1515
Annons

Kickstarter granskar drönarbluffen

Kickstarter drar igång en oberoende granskning av kampanjen där 25 miljoner kronor gick upp i rök. Det skandaldrabbade drönarprojektet har satt trovärdigheten för hela crowdfundingkonceptet på spel.

Kickstarterkampanjen för Zano, en intelligent drönare liten nog att passa i handen, drog igång i januari i år. Kampanjen lyckades samla in drygt 25 miljoner kronor men strax efter de 600 drönarna hade leverats visade det sig att de knappt kunde flyga, skriver Gizmondo.

Efter minidrönarens kollaps gick bolaget bakom drönaren, Torquing Group, i konkurs i november. 

Förutom att kampanjen för minidrönaren Zano tog in 2 miljoner pund utan att leverera en fungerande produkt, så har misslyckandet även skadat Kickstarters rykte. Nu tar crowdfundingföretaget in journalisten Mark Harris för att granska vad som hände.

Förutom att granska vart kapitalet tog vägen ska Mark Harris även titta på Kickstarters roll i händelseförloppet, skriver han i en blogg.

Kickstarter har den senaste tiden hamnat i fokus vid ett flertal tillfällen i och med tveksamma produkter. Senast i oktober slängde Kickstarter ut laserrakhyveln Skarp, efter att det hade kommit fram att laserhyveln inte existerade. 

Läs mer: Insamling till laserhyvel stoppad – finns inte

Svensken bakom laserhyveln Skarp tog sin crowdfundingkampanj till Kickstarters konkurrent Indiegogo efter att ha slängts ut. På Indigogo lyckades han få in motsvarande nästan 4 miljoner kronor till laserhyveln, trots att den inte existerar.

Läs även: Apple sätter krokben för Kickstarter-succén Pugz

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera