1515

Kika in i det nya virtuella kontoret som lockar riskkapitalet

Svenska Teemycos virtuella kontor väckte stor nyfikenhet under pandemin. Nu plockar bolaget in 27 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. ”Vår tjänst motverkar en 'vi och dem-känsla', säger bolagets vd och medgrundare Charlotte Ekelund.

Teemyco startades av Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko.
Teemyco startades av Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko.

Distansarbetet har inneburit många utmaningar för såväl företag som personal. Enligt en undersökning som kontorsjätten International Workplace group genomförde i fjol var saknaden av spontana möten, social samvaro och kreativ problemlösning återkommande bland respondenterna. 

Teemyco startades av Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko under den senare delen av 2019.  Med andra ord hade de en affärsidé som kom med häpnadsväckande god tajming när distansarbete var ett faktum några månader senare. På plattformen, som ser ut som en planritning över ett kontor, kan kolleger göra allt det där man brukar göra på kontor. Hålla möten, ta spontan kontakt eller träffas vid kaffeautomaten. 

”Det är en värld man kommer in i. Alla har en avatar, man kan hoppa in och ur olika rum och prata med varandra utan att behöva schemalägga möten”, förklarar vd Charlotte Ekelund.

Teemycos kontorslandskap. I den nya versionen kan kunderna designa kontoren efter eget tycke och smak.
Teemycos kontorslandskap. I den nya versionen kan kunderna designa kontoren efter eget tycke och smak.

Charlotte Ekelund, med tidigare bakgrund som rekryteringskonsult samt strateg och marknadsförare på bland annat Coca-Cola, hade själv jobbat med team på tisdans och känt att någonting saknades. Under en lunch med Ubers före detta Sverigechef Alok Alström fick hon vatten på sin kvarn. Han ledde då en grupp med 50 personer i ett tiotal länder, och tyckte det var svårt att hålla ihop gruppen med enbart Slack och Zoom.

”Han önskade att det fanns ett kontor online, och jag förstod vad han menade. För mig har kontoret alltid varit min arena”, säger Charlotte Ekelund.

Tillsammans med Oleg Danylenko sonderade hon marknaden och intervjuande ett femtiotal bolag.

”Det folk saknade mest var ad hoc-interaktionerna och kaffestunderna. Det var till och med bolag som sa att de inte jobbade virtuellt längre, då de inte tyckte det fungerade. Vi insåg att det inte behövde vara så komplext tekniskt, det handlade bara om att ge folk en plattform där de kunde vara tillsammans under en arbetsdag”, förklarar Charlotte Ekelund.

När pandemin kom hade bolaget precis testlanserat en betaversion av den virtuella arbetsplatsen med försökskaniner som Appjobs, University of Tokyo och Kognity. Intresset var stort, med en lång väntelista. Allt fler kunder släpptes på, och i början av juni i år lanserades en uppgraderad plattform där kunderna kan designa sitt eget kontor.

”Vi har inte släppt på alla som är intresserade än. I den nya versionen lägger vi till fler skräddarsydda funktioner. Användarna vill ha sitt eget kontor, inte Teemycos mjukvara”, förklarar Charlotte Ekelund.

Teemyco används i runt 48 länder. Några exakta kundtal kan Charlotte Ekelund inte uppge, men det är ett tusental som har provat tjänsten. Bland kunderna finns Greenely, Upstreet, Hack your Closet, Eealthapp och Mr Lee's noodles. 

Teemyco är ingen konkurrent utan ett komplement till det amerikanska gruppverktyget Slack, menar Charlotte Ekelund.

”Vi har en integration med Slack. Precis som man kan använda mobilen till olika saker - ibland är sms bättre, ibland samtal – så finns det självklara tillfällen för Slack. Vår tjänst möjliggör att man kan samtala med varandra utan att schemalägga.”

Tjänsten är en prenumerationsmodell, där arbetsplatser med upp till 25 anställda är gratis. Över det kostar tjänsten 14 dollar i månaden per anställd. 

Nu tar Teemyco in 27 miljoner i en finansieringsrunda som leds av det tyska riskkapitalbolaget 42CAP. Även tidigare investerare som Antler och Luminar Ventures deltar. Bland ängelinvesterarna märks bland andra Voi-investeraren Keith Richman, som även sitter i VNV:s styrelse samt EQT-veteranen Åsa Riisberg.

”Med pengarna kommer vi skala upp teamet och produkten. Vi kommer även för första gången lägga pengar på marknadsföring, vi har tidigare varit bortskämda med en organisk efterfrågan på produkten.”

Det pratas mycket om att den flexibla arbetsplatsen kommer bli det nya normala efter pandemin. Vad kommer Teemyco spela för roll i den omställningen?

”Vi tror att den hybrida arbetsplatsen är framtiden. Vi såg tidigt i våra undersökningar, även innan covid-19, att när techbolag växer så är det ofta några som gärna sitter ihop medan andra hellre jobbar hemma. För att inte skapa en 'vi och dem-känsla' så tycker vi det är bra att ha ett onlinekontor som det primära stället man går till, oavsett var man befinner sig”, avslutar Teemycos vd Charlotte Ekelund. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?