1515
Annons

Kinesisk betaljätte investerar i svensk kassamjukvara

Kinesiska börsbolaget Pax investerar 20 miljoner kronor i svenska Onslip, som erbjuder digitala kassasystem till småföretagare. Ambitionen är att Pax ska marknadsföra Onslip molnbaserade tjänster internationellt. 

Onslips vd Daniel Rasmussen.
Onslips vd Daniel Rasmussen.Foto:Pressbild.

Kinesiska Pax, med ett börsvärde på närmare fem miljarder kronor på Hongkongbörsen, investerar 20 miljoner kronor i det svenska mjukvarubolaget Onslip.

”Vi blir nu Pax globala partner och få möjlighet att sälja vår mjukvara för framtidens kassasystem i över 100 länder. Om fem år är vi världsledande med hundratusentals kunder”, säger Onslips vd Daniel Rasmussen.

Onslip grundades 2010 och var från början återförsäljare av kortterminaler och hårdvara för kassaterminaler i restauranger och mindre butiker. Kring 2014 började man även utveckla egen mjukvara. Och under 2017 bildades verksamheten Onslip Cloud. 

Övergången från hårdvara till mjukvara har fått omsättningen att minska från knappt 25 Mkr 2016 till drygt 20 Mkr i fjol, enligt vd:n. Bolaget dras även med röda siffror. I fjol var förlusten cirka 15 Mkr. 

”Omställningen har varit tuff, men nödvändig. Men vi ser stora möjligheter inom molntjänster, inte minst utanför Sverige”, säger Daniel Rasmussen.

Läs mer: Stormrik på Izettle: ”Hade hellre sett en notering”

En möjlig konkurrent är svenska Izettle, som nyligen köptes av Paypal för drygt 19 miljarder konor. Båda bolagen erbjuder kortdosor och kassasystem, samt en rad andra tjänster i Europa och Sydamerika. Men Onslips vd Daniel Rasmussen ser Izettle mer som en potentiell partner. 

”Vi ser dem mer som en samarbetspartner när det gäller kortbetalningar. Våra konkurrenter är gamla bolag som säljer pc-baserade kassasystem.”

Kinesiska PAX får 20 procent av Onslip Cloud för sin investering på 20 Mkr.

”Pax har ju kassahårdvara, men behöver mjukvara. Det är därför de investerar i oss. Vi ser stora möjligheter i länder som Sydafrika, Malaysia och Singapore, men även Tyskland, Nederländerna, Schweiz och Kanada”, säger Daniel Rasmussen.

Pax har en bakgrund inom tillverkning av enklare kortterminaler för den inhemska marknaden. Företaget existerade knappt utanför Kina för sju år sedan, men har på senare år vuxit till att vara näst störst på den globala marknaden, efter franska Ingenico, enligt Onslip.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?