1515
Annons

Kinesiska betaljätten mot börsen – väntas bli en av världens största noteringar

Jack Mas kinesiska betaljätte Ant Group – som knoppades av från Alibaba 2011 – vill nu listas i Hongkong och Shanghai. Värderingen sägs landa på hisnande 1 800 miljarder kronor i den största börsnoteringen någonsin.

Ant Groups grundare Jack Ma.
Ant Groups grundare Jack Ma.Foto:Press.

Betalbolaget Ant Group knoppades av 2011 från entreprenören Jack Mas kinesiska e-handelsgigant Alibaba – som fortfarande äger 33 procent av aktierna i bolaget.

Ant Group står bland annat bakom betalsystemet Alipay, som har hundratals miljoner användare i Kina och som lanserades på Alibabas plattform år 2004. 

I Kina erbjuder de även andra finansiella tjänster som digitala plånböcker, lån, förmögenhetsförvaltning och försäkringar. Företaget hävdar att 1,3 miljarder människor världen över i dag använder deras produkter.

Nu meddelar Ant Group, som tidigare hette Ant Financial, att de förbereder en börsnotering. Listningen kommer att ske parallellt i Hongkong och Shanghai.

”Att bli ett publikt bolag kommer öka transparensen för alla våra intressenter, till exempel kunder, affärspartners, anställda, aktieägare och myndigheter”, säger Eric Jing, vd för Ant Group, i ett uttalande. 

Ant Group har ofta pekats ut som världens största finansteknikbolag. Enligt uppgifter värderas företaget i dag till hisnande 200 miljarder dollar – motsvarande knappt 1 800 miljarder kronor – på den privata marknaden. 

Företaget sägs vilja nå en liknande värdering vid noteringen, enligt uppgifter till både Bloomberg och Reuters. Det skulle göra börsintroduktionen till den största genom tiderna.

Det är däremot ännu oklart exakt när noteringen kommer att ske, eller om Ant Group då planerar att ta in nytt kapital genom en nyemission.

Den amerikanska betaljätten Paypal värderas jämförelsevis också till runt 200 miljarder dollar på börsen.

Ant Group har tidigare meddelat att såväl kortjättarna Visa och Mastercard som lokala banker bör vara oroliga över deras globala framfart. I Kina strider Ant Group främst mot Tencent, ett av världens största teknikkonglomerat.

Företaget finansiella resultat är inte offentliga – men Ant Group sägs ha gjort en vinst på 2 miljarder dollar, knappt 18 miljarder kronor, bara under det sista och fjärde kvartalet 2019. 

Utöver Alibaba finns den amerikanska fondjätten Blackrock och Sinapore-baserade Temasek på Ant Groups ägarlista.

Tidigare i våras stod det klart att Ant Group köpt cirka 1 procent av aktierna i det svenska betal- och kreditföretaget Klarna.

Läs mer: Klarna tar in kinesisk jätte som delägare 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?