2-3 år”, säger Johanna Gillbro.

Hon jämför det med ett äpple. Att aktiva substanser i hudvård kan brytas ner precis som att ämnen i frukt oxideras. Det finns också en länk till det som kallas mikrobiomer – goda bakterier som finns i vår tarmflora men också i hudfloran och är viktiga för vår hälsa. De skyddar huden och är kopplade till hudproblem som exempelvis acne och atopisk hud.

Hudvårdsbolag marknadsför friskt aktiva ingredienser som många har en vetenskapligt bevisad effekt, men det är inte säkert att man får samma effekt när produkten har stått i ett lager eller varm butikshylla, menar hon.

Läs också: Rekordlyft för e-handeln – men i år spås lägre tillväxt 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?