1515

Kinesiska teknikjätten gör 133 miljarder i vinst: ”Corona har ingen betydande påverkan”

Teknikjätten Tencent gjorde en vinst på 133 miljarder kronor i fjol. Bolaget har sett ett ökat intresse för sina sociala medier och spel både i Kina och resten av världen efter coronavirusets utbrott. 

”Pony” Ma Huateng är grundare, vd och styrelseordförande för Tencent.
”Pony” Ma Huateng är grundare, vd och styrelseordförande för Tencent.Foto:Kin Cheung

Det kinesiska teknikkonglomeratet Tencent rapporterade på onsdagen sina finansiella resultat för det fjärde kvartalet och helåret 2019.

Bolaget, som är noterat vid Hongkong-börsen, ökade sin försäljning under fjärde kvartalet med 25 procent på årsbasis till drygt 150 miljarder kronor. Sett till helåret växte omsättningen något svagare med 21 procent till 540 miljarder kronor.

Vinsten under fjärde kvartalet förbättrades dock med hela 52 procent jämfört med samma period i fjol, och landade på knappt 31 miljarder kronor. Nettovinsten för hela 2019 blev 133 miljarder kronor.

Men utbrottet av coronaviruset förvärrades på allvar först efter årsskiftet och den rapporterade perioden. I ett uttalande uppger dock Tencent att de förväntar sig att pandemin ”inte kommer att få någon betydande finansiell påverkan”. 

Tencent driver bland annat Wechat i Kina, ett Facebook-liknande socialt medium med nästan 1,2 miljarder användare. Analytiker menar att myndigheternas karantäner och inhemska reseförbud borde gett en kraftigt ökad trafik på plattformen i början av året. 

Enligt analyshuset Sensor Tower ökade antalet nedladdningar av bolagets spel med 10 procent i februari, räknat på årsbasis, medan samma ökning för Tencents samtliga appar var 42 procent.

Läs mer: Tokrusning efter appar i nedstängt Italien 

Sedan februari har bolaget lockat 900 miljoner användare och mer än 8 miljarder besök till sin digitala tjänst för så kallade ”hälsokoder” – som konsumenter kan ladda ned i appen och visa upp för myndigheter för att kunna resa inom Kina. 

I december 2019 lanserade bolaget även en videokonferenstjänst, Tencent Meetings, som på kort tid lockat till sig 10 miljoner dagliga användare när allt fler tvingats arbeta hemifrån. Enligt egen utsago är produkten redan nu störst i sitt slag i Kina.

Tjänster från amerikanska techjättar som Facebook, Google och Microsoft är sedan länge är förbjudna i Kina.

Därutöver har Tencent en bred portfölj av spel. Under 2018 plågades Tencent av att de kinesiska myndigheterna började reglera antalet nya spel som fick släppas i landet, vilket gjorde att bolaget satsade på expansion till resten av världen inom området.

Tencent hävdar att intäkterna från internationell spelförsäljning fördubblades i fjol, och att de stod bakom fem av de tio bäst sålda mobilspelen i världen 2019. Särskilt starkt presterade mobilversionerna av spelen ”PUBG” och ”Call Of Duty”. 

Bolaget äger flera stora spelutvecklare i USA: 100 procent av Riot Games, 40 procent av Epic Games och 5 procent av Activision Blizzard. Därutöver kontrollerar man 84 procent av aktierna i finska Supercell.

Till skillnad mot bolag som e-handelsjätten Alibaba, ett annat av Kinas största företag, så är Tencents tjänster nästan uteslutande digitala. Det innebär att de inte påverkas i samma utsträckning av störningar i leverantörsleden.

Däremot lär Tencent påverkas av en generell nedgång på annonsmarknaden i spåren av den ekonomiska osäkerhet som just nu råder. Reklamintäkter utgör ungefär en femtedel av koncernens totala omsättning, men lär falla i början av 2020 när företag kapar sina kostnader och annonsbudgetar.

Systerbolaget Tencent Music, som numera är särnoterat på börsen, rapporterade också sina finansiella siffror i dagarna. Strömningstjänsten för musik prognostiserar en ”klart lägre” intäktstillväxt än väntat i början av året, på grund av en krympande annonsaffär drivet av coronaviruset.

För att stå emot konkurrensen från Bytedance, vars app Tiktok blivit en världssuccé, har Tencent investerat tungt i format för korta videoklipp. Appen Weishi ökade antalet dagliga användare med 80 procent under det fjärde kvartalet, enligt bolaget, om än från en okänd nivå.

Tencents egen börskurs har varit skakig under den senaste tiden. I början av 2020 steg aktien på den ökade efterfrågan av spel och digital underhållning, men har sedan årsskiftet backat med 11 procent. Man har däremot klarat sig bättre än index på Hongkongbörsen som sett en dubbelt så stor tillbakagång på 22 procent. 

Aktien stängde på minus 4,5 procent under sin senaste handelsdag, just före det att rapporten för det fjärde kvartalet presenterades. Tencent är ändå är ett av världens största företag med ett nuvarande värde på 4 457 miljarder kronor. Bolaget grundades 1998 i staden Shenzhen av vd:n, styrelseordföranden och storägaren ”Pony” Ma Huateng.

Tencent är även minoritetsägare i flera svenska teknikbolag. 

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?