1515

King-grundare går in i färsk hudvård – lanserar med Axel Johnsons e-handelsraket

Hudvårdsforskaren Johanna Gillbro, som står bakom boken Hudbibeln, har lagt in tio års kunskaper i färska hudvårdsprodukter. Med en investering från bland andra King-grundaren Thomas Hartwig och börsbolaget Biogaia satsar hennes bolag Skinome på att utmana hudvårdsindustrin.

Stephanie Matti (till vänster) är marknadschef på Skinome, hudvårdsforskaren Johanna Gillbro har grundat bolaget och Lydia Engholm är vd.
Stephanie Matti (till vänster) är marknadschef på Skinome, hudvårdsforskaren Johanna Gillbro har grundat bolaget och Lydia Engholm är vd.

En kräm som behöver stå i kylen är något nytt för de flesta, men inte för hudvårdsforskaren Johanna Gillbro. Hon har hudsjukdomen Vitiligo, som drabbar 0,5–1 procent av befolkningen och i korthet handlar om att huden förlorar sitt pigment.

Det var också sjukdomen som gjorde att Johanna Gillbro utbildade sig till apotekare och senare doktorerade i det som kallas experimentell dermatologi och behandling av vitiligo. 

Under sin tid som forskare i dermatologi och senare i hudvårdsbranschen på skönhetsjätten Oriflame började hon reflektera kring den stora skillnaden mellan dermatologi och hudvård. Att det inte alls finns samma krav och regelverk för hudvårdsprodukter som för läkemedel. 

Redan 2012 började hon fundera kring hur hon kunde ta färsk hudvård till marknaden, men startade Skinome först 2018. Då tillsammans med Marcus Jacobsson som har gått vidare och grundat e-handelsplattformen Tipser, och i dag rådgivare och styrelseledamot på Skinome.

”Jag hade ingen erfarenhet kring entreprenörskap och har inte haft en dröm kring det, drivet låg endast i att bidra till en positiv utveckling i branschen”, säger Johanna Gillbro, som är grundare och vetenskaplig rådgivare till Skinome.

Vid starten 2018 fick hon in en summa pengar från ett affärsängelnätverk, men annars har verksamheten utvecklats från egen ficka. 

Kapitalanskaffningen har dröjt längre än planerat på grund av pandemin, men nu får Skinome in 15 miljoner kronor. Investerare är bioteknikbolaget Biogaia, som utvecklar produkter med probiotiska egenskaper och även är en viktig partner till Skinome. Även King-grundaren Thomas Hartwig och Emma Hartwig är med och investerar.

”Emma Hartwig har läst Johannas bok Hudvårdsbibeln som gavs ut 2019 och hörde av sig till oss”, säger Skinomes vd Lydia Engholm.

Hon träffade Johanna Gillbro när de var kollegor på skönhetsföretaget Oriflame och anställdes som vd för Skinome i januari 2020.

”Man kan tro att det sker mycket innovation inom hudvårdsbranschen när det kommer nya ingredienser och produktformat hela tiden som utlovar mirakeleffekter. Men det har knappt skett någon innovation på andra områden. Som till exempel hur vi utvecklar, lagerhåller och säljer produkter”, säger Lydia Engholm, som har åtta års erfarenhet från produktutveckling på Oriflame.

I november i fjol lanserades Skinomes två första produkter, en ansiktskräm och en rengöringslotion. Priserna ligger i en mellanklass jämfört med andra produkter och krämen sålde snabbt slut via Skinomes egna webbshop.

Den tredje produkten släpps i april och samtidigt startar man ett samarbete med Axel Johnsons skönhetsbolag Skincity, som omsatte över en halv miljard kronor under 2020. Skincity säljer hudvårdsprodukter på nätet och har anställda hudterapeuter som guidar kunderna.

”Vi behöver en partner där vi kan vara med och utbilda personalen”, säger Johanna Gillbro.

Johanna Gillbro är apotekare och har forskat kring hudvård i över tio år.
Johanna Gillbro är apotekare och har forskat kring hudvård i över tio år.

Planen är att totalt lansera ytterligare 5-6 produkter, men Skinome vill ha en minimalistisk hållning till hudvård. Både utifrån ingredienser och hur många produkter man säljer. Bolaget producerar produkterna i Sverige och har en logistikpartner i Varberg som levererar med en kyld logistikkedja. 

”Det är en stor utmaning att hitta ett sätt att utveckla våra formuleringar så att vi kan möta regelverket men ändå dra ner på de tillsatser som inte är bra för huden. Nu har vi också hittat en produktions- och logistiklösning som möter våra krav”, säger Lydia Engholm.

Olika tillsatta konserveringsmedel gör att hudvårdsprodukter håller sig i rumstemperatur och det har tagit många år för Skinome att utveckla en metod för att minimera dem. Bolaget har åtta anställda och ett eget labb i Stockholm med fyra egna kemister, två från Frankrike, en från Belarus och en nyutexaminerad student från Linköpings universitet.

”Många av de substanserna man använder i hudvård överlag ska förvaras i kylskåp eller frys, men vad händer med de ämnena i rumstemperatur och med hållbarhet för krämerna i 2-3 år”, säger Johanna Gillbro.

Hon jämför det med ett äpple. Att aktiva substanser i hudvård kan brytas ner precis som att ämnen i frukt oxideras. Det finns också en länk till det som kallas mikrobiomer – goda bakterier som finns i vår tarmflora men också i hudfloran och är viktiga för vår hälsa. De skyddar huden och är kopplade till hudproblem som exempelvis acne och atopisk hud.

Hudvårdsbolag marknadsför friskt aktiva ingredienser som många har en vetenskapligt bevisad effekt, men det är inte säkert att man får samma effekt när produkten har stått i ett lager eller varm butikshylla, menar hon.

Läs också: Rekordlyft för e-handeln – men i år spås lägre tillväxt 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?