Hoppa till innehållet

Annons

Kasinoveteranens nya giv: Vegansk stapelvara

Han grundade och drev Ninja Casinos ägarbolag – och lämnade strax innan det såldes ut till reapris. Nu är Stefan Olsson tillbaka med sin nya satsning, som ska få köttätare att byta ut falukorven mot hans veganska protein. 

”Just nu finns ett 100-tal produkter som riktar sig mot 10 procent av befolkningen. Vi tittar hellre på de andra 90 procenten”, säger han. 

Stacky's laddar nu upp inför att lansera produkten mot en bredare målgrupp, och efter det är målet att den ska börja säljas i dagligvaruhandeln. Till höger: bolagets grundare och vd Stefan Olsson.
Stacky's laddar nu upp inför att lansera produkten mot en bredare målgrupp, och efter det är målet att den ska börja säljas i dagligvaruhandeln. Till höger: bolagets grundare och vd Stefan Olsson.Foto: Press

Den är fyrkantig, brun och platt och drar inte direkt tankarna till mat. Men med det nya varumärket Stacky's vill Stefan Olsson revolutionera hur vi äter med hjälp av svenska, näringsrika som kan förvaras i rumstemperatur i upp till ett halvår. 

”Vi frågade oss varför alla veganska produkter ska imitera kött. Med den agendan satte vi upp en ny kravlista: Vår mat ska gå att göra på välkända ingredienser, få eller inga tillsatser, det ska vara billigare än andra köttsubstitut och det ska inte se ut som en burgare”, säger Stefan Olsson. 

Den annorlunda formen har flera funktioner, som att egga fantasin. 

”Du förväntar dig inte att den smakar som den ser ut. Dessutom ger formen flera andra egenskaper, som effektivitet i yta och volym.” 

Produkten är tillverkad av havre, kryddpasta, kikärtsmjöl, gul lök, morot och svart böna.
Produkten är tillverkad av havre, kryddpasta, kikärtsmjöl, gul lök, morot och svart böna.Foto: Press

På så vis vill Stacky's bli ett alternativ när matindustrin i allt större utsträckning ställer om mot hållbarhet. Det är ett mål som bolaget delar med en stor del av foodtech-industrin, som vill ta fram framtidens mat med hjälp av innovativa metoder, data och digital teknik. Men själv beskriver Stefan Olsson inte det han gör som foodtech. 

”Vi ser det snarare som low-tech. Det är kockarnas kompetens som lyser igenom i produktion och smaksättning. Jag tycker att det har gått lite inflation i att man ska slänga på ordet tech i alla segment”, säger han och passar samtidigt på att ge en känga till branschen, som lockade nära 40 miljarder dollar i riskkapital förra året enligt dataanalysföretaget Pitchbook.

”Det är superspännande ur ett teknikperspektiv att till exempel titta på bolag som 3d-printar kött. Men hur mycket det löser här och nu är en annan diskussion.”   

Det står i kontrast till hans egen bakgrund. Under 2000-talet medgrundare han Global Gaming 555, med varumärket Ninja Casino, som han sedan blev vd för. Bolaget gick från att omsätta noll till 1 miljard kronor på fyra år. Han lämnade det operativa arbetet 2019, samma år som bolaget blev av med sin spellicens efter att Spelinspektionen upptäckt allvarliga brister i verksamheten. Året efteråt blev Global Gaming 555 uppköpta av bettingbolaget Enlabs till reapris, och Stefan Olsson har sedermera använt en del av vinsten till att finansiera Stacky's. 

”Det finns ingen bransch som har de marginaler som spelbranschen har. Det är bara att erkänna. Det som är intressant med Stacky's är att möjligheten att skala verksamheten i andra länder är väldigt stor eftersom vår produkt går att tillverka med lokala råvaror på varje lokal marknad”.

Målen är med andra ord högt satta – särskilt då Stacky's i dag enbart går att handla via e-handel och på ett fåtal restauranger. Visionen är nå ut till ”Hasse på campingen” snarare än innerstadshipstern. Den stora utmaningen nu är att se till att hamna bredvid falukorven på matbutiken snarare än i vegokylen. 

”Just nu finns ett 100-tal produkter som riktar sig mot 10 procent av befolkningen. Vi tittar hellre på de andra 90 procenten.” 

Till sin hjälp fyllde man nyligen kassan med 4 Mkr via en crowdfunding-kampanj och planen är att ta in ytterligare 6 Mkr innan sommaren. Totalt har bolaget nu tagit in runt 11 miljoner kronor. 

