1515

Kändisapp tar in 100 miljoner – växer med 40 procent per månad

Intresset för personliga hälsningar från kändisar växer. Den svenskstartade tjänsten Memmo, som gör det möjligt, tar in 100 nya miljoner från bland andra New York-baserade riskkapitalbolaget Left Lane Capital och flera musik- och filmprofiler.

Fotomodellen och affärskvinnan Victoria Silvstedt och influencern Jonna Lundell är bara två av dem kändisar man kan beställa videohälsningar från på Memmo.
Fotomodellen och affärskvinnan Victoria Silvstedt och influencern Jonna Lundell är bara två av dem kändisar man kan beställa videohälsningar från på Memmo.

Allt fler kändisar ansluter sig till Memmos tjänst, som säljer videohälsningar till privatpersoner och företag. Över 150 000 meddelanden har redan nått fansen och i dag finns runt 5 000 profiler från bland annat film-, musik- och sportvärlden på plattformen.

Några av de senast tillagda namnen är Netflix-personligheten Mary Fitzgerald, känd från mäklarserien Selling Sunset, skådespelaren och författaren Tori Spelling och NBA-stjärnan Dikembe Mutombo. I Sverige återfinns personer som fotbollslegenden Glenn Hysén, influencern Jonna Lundell och skådespelaren Stefan Sauk.

Nu tar Memmo in mer kapital för att utöka teamet och fortsätta sin internationella expansion. Kapitaltillskottet på 10,25 miljoner euro, drygt 100 miljoner kronor, leds av den befintliga investeraren Left Lane Capital som är ett amerikanskt riskkapitalbolag.  

Bland de nya investerarna finns profiler med både musik-, film-, sport- och investerarbakgrund. Bland andra Ted Chervin, från den stora talangagenturen ICM Partners, och Mike Caren, som är kreativ chef på Warner Music Group och vd samt grundare av skivbolaget Artist Partner Group. 

Memmos grundare Gustav Lundberg Turesson, vd, och Tobias Bengtsdahl, operativ chef.
Memmos grundare Gustav Lundberg Turesson, vd, och Tobias Bengtsdahl, operativ chef.

”Många investerare har en bakgrund från agenturer med talanger. Det är strategiska namn som tar oss längre in i nätverken, säger Memmos medgrundare och vd Gustav Lundberg Turesson”.

Han tar också Packy McCormick som ett exempel, som driver det populära nyhetsbrevet ”Not Boring” och även själv är en talang med många följare i sociala nätverk.

Andra redan befintliga investerare i bolaget som deltar i investeringen är till exempel riskkapitalfirman Luxor Capital, fastighetstjänsten Zillows grundare Spencer Rascoff och Maria Raga, som är vd för shoppingappen Depop.

Memmo grundades 2019 och släppte tjänsten i december samma år. Totalt har man tagit in runt 20 miljoner euro i kapital, motsvarande drygt 200 miljoner kronor. Förra rundan gjordes i februari i år och låg på 80 miljoner kronor. 

Tjänsten har hittills lanserats i Norden, Kanada, Storbritannien och runtom i Europa som i Italien, Tyskland och Frankrike. Nu öppnar man även ett kontor i Los Angeles, men en USA-lansering vill Gustav Lundberg Turesson inte skylta med.

”Vi testar oss fram och mycket av fokuset nu ligger på Latinamerika”, säger han.

Memmo är i färd med att rekrytera fler medarbetare till teamet på 70 personer – vilket är en tredubbelt så stor personalstyrka sedan den förra investeringen i februari. Av dem finns fem personer i Kanada och på det nya kontoret i Los Angeles.

”Det är egentligen nu vi tar de stora stegen utanför Europa och det kostar att gå in på nya marknader. Vårt produktteam har vuxit mycket sedan i våras”, säger Gustav Lundberg Turesson. 

Memmo är dock inte ensam på marknaden. Sedan tidigare finns till exempel amerikanska Cameo, och även jätten Facebook lanserade en funktion för att få meddelanden från kändisar i början av året.

”Det är en jättestor marknad, bara i grundprodukten med videohälsningar, och vi fokuserar väldigt lite på konkurrensen. Vi välkomnar den också för det är många som hjälper till att bygga upp och utbilda marknaden.”

Läs också: Svensk kändishälsningsapp växer – får konkurrens från Facebook

Memmos tjänst används till att beställa allt från grattishälsningar och frierier till mors- och fars och alla hjärtans dag-hälsningar, som skickas till nära, kära och olika grupper man är involverad i. 

Vad ett hälsningsmeddelande kostar beror på profilen i fråga. Till exempel ligger en hälsning från en svensk skådespelare på allt från 50 kronor till 1 000 kronor, medan utländska namn kostar mer. Bolaget drar av 25 procent av intäkterna medan 75 procent går till profilen. 

Memmos intäkter under 2020 uppgick till 7,3 miljoner kronor och bolaget gjorde en förlust på 15,6 miljoner kronor, enligt det senaste bokslutet. Hur mycket man beräknas omsätta i år vill Gustav Lundberg Turesson inte säga, men intäkterna har växt med i snitt 40 procent per månad sedan förra kapitalanskaffningen i februari.

