1515

Kändisfest när Spotify satsar på egna tv-serier

Nu gör Spotify ytterligare en storsatsing inom video. Genom att attrahera filmkändisar ska musiktjänsten skapa tv-serier med koppling till musik, rapporterar Bloomberg.

Filmkändisen Tim Robbins är en av höjdarna som ska göra tv-serier åt Spotify.
Filmkändisen Tim Robbins är en av höjdarna som ska göra tv-serier åt Spotify.Foto:AP

Med tolv egna tv-serier med artister som skådespelaren och filmproducenten Tim Robbins och Def Jam Records-grundaren Russell Simmons, ökar Spotify sitt videoinnehåll dramatiskt.

Spotify kommer att presentera planerna för sin första tv-serie under måndagen, ett år efter att ha börjat publicera klipp från BBC och Comedy Central på sin plattform. Avsnitten, som sträcker sig från några minuter till 15 minuter, kommer att finnas tillgängliga för Spotifys användare i Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland, uppger Bloomberg.

Läs även: Nu släpper Spotify sin videotjänst

Mannen bakom den nya satsningen är Tom Calderone, musiktjänstens innehållschef sedan i mars, som tidigare har tillbringat 17 år på Viacom. Genom att ta det som fungerade på Viacom till Spotify ska musiktjänsten producera video som kretsar kring musik, vare sig det är liveframträdande, musikhistoria eller baserade på popkultur. 

Serien ”Landmark” kommer att handla om musikhistoria och hittills är produktionen igång för ett avsnitt om Beach Boys album ”Pet Sounds” och ett annat om Metallica. En annan serie ska handla om möten mellan hip hop-artister och en tredje om nästa fenomen inom dansmusik. 

I fas två, kommer Spotify skapa komedier och animationer som ska anpassas till musiktjänstens unga publik. Tom Calderone kommer att resa till Los Angeles och London under de kommande veckorna för att diskutera Spotifys planer med potentiella partners.

”Musik kommer alltid vara det viktigaste men vår publik gillar oss och vill ha mer. Vi måste ta reda på en andra akt, och jag tror att det kommer att vara video”, säger Tom Calderone till Bloomberg. 

Läs även: Spotify köper konsertfoto-tjänsten Crowdalbum


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?