1515

Kända profiler satsar på app för par: ”Vi springer och mediterar – men glömmer relationerna”

Coupleness är en gemensam mikro-dagbok för par som vill kommunicera mer med varandra. Flera affärsänglar testade appen i sina egna relationer och valde att investera.

Coupleness medgrundare Jenny Holmström, vd, och Ted Rosén, operativ chef, träffades på startupfabriken Antler i fjol. I dag består grundarteamet även av produktchefen Peter Viksten och den tekniske chefen Andreas Nilsson.
Coupleness medgrundare Jenny Holmström, vd, och Ted Rosén, operativ chef, träffades på startupfabriken Antler i fjol. I dag består grundarteamet även av produktchefen Peter Viksten och den tekniske chefen Andreas Nilsson.

Jenny Holmström, medgrundare och vd för relationsappen Coupleness, tycker att det finns ett socialt stigma kring parterapi. Det vill hon lösa genom att ge par en låg tröskel till att börja kommunicera mer i sina relationer.

Något som hon tror är särskilt viktigt under coronatider, då experter menar att skilsmässorna sannolikt kommer att bli fler med anledning av pandemin.

”Det som är bra med corona är att vi umgås mer, men är relationen inte bra så kan det bli värre”, säger Jenny Holmström.

Hon träffade medgrundaren Ted Rosén på startupfabriken Antler förra året och tillsammans började de diskutera relationer. Jenny Holmström hade precis avslutat sin roll i barnrättsorganisationen Porrfri Barndom, som hon var med och startade, och kände att sitt stora engagemang i den hade satt spår i sin egen relation.

Läs också: Bolagsbyggaren Antler tar in ytterligare en kvarts miljard

”Vi tittade närmare på relationsområdet, men de tjänster som finns är avancerade och har en lång startsträcka”, säger Jenny Holmström.

De testade idén med en par-app på relationspsykologen Linn Heed, som sa ja till att vara med och bidra med sin expertis. Det tillsammans med en pilot i form av en sms-tjänst som 100 par testade ligger till grund för appen Coupleness.

”Vi springer, yogar och mediterar, men relationerna glömmer vi bort och fungerar inte dem så mår vi inte bra”, säger Jenny Holmström.

Vissa skilsmässor är nödvändiga, säger hon, men överlag kostar de mycket pengar och kan leda till stort individuellt lidande inte minst för barn. 

Paren som använder Coupleness ska inte behöva lägga mer än några minuter per gång. Hon jämför appen med meditationstjänster, som i dag har nått en bred publik, där man börjar med att meditera i två minuter för att sedan trappa upp sin användning.

Till en början gick det dock trögt med att sälja in Coupleness till investerare. Under vägen till en ”pre-seed”-investering på 1,5 miljoner kronor från sammanlagt nio affärsänglar och designstudion Grafikwerket har hon och hennes medgrundare säkert tagit över 200 möten. 

”Vi bygger ett nytt segment som få kan relatera till och det har inte varit det lättaste”, säger Jenny Holmström.

Vi vill starta en rörelse där par investerar i sina relationer.

Joachim Hedenius, medgrundare i den digitala vårdgivaren Kry var en av de första som såg potentialen i Coupleness. Epidemic Sounds operativa chef Marcus Lewold, tidigare på spelstudion King, följde också med. 

Även bland andra Kim Fai Kok på Truecaller och Carl Jansson, tidigare marknadschef på Min Doktor har investerat. Till slut blev rundan istället övertecknad och flera av investerarna testade först själva appen innan de bestämde sig för att lägga in pengar.

”Jag trodde att det var kvinnliga änglar som skulle nappa, istället blev det 35-40-åriga män”, säger hon.

I dag har Coupleness runt 550 aktiva användare som främst släpptes in under en stängd beta. 

”Vi ser att många användare använder appen dagligen och fortsätter att använda den efter en månad”, säger Jenny Holmström.

Coupleness är nu släppt i Appstore och Google Play, men man har ännu inte gjort någon direkt marknadsföring. Inom kort kommer till exempel kampanjer med influerare och på olika sociala plattformar.

I appen har man jobbat med ett bildspråk med mycket färg och olika symboler, för att komma ifrån det stereotypa med homogena par som tittar varandra djupt in i ögonen. 

Inom kort kommer teamet att lägga till en prenumerationstjänst i appen för att testa betalningsviljan bland användarna. I planen finns också rådgivning och rekommendationer.

”Vi vill starta en rörelse där par investerar i sina relationer, liksom att de var för sig är ute och springer, går till gymmet, värnar om sin sömn och äter hälsosamt”, säger Jenny Holmström.

Läs även: Digital psykolog tar in 85 miljoner – befarar ”pandemi i psykisk ohälsa”


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?