Hoppa till innehållet

Annons

Kändisappar gick från stekheta till stålbad

Kändisappen Memmos grundare Tobias Bengtsdahl talar nu ut om beslutet att ansöka om konkurs efter fyra år. Bolaget har precis som sin amerikanska förlaga Cameo kämpat i motvind och till slut gav ägarna upp. Vi analyserar kändisapparnas uppgång och fall i veckans avsnitt av Digitalpodden. 

Marianne Agazzi, Lasse Wierup och Johannes Karlsson.

PODD

Marianne Agazzi, Lasse Wierup och Johannes Karlsson.

Memmo tog totalt in över 230 miljoner kronor i riskkapital och anställde över 150 personer bara under sina första 20 månader. Nu talar grundaren och vd:n Tobias Bengtsdahl ut om beslutet att kasta in handduken och ansöka om konkurs efter fyra år. Även deras amerikanska förlaga Cameo går just nu igenom ett stålbad och ryktas vara till salu.

I veckans avsnitt av Digitalpodden gästar även Di:s reporter Lasse Wierup, som granskat budfirman Airmee. Bolagets klimatvänliga AI-teknologi, som skulle revolutionera leveranser i e-handeln, visade sig mer eller mindre vara en bluff.

Lyssna på avsnittet här:

Digitalpodden är Sveriges största podd om digitalisering, tech, startups och investeringar. Du hittar även på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från SoftwareONEAnnons

Anamma AI och förändra spelreglerna

AI inte bara en trend, utan en nödvändighet för företag att överleva och växa. Enligt Henrik Lindblad på SoftwareOne behöver företag omfamna AI för att förändra spelreglerna på dagens digitala marknad.

– Tänk dig en värld där du i naturligt språk kan ställa en fråga till AI om vilken av era kunder som ger er bäst chans att expandera er affär, och få ett svar inom några få sekunder, säger han.

Läs mer om SoftwareOne här 

I en värld där teknologin utvecklas snabbare än någonsin är det avgörande för företag att omfamna förändringen och implementera AI-lösningar. Techbolaget SoftwareOne har tagit ledningen när det gäller att hjälpa företag att förstå och implementera AI-lösningar. De har länge lyft fram vikten av att företag framtidssäkrar sina verksamheter genom att anamma den artificiella intelligensen. Henrik Lindblad, Cloud & AI Specialist, betonar att dagens företags framgång bygger på att omfamna den senaste teknologin. Genom att stödja kunder med molnmigration och modernisering av arbetsprocesser ger SoftwareOne en unik förståelse för hur AI kan omgestalta företagsverksamheten och maximera teknologins fördelar.

– Förbättrad kodskrivning och automatiserade insikter från säljsystem är exempel på hur AI kan förstärka befintliga arbetsflöden. Tänk dig en värld där du enkelt kan fråga AI vilken kund som ger bäst möjlighet att expandera verksamheten och få svar på några sekunder. Produkter som Microsoft Copilot gör denna verklighet möjlig och kommer snart att bli tillgängliga för alla.

Förbättrad kodskrivning förstärker flöden

Genom att modernisera befintliga teknikmiljöer och använda AI för att skapa mervärde menar han att företag kan uppnå ökad effektivitet och framgång.

– Enligt undersökningar som har gjorts kommer tre fjärdedelar av det värde som generativ AI kan skapa att vara inom områdena kundrelationer, marknadsföring, försäljning och R&D. Tidiga uppskattningar indikerar till och med möjligheten att effektivisera 60–70 procent av en anställds tid med AI.

Företag som anammar AI förbättrar sina produkter och tjänster, medan de som inte gör det riskerar att tappa mark och stagnera. Dessutom kan de förlora talanger till konkurrenter med en mer framåtsträvande teknologisk arbetsmiljö. Henrik konstaterar att man för att kunna komma igång med och genomföra en lyckad AI-transformation behöver stöd från flera olika delar av verksamheten. 

– Man behöver någon med god kunskap om ”var skon klämmer” för att förstå var den artificiella intelligensen kan göra störst skillnad i företaget. Därefter behöver man blanda in diverse beslutsfattare och produktägare för att driva igenom projektet, och förstås säkerställa att övriga medarbetare har tillräcklig kunskap om förändringarna som sker. 

”AI är inte en magisk lösning”

Likt andra processer betonar han att det första steget är att ha en idé eller vision: AI är inte en magisk lösning som löser alla problem, så en realistisk idé och tydliga delmål är nödvändiga.

– En samarbetspartner som kan översätta idén till en prototyp och slutlig produkt är ofta avgörande. Här spelar SoftwareOne en viktig roll. Vi kan hjälpa er att förverkliga era AI-idéer och skapa en mer dynamisk och responsiv arbetsmiljö, vilket öppnar upp nya affärsmöjligheter och hjälper er att förändra spelreglerna i er organisation.

Läs mer om SoftwareOnes AI-satsning här 

 

Mer från SoftwareONE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SoftwareONE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera