1515
Annons

Kinesiska betaljätten mot börsen – väntas bli en av världens största noteringar

Jack Mas kinesiska betaljätte Ant Group – som knoppades av från Alibaba 2011 – vill nu listas i Hongkong och Shanghai. Värderingen sägs landa på hisnande 1 800 miljarder kronor i den största börsnoteringen någonsin.

Ant Groups grundare Jack Ma.
Ant Groups grundare Jack Ma.Foto:Press.

Betalbolaget Ant Group knoppades av 2011 från entreprenören Jack Mas kinesiska e-handelsgigant Alibaba – som fortfarande äger 33 procent av aktierna i bolaget.

Ant Group står bland annat bakom betalsystemet Alipay, som har hundratals miljoner användare i Kina och som lanserades på Alibabas plattform år 2004. 

I Kina erbjuder de även andra finansiella tjänster som digitala plånböcker, lån, förmögenhetsförvaltning och försäkringar. Företaget hävdar att 1,3 miljarder människor världen över i dag använder deras produkter.

Nu meddelar Ant Group, som tidigare hette Ant Financial, att de förbereder en börsnotering. Listningen kommer att ske parallellt i Hongkong och Shanghai.

”Att bli ett publikt bolag kommer öka transparensen för alla våra intressenter, till exempel kunder, affärspartners, anställda, aktieägare och myndigheter”, säger Eric Jing, vd för Ant Group, i ett uttalande. 

Ant Group har ofta pekats ut som världens största finansteknikbolag. Enligt uppgifter värderas företaget i dag till hisnande 200 miljarder dollar – motsvarande knappt 1 800 miljarder kronor – på den privata marknaden. 

Företaget sägs vilja nå en liknande värdering vid noteringen, enligt uppgifter till både Bloomberg och Reuters. Det skulle göra börsintroduktionen till den största genom tiderna.

Det är däremot ännu oklart exakt när noteringen kommer att ske, eller om Ant Group då planerar att ta in nytt kapital genom en nyemission.

Den amerikanska betaljätten Paypal värderas jämförelsevis också till runt 200 miljarder dollar på börsen.

Ant Group har tidigare meddelat att såväl kortjättarna Visa och Mastercard som lokala banker bör vara oroliga över deras globala framfart. I Kina strider Ant Group främst mot Tencent, ett av världens största teknikkonglomerat.

Företaget finansiella resultat är inte offentliga – men Ant Group sägs ha gjort en vinst på 2 miljarder dollar, knappt 18 miljarder kronor, bara under det sista och fjärde kvartalet 2019. 

Utöver Alibaba finns den amerikanska fondjätten Blackrock och Sinapore-baserade Temasek på Ant Groups ägarlista.

Tidigare i våras stod det klart att Ant Group köpt cirka 1 procent av aktierna i det svenska betal- och kreditföretaget Klarna.

Läs mer: Klarna tar in kinesisk jätte som delägare 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera