1515

Kartläggning: Så laddar svenska handlare inför Amazons intåg

När Amazon kommer till Sverige är det elektronikhandlare som står inför de största utmaningarna. Förberedelserna inför e-handelsjättens entré är i full gång, men alla planerar inte att ansluta till Amazons handelsplats, visar Di Digitals kartläggning.

Jeff Bezos (mitten) grundare och vd för Amazon. Till höger, H&M:s vd Karl-Johan Persson.
Jeff Bezos (mitten) grundare och vd för Amazon. Till höger, H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Mycket pekar på att Amazon snart lanserar sin e-handelsplattform i Sverige. Flera experter som Di Digital talat med har pekat på shoppinghögtiden Black Friday den 23 november som ett datum när den amerikanska jätten kan vara här, å andra sidan pekar en rad experter på att Amazons Sverigeplaner är försenade till nästa år.

Läs mer: Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade”

Amazon, som gjort sig känt för sin aggressiva expansionstakt, har på flera marknader tagit andelar på bekostnad av traditionella handlare. Förberedelserna inför en möjlig lansering pågår därmed för fullt hos många svenska aktörer.

Amazon lanserades i Storbritannien 1998 och har i dag tiotusentals handlare på plattformen, enligt bolagets egna uppgifter. 

Di Digital har frågat 24 nordiska handlare och e-handlare hur de planerar att agera vid en möjlig Amazon-lansering. Sex av de tillfrågade säger sig just nu aktivt utvärdera möjligheten att ansluta sig till Amazons plattform inom de närmsta åren.

Tre av dessa är Kjell & Company, Designtorget och Lagerhaus. Även Teknikmagasinet sneglar på marknadsplattformen.

”Vi har beslutat att testa och utvärdera Amazon när de kommer till Norden. Det ska bli spännande att se om vi kan öka vår omsättning via deras kanal”, säger Teknikmagasinets e-handelschef Marie Segerberg.

Läs mer: Kjell & Company följer Clas Ohlson – sneglar på Amazon 

Elektronikprodukter, som är en stor del av Teknikmagasinets sortiment, är den kategori inom e-handeln som har högst risk när det kommer till att bli utmanövrerad av Amazon. Inom elektronik kan Amazon ta så mycket som 80 procent av marknadsandelarna.

Det visar en studie av undersökningsföretaget HUI Research som släpptes i våras och det är även något som bekräftas av konsultfirman Simon-Kucher & Partners, som studerat effekterna av att Amazon lanserat i Italien, Tyskland, Spanien och Nederländerna. 

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

Trots hotet från Amazon ligger Teknikmagasinets ledning inte sömnlös över att jätten är på ingång.

”Visst har vi respekt för dem men vi har samtidigt en tilltro till att vi har en konkurrensfördel i vårt lättillgängliga butiksnät”, säger Marie Segerberg på Teknikmagasinet.

Det utsatta läget för elektronikprodukter kan vara en anledning till att Clas Ohlson valt att använda Amazon i Storbritannien som en testbädd för att försöka öka bolagets, i dagsläget, klena andel e-handel; något bolagets vd Lotta Lyrå meddelade i juli.

Läs mer: Experten om Clas Ohlsons Amazonprojekt: "Bör se upp" 

Enligt konsultbolaget Simon-Kuchers utredning och HUI:s studie, är kläder och möbler två fält där Amazon har låga marknadsandelar, under 10 procent.

Därför är det kanske inte så förvånande att H&M meddelar att de just nu inte aktivt utvärderar möjligheterna att sälja varor via Amazon inom de närmaste 2 till 3 åren.

H&M får sällskap av Stadium, Åhlens, Bik Bok och Indiska som inte heller planerar att ansluta sig till Amazon som en säljkanal inom en snar framtid. Möbeljätten Ikea vill däremot inte kommentera sina planer gällande Amazon.

I mitten av riskskalan ligger gör-det-själv-produkter som verktyg och byggvaror. Här har Amazon på vissa Europeiska marknader 20 till 30 procent av handelsmarknadsandelarna, enligt Simon-Kuchers utredning.

I Di Digitals enkät är Rusta ensamma om att svara att de utesluter att använda sig av Amazon som e-handelskanal. Gör-det-själv-handlaren Biltema utvärderar inte aktivt förutsättningarna för att börja sälja på Amazon, men stänger heller inte dörren helt.

”För Biltema har vi en klar och tydlig plan för framtiden och den går genom fysiska varuhus med en modern digital kundresa”, skriver bolagets marknadschef Johan Gerdevåg i en kommentar till Di Digital.

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?