Kickstarterkampanjen för Zano, en intelligent drönare liten nog att passa i handen, drog igång i januari i år. Kampanjen lyckades samla in drygt 25 miljoner kronor men strax efter de 600 drönarna hade leverats visade det sig att de knappt kunde flyga, skriver Gizmondo.
Efter minidrönarens kollaps gick bolaget bakom drönaren, Torquing Group, i konkurs i november.
Förutom att kampanjen för minidrönaren Zano tog in 2 miljoner pund utan att leverera en fungerande produkt, så har misslyckandet även skadat Kickstarters rykte. Nu tar crowdfundingföretaget in journalisten Mark Harris för att granska vad som hände.
Förutom att granska vart kapitalet tog vägen ska Mark Harris även titta på Kickstarters roll i händelseförloppet, skriver han i en blogg.
Kickstarter har den senaste tiden hamnat i fokus vid ett flertal tillfällen i och med tveksamma produkter. Senast i oktober slängde Kickstarter ut laserrakhyveln Skarp, efter att det hade kommit fram att laserhyveln inte existerade.
Läs mer: Insamling till laserhyvel stoppad – finns inte
Svensken bakom laserhyveln Skarp tog sin crowdfundingkampanj till Kickstarters konkurrent Indiegogo efter att ha slängts ut. På Indigogo lyckades han få in motsvarande nästan 4 miljoner kronor till laserhyveln, trots att den inte existerar.