1515

Kartläggning: Här är storbankernas fintech-investeringar

Svenska storbanker kämpar för att inte bli ifrånsprungna på den stekheta marknaden för fintech. Di Digital har kartlagt jättarnas investeringar i startupbolag.

Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.
Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.Foto:Joey Abrait/TT/Hampus Andersson/Amanda Lindgren

Från robotrådgivare till sparappar och blockkedjeteknik. Storbankerna fortsätter att satsa på fintech och under onsdagen meddelade Nordea att de bildat Nordea Ventures som ska investera i fintech-startups. 

Banken är dock inte ensam om att satsa på ny teknik. Di Digital har kartlagt de fyra storbankernas investeringar i svenska startupbolag.

Läs mer: Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten

 

SEB leder investerarligan

SEB investerar just nu ner cirka 100 miljoner kronor om året i fintech-bolag. Allt började när man i maj 2016 köpte in sig i privatekonomi-appen Tink (NTL). Totalt rörde det sig om en kapitalrunda på 85 miljoner kronor, där SEB var största investerare. Sedan dess har Tinks värdering mer än fördubblats till hela 845 Mkr.

Investeringen gjordes av bankens riskkapitalbolag SEB Venture Capital (NTL) som sedan början av 2016 är helt fokuserat på investeringar i fintech och andra områden som kan bidra till bankens digitalisering.

SEB Venture Capital har efter detta gjort ytterligare investeringar i flera svenska fintechbolag som Now Interact (NTL), som utvecklar applikationer för artificiell intelligens (AI), Leasify (NTL), som är ett digitalt leasingbolag, och Coinify (NTL), som använder blockkedjan för internationella betalningstjänster. 

“De närmaste åren kommer vi fortsätta att investera i kanske 3-4 nya bolag per år. Vi letar framför allt efter nya kreativa tillämpningar av AI men också blockkedjeteknik och annan automation”, säger David Sonnek, chef på SEB Venture Capital.

Läs mer: SEB expanderar blockchain-satsning 

 

Nordea startar eget riskkapitalbolag

Precis som konkurrenten SEB sneglar den nordiska bankjätten Nordea på branschens utmanare. Precis som konkurrenten SEB har man startat investeringsverkamheten Nordea Ventures, med målet att göra strategiska investeringar i fintechföretag. 

Läs mer: Storbanken bildar Nordea Ventures – ska investera i fintechbolag

Men det är inte bankens första satsning på området. Redan 2016  investerade man 10-15 miljoner kronor i Wrapp (NTL), rabattappen som grundades av serieentreprenören Hjalmar Winbladh. Nordea samarbetar även med en rad startups som svenska Sigmastocks (NTL) och Betalo (NTL), samt estländska Feelingstream. Vidare har man investerat i det internationella bankkonsortiet R3.

Läs mer: Blockchain-grupp tar in en miljard – SEB och Nordea deltar

 

Swedbank ökar takten

Swedbank gick redan i början av 2016 ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Men det dröjde över ett år innan man gjorde verklighet av planerna.

I augusti i fjol inledde man ett samarbete med acceleratorn Sting (NTL) och affärsängeln Jane Walerud för att vaska fram nästa generations fintech-stjärnor. Och den 3 april 2017 gjorde man till slut sin första regelrätta fintech-investering när Göteborgsbolaget Mina Tjänster (NTL) tog in 15 miljoner kronor i en kapitalrunda ledd av Swedbank. Affären innebär att startupbolagets tjänst blir tillgänglig på alla bankens digitala kanaler. 

Sedan dess har man även inlett ett samarbete med den sociala aktieappen Sprinklebit (NTL) och köpt betalbolaget Payex (NTL) i en möjlig miljardaffär. 

Läs mer: Swedbanks vd: ”AI kommer att revolutionera allt” 

 

Handelsbanken verkar i det fördolda

Handelsbanken ligger just nu lågt om sin startup-strategi. 

Utifrån ser deras största satsning ut att vara Ecster (NTL), en slags intern startup. Bolaget lanserades under 2016 och består av delar av Handelsbanken Finans och en ny checkout-lösning som ska konkurrera med nya fintech-bolag som Klarna (NTL) och Bambora (NTL). 

“Vi tror på ett starkt samarbete med de här mindre företagen inom fintech. Det finns olika strategier. Man får se vad som är det bästa sättet att samarbeta: att ta in en produkt, investera eller ett samarbete”, säger Stephan Erne, digital chef på Handelsbanken.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?