1515

Karma: ”Vår dashboard visar hur många dagar pengarna räcker”

En dashboard där alla medarbetare kan se hur länge riskkapitalet räcker – och nödsamtal till Izettle-miljardären Magnus Nilsson. Medgrundaren Elsa Bernadotte talar ut om verkligheten bakom maträddarappen Karmas snabba tillväxtresa. 

Elsa Bernadotte, medgrundare och operativ chef på Karma.
Elsa Bernadotte, medgrundare och operativ chef på Karma.Foto:Jesper Frisk

Karma växer snabbt genom att hjälpa restauranger, caféer och livsmedelsbutiker att sälja överskottsmat till konsumenter till ett lägre pris. Men framgången har ett pris, enligt medgrundaren Elsa Bernadotte.

Min medgrundare liknar detta vid att äta skit och gilla det.

Vid evenemanget Sting Day i torsdags gav hon en osminkad bild av bolagets turbulenta tillväxtresa. 

”Min medgrundare liknar detta vid att äta skit och gilla det”, skämtade hon från scen.

Intill henne satt Izettles medgrundare Magnus Nilsson. Elsa Bernadotte passade därför på att beskriva hur hon ringt honom och bett om råd vid minst ett kritiskt ögonblick. 

”Han är ingen formell rådgivare och har inte investerat i Karma. Men jag har sprungit på honom vid flera tillfällen och uppskattar hans input. Han har ju mycket erfarenhet av att bygga ett snabbväxande bolag”, säger hon till Di Digital några dagar efter framträdandet.

Författaren Kina Nordlander, Karmas medgrundare Elsa Bernadotte och Izettle-grundaren Magnus Nilsson.
Författaren Kina Nordlander, Karmas medgrundare Elsa Bernadotte och Izettle-grundaren Magnus Nilsson.Foto:Jonas Leijonhufvud.

Karma grundades 2015, men har vuxit snabbt de senaste två åren. Totalt har man nu sålt över en miljon måltider. Det är hundratals ton mat som annars skulle slängts. 

Är vi en framgångssaga? Nej. Vi är långt ifrån klara.

I början av året öppnade man kontor i London och bolaget har redan hundratals partners och 100 000-tals användare där. Man har även lanserat i Paris. Karma utvecklar en företagstjänst i samarbete med Martin & Servera och säjer även mat ur särskilda Karma-kylskåp i livsmedelbutikerna. 

Tillväxten tiofaldigades i fjol. Men omsättningen på knappt 4 miljoner kronor var ändå en bråkdel av förlusten på 27 Mkr.

I likhet med många unga startupbolag lever man ännu på riskkapital. I fjol tog man in nästan 110 miljoner kronor från bland andra Electrolux och Kinnevik KINV B -1,25% Dagens utveckling och mer pengar kommer troligtvis att behövas innan bolaget börjar gå med vinst. 

”Är vi en framgångssaga? Nej. Vi är långt ifrån klara”, säger Elsa Bernadotte som är operativ chef på Karma.

En av utmaningarna hon tycks brottas med är hur man behåller känslan av en liten, platt och snabbrörlig organisation när bolaget växer snabbt. Karma har idag närmare 70 medarbetare i tre länder. Risken är att folk har olika syn på var man är på väg.

För att samordna alla har Elsa Bernadotte och de andra i ledningsgruppen ökat transparensen internt. Man har bland annat en dashboard där medarbetarna hela tiden kan se bolagets viktigaste KPI:er, nyckeltal, i realtid. 

”Bland annat visar vi hur många dagar återstår tills pengarna tar slut. Det är viktigt att medarbetarna får konkret information om hur vi ligger till i förhållande till våra mål”, säger hon.

Hur länge pengarna räcker vill hon inte säga.

”Men man vill inte vänta för länge med att ta in mer kapital. Man kan hamna i ett dåligt förhandlingsläge då.”

Läs mer: Elsa Bernadotte är en av Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 

När går ni med vinst?

”Vi skulle kunna gå med vinst nästa år men då skulle det vara på bekostnad av vår expansion.”


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?