”Väldigt nyligen hade vi en månad då vi sålde mer än under hela förra året, så det kan ge en fingervisning”, säger han.

Han tror att pandemin kan ha haft en viss effekt på den snabba tillväxten, då många fått upp ögonen för att träffas digitalt och att det finns möjlighet att ge digitala gåvor.

”Vi ser att hälsningarna ofta gör att man säger saker som man annars kanske inte hade sagt. Till exempel på mors eller fars dag.”

Memmo säljer, förutom till privatpersoner, också hälsningar till företag som de kan använda i olika kanaler för kommersiella syften.

”Vi går inte ut med fördelningen mellan de olika delarna, men företagsdelen är den som växer snabbast och vi har personer dedikerade till att jobba med det”, säger Gustav Lundberg Turesson.

Han vill också lyfta fram att Memmo är mer än bara videohälsningar. I plattformen kommer även många frågor där profiler och kändisar agerar experter. Det kan till exempel handla om hur man lyckas i musikbranschen eller slår igenom som artist. Alltså karriärsråd eller mentorskap, men även dejtingtips.

”När man går in på sajten i Sverige så kommer man automatiskt in på de svenska profilerna, och många kanske inte förstår att vi har utökat med personer i många olika länder”, säger Gustav Lundberg Turesson.

Läs också: Memmos succéstart: Därför vill fler ha hälsning från sina idoler under coronakrisen


Innehåll från WintAnnons

När det lackar mot utdelning i ditt bolag – 3 saker att tänka på

Vissa skålar på midsommar för att fira att nu är det bara halva året kvar till jul. Det är ju lite överdrivet, men när oktober nu går mot sitt slut är det desto mindre överdrivet att tänka lite på framtiden. Och med framtiden menar vi planering för att maximera K10:an och utdelningen ur ditt eget aktiebolag.

Så här i slutet av året är det alltid mycket att tänka på som företagare. Det är inte bara alla bestyr med firanden, julbord och fester, utan också bokslut och utdelningstider. Anders Nilsson, skatteexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint, listar ett gäng saker som är bra att tänka på inför årsslutet. 

Maximera din lön

Det första och viktigaste är att tänka över sin inkomst. Det går att inkomstplanera smart som företagare eftersom du själv styr din lön varje månad.

Att sätta ett maxtak på lönen varje månad är en bra start, då kan du se till att anpassa din lön till olika nivåer, beroende på hur du vill maximera din inkomst. 

2021 är den maximala årslönen 537 200 kronor för att bara behöva betala kommunalskatt. Det innebär ungefär 44 750 kronor i månaden. Om du tar ut en lön som överstiger den summan skattar du ytterligare 20 % på varje krona i statlig skatt. 

Om du kan tänka dig att ligga på en månadslön som inte överstiger 44 750, men ändå vill få ut mer pengar under året kan du göra ytterligare ett uttag, och det är för dig med aktiebolag en aktieutdelning. Hur den funkar går vi igenom lite senare. För det finns fler sätt att tänka på. Vill du sätta dig in i det djupare kan du använda K10.nu, som Wint skapat för dig som själv vill kunna räkna på din utdelning.

Läs också: Så kan Wint ge dig bättre koll på bolagets ekonomi 

Eller tänk på det sociala försäkringsskyddet!

Att planera din lön betyder ju inte alltid att du inte vill betala skatt. Det kanske istället är så att du som företagare vill få till bästa möjliga pensionsgrundande inkomst eller socialförsäkringsskydd. Livet går i olika faser och vid en viss tidpunkt kanske det är viktigt för dig att komma upp till en inkomst som till exempel maximerar din föräldrapeng. 

Tar du ut 380 800 kr under 2021 har du nått upp till den högsta sjukpenninggrundande inkomsten. Det betyder att om du blir sjukskriven kommer du att få maximal utbetalning. 

Om du istället tar ut 476 000 kronor i årslön har du möjlighet att få högsta möjliga föräldrapenningsgrundande inkomst. 

Och med båda dessa summor hamnar du dessutom under den statliga skatten. 

Men om du blickar framåt i livet och vill maxa din pensionsgrundande inkomst behöver du ta ut en lön på 550 374 kronor under 2021. Då kommer du visserligen över brytpunkten för den statliga skatten, men framtiden blir ljusare. 

Ta rätt lön – planera din utdelning!

Om du bestämt dig för att ta ut en lön som hamnar under den statliga skatten kan du ändå få ut mer pengar. Då är det dags för en aktieutdelning. Upp till ett visst gränsbelopp skattas din aktieutdelning med 20 %. Det betyder ju i slutändan att du får en högre årslön. 

Hur högt just ditt gränsbelopp är i år beräknas utifrån två olika regler, förenklingsregeln och huvudregeln, där förenklingsregeln grundar sig på ett schablonbelopp och huvudregeln tar hänsyn till den lön du plockat ut. Men ja, det är rätt krångligt. 

Därför har Wint byggt k10.nu,  som du kan använda för att räkna ut vad din rätta lön är om du vill maximera din utdelning. 

Gott nytt år! (Något tidigt!)

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?