”Vi har intresse från enskilda investerare som har provat produkten och gillar den. Det handlar bland annat om personer med en bakgrund inom dagligvaruhandeln. Sen har vi diskussioner med ett antal fonder.” 

Men Stefan Olsson är inte nöjd där. Redan nu har han siktet inställt på att notera Stacky's på handelsplattformen Spotlight Stock Market och på så vis få in ännu mer likvider. 

”Det finns ganska många intressanta projekt och personer i matbranschen som har bra produktidéer men som inte nödvändigtvis är sugna eller erfarna vad gäller att bygga bolag. Om vi noteras kan vi ta in mer pengar för att förvärva flera mindre varumärken. Där lägger jag mycket av min tid just nu.” 

Innehåll från RemotionAnnons

”Remotion är en kraft som förändrar marknaden”

I en tid då digitalisering och artificiell intelligens förändrar affärslandskapet, har tre framstående företag beslutat att gå samman för att bli en innovativ kraft som levererar tjänster för digital transformation. Remotion, Recoordinate och Digiview har nu blivit en enhet under namnet Remotion, med ambitionen att leda marknaden inom digitala lösningar och agila arbetssätt.

Artificiell intelligens driver på behovet för företag att anpassa sina organisationer och processer till digitaliseringens tempo för att uppnå tillväxt och resultat. Tidigare har man arbetat produktorienterat, men nu ligger ett större fokus på kund och värdedriven transformation. För att möta både sina kunders och deras kunders nya behov har Remotion, Recoordinate och Digivew valt att gå samman under varumärket Remotion. Genom denna sammanslagning kommer de att integrerat erbjuda hela den digitala portfölj som företag behöver för att säkerställa en framtidssäker verksamhet.

Lyfter kundupplevelsen

Remotion har sedan starten 2016 haft sin kärna i affären och erbjudit tjänster inom digitalisering, management consulting och omnikanalspersonalisering medan Recoordinate har varit en pionjär inom digital affärsutveckling, agila transformationer och AI-drivna lösningar. Digiview, å andra sidan, har varit experter på traditionella medieinköp, innehållsskapande, strategi, artificiell intelligens och digital analys. Per Willebrand, tidigare vd för Remotion, ser sammanslagningen som en möjlighet att ta kundupplevelsen till en ny nivå. 

– Detta är inte bara en sammanslagning av tre företag; det är en fusion av visioner, kompetenser och ambitioner. I stället för att gå till flera olika byråer samlar vi allt på samma ställe och erbjuder en helhet som ser till allt från way of working till AI och digitalisering. Vi är nu redo att stödja våra kunder på varje steg av deras digitala resa, förklarar han.

En holistisk strategi

Axel Rinaldo, tidigare vd för Recoordinate och nu vid rodret för nya Remotion, uttrycker sin entusiasm över sammanslagningen. Han förklarar att det tidigare samarbetet mellan Recoordinate och Digiview fokuserade på att optimera kundbasen och marknadsföringsstrategier, och att de med Remotion i mixen nu kan erbjuda en mer holistisk strategi och helhetsbild till sina kunder.

– Vi insåg att genom att kombinera våra resurser kan vi erbjuda mer än bara summan av våra delar. Vi kan hjälpa företag att fullt ut omfamna den digitala eran och tillsammans kan vi erbjuda en helhetslösning som tidigare varit otänkbar. Vi är inte bara här för att förändra spelreglerna, utan för att skriva om dem helt och hållet, säger han.

Nya möjligheter

Kunderna har redan börjat upptäcka fördelarna med denna sammanslagning och ser som vi de uppenbara synergierna som ger nya möjligheter i projekten som nu finns tillgängliga för dem.

– De ser hur vi kompletterar varandra utan överlappningar och att vi med vår stora kompetensbas och moderna teknik kan leverera ännu större värde till dem. Jag tror att kunderna inser att kundupplevelse driver tillväxt och att de då behöver extern expertis inom alla de tjänsteområden som vi levererar, avslutar Axel Rinaldo.

Om Remotion

Vi är den ledande konsultbyrån specialiserad på att knäcka koden för våra kunders tillväxt. Genom en integrerad strategi som kombinerar människor, processer, teknologi, AI och data, bygger vi våra kunders förmågor som hjälper dem att vinna slaget om kunden - både nu och i framtiden. Vi levererar en ny kundupplevelse för våra kunders kunder genom att kombinera performance marketing med skalbar tekniska plattformar och nya innovativa arbetssätt.

Extern länk: Läs mer på remotion.se  

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Remotion och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera