1515

Karma rekryterar Atomico-investerare för lansering i London

Matsvinnsappen Karma rekryterar från Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Investeraren Alex Spain ska ansvara för Stockholmsbolagets europeiska expansion.

Karmas grundarteam med Alex Spain näst längst till höger.
Karmas grundarteam med Alex Spain näst längst till höger.Foto:pressfoto
Karmas grundarteam med Alex Spain näst längst till höger.
Karmas grundarteam med Alex Spain näst längst till höger.Foto:pressfoto.

Sedan matsvinnsappen Karma (NTL) lanserade sin tjänst i slutet av 2016 har bolaget gått från 5 till 25 anställda. Genom samarbeten med fler än 1000 restauranger och caféer ska Karma ha sålt över 50 ton mat över appen. 

För en månad sedan rekryterade bolaget Jonas Axelsson som har en bakgrund från bland annat Spotify, Tictail, Trustly och Norrsken. Nu, inför expansionen i Storbritanninen förstärker man organisationen ytterligare med att anställa Alex Spain.

Läs även: Deras svävande flyg ska ersätta taxi: ”Kommer att låta som en motorcykel” 

Alex Spain har de senaste 3,5 åren arbetat som investerare på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico (NTL) med huvudkontor i London. Under sin tid där ledde Alex Spain satsningar på den tyska marknaden och arbetade med företag som Goeuro, Lilium, Habito och Lendinvest. 

Alex Spain blir ansvarig för att leda bolagets expansion utomlands och ett av hans första uppdrag blir att etablera Karma i London. 

”Karma har på kort tid skapat en smart lösning på ett av våra största samhällsproblem och det känns fantastiskt att få ta del av den fortsatta resan in på en global marknad. Vi är väldigt nöjda med de restauranger som redan nu har anslutit sig för att vara en del av lanseringen i London och vi ser fram emot att berätta mer om det i början på nästa år, säger Alex Spain i ett meddelande.

Läs även: Matsvinnsappen Karma tar in över 30 miljoner för expansion i Europa 

I somras tog Karma in mellan 30 och 40 miljoner kronor för att satsa på sin internationella expansion. Bland investerarna finns Eventures (NTL), som tidigare har investerat i bland annat svenska Natural Cycles, och svenska Eequity (NTL) med särskilt fokus på e-handel. 

Men bolaget har även andra investerare som Niklas Adalberths Norrsken Foundation (NTL), Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert och Spotify-veteranen Sophia Bendz (NTL). Sophia Bendz skapar också en koppling till Atomico eftersom hon är riskkapitalbolagets investeringsrådgivare i Sverige. 

Läs även: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify” 

 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?