1515
Annons

Kasinoveteranens nya giv: Vegansk stapelvara

Han grundade och drev Ninja Casinos ägarbolag – och lämnade strax innan det såldes ut till reapris. Nu är Stefan Olsson tillbaka med sin nya satsning, som ska få köttätare att byta ut falukorven mot hans veganska protein. 

”Just nu finns ett 100-tal produkter som riktar sig mot 10 procent av befolkningen. Vi tittar hellre på de andra 90 procenten”, säger han. 

Stacky's laddar nu upp inför att lansera produkten mot en bredare målgrupp, och efter det är målet att den ska börja säljas i dagligvaruhandeln. Till höger: bolagets grundare och vd Stefan Olsson.
Stacky's laddar nu upp inför att lansera produkten mot en bredare målgrupp, och efter det är målet att den ska börja säljas i dagligvaruhandeln. Till höger: bolagets grundare och vd Stefan Olsson.Foto:Press

Den är fyrkantig, brun och platt och drar inte direkt tankarna till mat. Men med det nya varumärket Stacky's vill Stefan Olsson revolutionera hur vi äter med hjälp av svenska, näringsrika som kan förvaras i rumstemperatur i upp till ett halvår. 

”Vi frågade oss varför alla veganska produkter ska imitera kött. Med den agendan satte vi upp en ny kravlista: Vår mat ska gå att göra på välkända ingredienser, få eller inga tillsatser, det ska vara billigare än andra köttsubstitut och det ska inte se ut som en burgare”, säger Stefan Olsson. 

Den annorlunda formen har flera funktioner, som att egga fantasin. 

”Du förväntar dig inte att den smakar som den ser ut. Dessutom ger formen flera andra egenskaper, som effektivitet i yta och volym.” 

Produkten är tillverkad av havre, kryddpasta, kikärtsmjöl, gul lök, morot och svart böna.
Produkten är tillverkad av havre, kryddpasta, kikärtsmjöl, gul lök, morot och svart böna.Foto:Press

På så vis vill Stacky's bli ett alternativ när matindustrin i allt större utsträckning ställer om mot hållbarhet. Det är ett mål som bolaget delar med en stor del av foodtech-industrin, som vill ta fram framtidens mat med hjälp av innovativa metoder, data och digital teknik. Men själv beskriver Stefan Olsson inte det han gör som foodtech. 

”Vi ser det snarare som low-tech. Det är kockarnas kompetens som lyser igenom i produktion och smaksättning. Jag tycker att det har gått lite inflation i att man ska slänga på ordet tech i alla segment”, säger han och passar samtidigt på att ge en känga till branschen, som lockade nära 40 miljarder dollar i riskkapital förra året enligt dataanalysföretaget Pitchbook.

”Det är superspännande ur ett teknikperspektiv att till exempel titta på bolag som 3d-printar kött. Men hur mycket det löser här och nu är en annan diskussion.”   

Det står i kontrast till hans egen bakgrund. Under 2000-talet medgrundare han Global Gaming 555, med varumärket Ninja Casino, som han sedan blev vd för. Bolaget gick från att omsätta noll till 1 miljard kronor på fyra år. Han lämnade det operativa arbetet 2019, samma år som bolaget blev av med sin spellicens efter att Spelinspektionen upptäckt allvarliga brister i verksamheten. Året efteråt blev Global Gaming 555 uppköpta av bettingbolaget Enlabs till reapris, och Stefan Olsson har sedermera använt en del av vinsten till att finansiera Stacky's. 

”Det finns ingen bransch som har de marginaler som spelbranschen har. Det är bara att erkänna. Det som är intressant med Stacky's är att möjligheten att skala verksamheten i andra länder är väldigt stor eftersom vår produkt går att tillverka med lokala råvaror på varje lokal marknad”.

Målen är med andra ord högt satta – särskilt då Stacky's i dag enbart går att handla via e-handel och på ett fåtal restauranger. Visionen är nå ut till ”Hasse på campingen” snarare än innerstadshipstern. Den stora utmaningen nu är att se till att hamna bredvid falukorven på matbutiken snarare än i vegokylen. 

”Just nu finns ett 100-tal produkter som riktar sig mot 10 procent av befolkningen. Vi tittar hellre på de andra 90 procenten.” 

Till sin hjälp fyllde man nyligen kassan med 4 Mkr via en crowdfunding-kampanj och planen är att ta in ytterligare 6 Mkr innan sommaren. Totalt har bolaget nu tagit in runt 11 miljoner kronor. 

”Vi har intresse från enskilda investerare som har provat produkten och gillar den. Det handlar bland annat om personer med en bakgrund inom dagligvaruhandeln. Sen har vi diskussioner med ett antal fonder.” 

Men Stefan Olsson är inte nöjd där. Redan nu har han siktet inställt på att notera Stacky's på handelsplattformen Spotlight Stock Market och på så vis få in ännu mer likvider. 

”Det finns ganska många intressanta projekt och personer i matbranschen som har bra produktidéer men som inte nödvändigtvis är sugna eller erfarna vad gäller att bygga bolag. Om vi noteras kan vi ta in mer pengar för att förvärva flera mindre varumärken. Där lägger jag mycket av min tid just nu.” 

 


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?