Annons

Kändisskap har blivit raketbränsle på börsen

Det investeras som aldrig förr i onoterade bolag och även börsen går på högvarv. I det här klimatet har investeringar från folkkära kändisar lett till kursrusningar. ”Det är lite läskigt”, säger Avanzas sparekonom Claes Hemberg.

 

Foto:Anders Wiklund/TT, Jessica Gow/TT, Noella Johansson/TT, Henrik Montgomery/TT.
Anette Nordvall, entreprenör och partner på Stockholms Affärsänglar.
Anette Nordvall, entreprenör och partner på Stockholms Affärsänglar.

I våras gjorde teknikbolaget Terranet premiär på First North och under de första timmarna lyfte aktien med omkring 30 procent. När allergitestbolaget Senzagen gick till börsen i slutet av september ökade aktiekursen med 116 procent första dagen. 

Den gemensamma nämnaren för bolagen är kriminologen Leif GW Persson som investerade inför båda listningarna. En del av börsdebutanternas kursuppgångar berodde antagligen på intresset från en av Sveriges mest folkkära personer. Enligt nätmäklaren Avanza ökade antalet aktieägare i Senzagen från 1 400 första dagen till det dubbla dagen efter. En ovanlig syn menar Claes Hemberg, sparekonom på nätmäklaren.

”Det kan vara slugt av kändisarna att berätta om sina investeringar. Deras intåg kan ju vara kursdrivande”, säger han.

Läs mer: Persbrandts tatueringstjänst Inkbay tar in kapital

GW är långtifrån den enda kändisen vars investeringar lett till rubriker de senaste åren.

Prins Daniel har satsat på börsraketen Starbreeze. I fotbollstjärnan Zlatan Ibrahmovic portfölj finns spelbolaget Isbit Games och e-sportsbolaget Challengermode. Deckarförfattaren Camilla Läckberg har gått in i Igotcha Studio. MMA-stjärnan Alexander "The Mauler" Gustafsson och artisten Måns Zelmerlöw har satsat på jaktappen The Great Wild som är på väg till börsen. House-stjärnan Avicii investerade i Bambuser innan börsnoteringen medan Börje Salming tror på robothandsken Bioservo som handlas på First North.

Aktier har blivit folkliga och att kultur- och sportkändisar lockas till en svensk startupsektor som står i full blomning är inte heller förvånande. Under förra året strömmade rekordsummor till unga onoterade teknikbolag, och i år slår även antalet ägarbyten rekord. 

”Att många nu går in i startups kan bero på att det känns hippt och nytt att investera i onoterade bolag. Det är häftigt med risken och chansen att vara med och föra Sverige framåt”, säger Anette Nordvall, som är entreprenör och partner på Stockholms Affärsänglar, som består av ett femtiotal privatinvesterare och som gör ungefär 3 till 5 investeringar årligen.

Hon tycker sig se att kändisar främst går in i företag som vänder sig mot konsumentmarknaden. 

Läs mer: Rekord: Techbolagen byter ägare som aldrig förr

Att en känd person går in som maskot påverkar rimligen varken affärsmodellen eller bolagets långsiktiga kassaflöden. Om inte kändisens varumärke kan användas för själva produkten. Det senare är fallet med Isbit Games spel där Zlatan har huvudrollen.

“Affärsängeln har kunskap om investeringsinstrument och om hur investeringar bör göras. Vi går bara in i bolag som vi kan hjälpa framåt och letar efter strukturer och långsiktighet. Men om man vill ha medial uppmärksamhet är kändisar effektivt”, säger Anette Nordvall. 

Men frågan är om kändisars kärnkompetens kommer till nytta när det gäller att bedöma unga oprövade bolag i tekniksektorn.

”Jag skulle hellre investera i Måns Zelmerlöws kommande turné än att ta rygg på hans aktieköp”, säger Claes Hemberg. 

“Kändisinvesteringar är lite läskiga skulle jag säga. Jag är inte säker på att en idrottsstjärna eller författare förstår bolaget den investerat i. De kanske inte är helt pålästa om vad de har satt sin godkännandestämpel på”, fortsätter han.

Att produkter kopplas till kända ansikten är en klassisk marknadsföringstaktik. Marilyn Monroe har frontat parfymen Chanel, David Beckham har haft en kollektion på H&M och Per Morberg och Tina Nordström säljer viner. Att kändisar slår mynt av sin mediala lyskraft även på börsen eller genom appar är därför inte helt förvånande.

“Förr sålde kändisarna knäckebröd, nu säljer de aktier”, säger Claes Hemberg som tycker att förebilden för sparare istället borde vara erkänt duktiga företagare som Antonia Ax:son Johnson.

Anette Nordvall anser att utvecklingen inte är helt oproblematisk.

“I dag kanske det låter lite väl enkelt att stoppa in pengar i en startup. Det är hårt arbete, och det krävs uthållighet. Med tur får man tillbaka pengarna tio år senare”, säger hon och fortsätter:

”Risken som jag ser är att bolaget kan överskatta vad ett kändisskap kan tillföra. Det kan bara bli ett visst antal blogginlägg och tweets innan det känns jobbigt.”

Läs mer: Stegrade förluster för GW:s portföljbolag

Claes Hemberg varnar småsparare som vill spekulera på kändisskap. Han tror att marknaden på sikt ser igenom kändisskjutsen.

”Man ska vara försiktig, för man vet ju inte när exempelvis GW säljer. Då kanske kursen faller igen. Om en kändis köper så ska man börja fingra på säljknappen snarare än på köpknappen.”

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera