1515

King gör hemlig storinvestering i svensk spelstartup

I tysthet har speljätten King gjort en storinvestering i den nystartade spelutvecklaren Snowprint Studios, kan Di Digital avslöja. Bolaget, som leds av en före detta King-chef, vill bli världsledande på mobilspel.

Speljätten King blir delägare i Snowprint Studios, med Alexander Ekvall som vd och medgrundare.
Speljätten King blir delägare i Snowprint Studios, med Alexander Ekvall som vd och medgrundare.Foto:Joey Abrait

Di Digital har tidigare rapporterat om spelstudion Snowprint Studios (NTL), som grundades i fjol av den tidigare King-chefen Alexander Ekvall (NTL). Han var tidigare ansvarig för utvecklingen av Candy Crush Saga för mobiltelefoner och anses därmed ha varit en nyckelperson i arbetet med ett av världens mest nedladdade mobilspel.

Snowprint Studios fick tidigt uppbackning av flera välkända investerare, bland dem Jari Ovaskainen med ett förflutet hos den finska speljätten Supercell (NTL). 

Bolagets planer är minst sagt ambitiösa: 

“Det finns två giganter på mobilmarknaden. King är en, Supercell den andra. Vi vill bli den tredje”, sa Alexander Ekvall i en intervju med Di Digital i fjol.

Snowprint Studios arbetar just nu på sitt första spel, ett rollspel i fornnordisk miljö utvecklat för mobiltelefoner och anpassat för en bred publik. Men utöver ett par publicerade konceptbilder är mycket litet känt om projektet. 

Nu kan Di Digital avslöja att Snowprint Studios får uppbackning av en av världens mäktigaste spelutvecklare. Det är Alexander Ekvalls tidigare arbetsgivare, speljätten King (NTL), som kliver in som delägare i bolaget.

Det var i mitten av juni som Snowprint Studios tog in 5,7 miljoner dollar, motsvarande knappt 50 Mkr, i en ny finansieringsrunda.

Aktierna i rundan har tecknats av "Midasplayer AB och vissa andra investerare", enligt dokument som inkommit till bolagsverket.

Midasplayer AB är namnet på det svenska bolaget i King-koncernen. 

King köptes i fjol av den amerikanska speljätten Activision-Blizzard i en affär värd 50 miljarder kronor, men den svenska verksamheten och bolagets anställda i Sverige finns fortfarande kvar i Midasplayer AB. I styrelsen sitter bland andra King-grundarna Lars Markgren och Sebastian Knutsson. 

Foto:

Speljätten King kliver in som delägare i spelstudion Snowprint Studios. Data och grafik från nordictechlist.com.

Alexander Ekvall avböjer att kommentera investeringsrundan: 

"Vi har sagt att vi inte kommenterar den rundan publikt. Vi fokuserar på utvecklingsarbetet, och när vi har en produkt vi är bekväma att visa upp så pratar vi gärna mer om den", säger han när Di Digital når honom på telefon.  

Han uppger dock att lanseringen av studions första spel har skjutits framåt i tiden. Tidigare har Alexander Ekvall sagt att han siktar på lansering under "andra halvan av 2016":

"Det är ju som det är med spelutveckling, man jobbar otroligt agilt hela tiden och när man hittar nya, intressanta möjligheter så vill man gärna utforska dem och inte nödvändigtvis stressa framåt", säger Alexander Ekvall.   

Även Linus Gunnarson, styrelseordförande i Snowprint Studios, samt Martin Bunge-Meyer, informationsansvarig på King, avböjer att kommentera investeringen.

Affären i Snowprint Studios är anmärkningsvärd av flera skäl: 

Kings grundarteam blev alla förmögna vid börsnoteringen och den senare försäljningen av bolaget. De är idag flitiga investerare genom det egna riskkapitalbolaget Sweet Capital (NTL). Däremot hör det inte till vanligheterna att just King-koncernen går in med pengar i andra spelutvecklare.

När man hittar nya, intressanta möjligheter så vill man gärna utforska dem.

Med King som delägare kan Snowprint Studios räkna med stöd från ett enormt marknadsföringsmaskineri när dess första spel når marknaden. Investeringssumman på nära 50 Mkr ger dessutom bolaget rejäla resurser för vidare utveckling.

Snowprint är en av flera högprofilerade spelstudior som startats av före detta King-medarbetare. Även Tommy Palm, grundare av VR-studion Resolution Games (NTL), har en bakgrund på King. Det har även Markus Persson, mannen bakom megasuccén Minecraft, som såldes till Microsoft för 18 miljarder kronor år 2014.

I en intervju med Di Digital i fjol sa Sebastian Knutsson, medgrundare och kreativ chef på King, att han såg positivt på det egna bolagets roll som plantskola för nya spelstudior: 

“Många av dem kommer vi att ha en bra relation med och jag är säker på att de kommer göra väldigt fina spel. Därefter är det nog inte omöjligt att vissa kommer tillbaka till King för att få hjälp med marknadsföringen", sa han då.

Investeringen i Snowprint Studios görs i utbyte mot knappt 29 procent av aktierna i bolaget, vilket ger en värdering på knappt 168 Mkr. Dock görs transaktionen med såkallade preferensaktier, det vill säga aktier med särskilt förmånliga villkor, vilket kan antas ha påverkat värderingen.


Mer om King och Snowprint Studios i veckans Digitalpodden:

 

http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?